Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil vs ny bruktbil vs bruktbil


Anbefalte innlegg

Hei, det er noen ting jeg lurer på her, og det er hva som er best å kjøpe i og med at alle 3 valgene har fordeler og ulemper etter det jeg har lest om rundt omkring på nettet.

 

Og hvorfor har det seg slik at folk kjøper splitter nye biler forså bruke den i 4-6 år også selge den igjen ? Hvorfor liksom ikke bare ha den i 10 år om ikke mer ? Da tipper jeg vel det er pågrunn av alle servicepengene som kommer eller, for hvis det er det så lurer jeg på om det er såpass dyrt at de selger bilen ??

 

For med meg så har det seg slik at jeg ikke vil ha 1 bil, 2 bil, 3 bil, så er KANSKJE 4 bilen en ganske så bra bil(kanskje ny). Jeg vil liksom ha meg en splitter ny bil med engang og bare holde meg til den i 10 år om ikke mer...

 

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse

Økonomisk så er det vel liten tvil om at det beste er å kjøpe en av disse nye småbilene som ligger rundt 150 tusen med 7 års garanti. Selg den etter 7 år for 20-30 tusen og kjøp en ny.

 

Da har du alltid nybil med garanti for 1,4 tusen kroner i måneden (150k - 30k / 7 / 12).

Endret av aagmed

Når det gjelder hvilket alternativ som lønner seg er det enkelt egentlig..

I kroner og øre koster nok bilholdet ca det samme uansett hvor gammel bilen er etter at den har passert et par års alder.

 

Det er ikke uvanlig å regne ca 10% av bilens nybilpris i årlige kostnader.

I begynnelsen er en stor andel verditap, når alderen og kilometerstanden på bilen øker blir en stadig større andel av kostnadene flyttet fra verditap til vedlikehold og reparasjoner.

 

10%-regelen forutsetter en del ting, men er nok en grei pekepinn på hva man kan regne med av kostnader.

Kommer veldig ann på hvor uheldig man er med bruktbilen, jeg har hatt 4 biler, den dyreste kostet 62k og var den med mest trøbbel, det var en 94 primera.

Nest dyrest var en 90 maxima til 32k,den hadde jeg også litt trøbbel med, de to billigste kostet 16k og 12k det var 87 laurel og 2000 galant, de har jeg hatt minst problemer med og har kanskje kostet meg 10000 i reparasjoner de siste 5 årene tilsammen, jeg er såpass handy at jeg ordner det meste selv, det hjelper en god del.

 

For meg ville det å kjøpe ny bil vært å kaste altfor mye penger ut av vinduet, en eldre bil gjør samme jobben, og de virker til å ha bedre byggekvalitet enn nye biler og definitivt bedre sittekomfort enn mye annet jeg har sittet i.

Økonomisk så er det vel liten tvil om at det beste er å kjøpe en av disse nye småbilene som ligger rundt 150 tusen med 7 års garanti. Selg den etter 7 år for 20-30 tusen og kjøp en ny.

 

Da har du alltid nybil med garanti for 1,4 tusen kroner i måneden (150k - 30k / 7 / 12).

 

Tenker man kun økonomi er det vel ingen tvil om har du har gjort en skivebom her på å kjøpe nye biler, selv småbiler.

 

Rundt 15 K har man en ferdig EU-godkjent bil som teknisk ofte holder i 2 år uten reperasjoner og man får da fort 5-6 K igjen for de eller at de kun koster småpenger eller ingenting å fikse opp for nye 2 år.

Endret av Nasciboy

Tenker man kun økonomi er det vel ingen tvil om har du har gjort en skivebom her på å kjøpe nye biler, selv småbiler.

 

Rundt 15 K har man en ferdig EU-godkjent bil som teknisk ofte holder i 2 år uten reperasjoner og man får da fort 5-6 K igjen for de eller at de kun koster småpenger eller ingenting å fikse opp for nye 2 år.

 

Jeg er uenig. Din metode KAN bli billgere ja, men de fleste som vil ha det billigst mulig har begrenset økonomi og kan ikke ta seg råd til den risikoen din løsning medfører. Ja, det kan bli noe billigere enn mitt forslag, men man kan kun få dager etter kjøpet ende opp med å måtte vrake hele bilen også. Min løsning er 100% risikofri og medfører som sagt kun 1,4 tusen kroner i måneden, - det er billig bilhold!

 

Forøvrig tar jeg ikke med veteranbiler i beregningen da jeg mener man må ha et minstekrav til sikkerhet i det man skal kjøre rundt i også.

Jeg er uenig. Din metode KAN bli billgere ja, men de fleste som vil ha det billigst mulig har begrenset økonomi og kan ikke ta seg råd til den risikoen din løsning medfører. Ja, det kan bli noe billigere enn mitt forslag, men man kan kun få dager etter kjøpet ende opp med å måtte vrake hele bilen også. Min løsning er 100% risikofri og medfører som sagt kun 1,4 tusen kroner i måneden, - det er billig bilhold!

 

Forøvrig tar jeg ikke med veteranbiler i beregningen da jeg mener man må ha et minstekrav til sikkerhet i det man skal kjøre rundt i også.

 

Hvis de med dårlig økonomi har 150 000 kr har de vel også til 20 000 kr og litt i reserve til vedlikehold/kostnader istedefor.

 

Slutt å vær "idiot", ny bil vil ADRI være beste løsningen om kun økonomi teller!!

 

Edit: Bilholdet ditt er ca 1400 kr mnd når man kun regner verditap, dyrere forsikring må man regne med da man på en ny bil MÅ ha full Kasko.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1

Hvis de med dårlig økonomi har 150 000 kr har de vel også til 20 000 kr og litt i reserve til vedlikehold/kostnader istedefor.

 

Slutt å vær "idiot", ny bil vil ADRI være beste løsningen om kun økonomi teller!!

 

Det er bilens totalkostnader i løpet av den 7 års perioden som er relevant, her er den altså 100% sikker og svært lav. Om man ikke har råd til den investeringen (så godt som alle kan få et bil-lån) burde man i alle fal ikke investere i en bruktbil. Nok av "genier" på luksusfellen som skal spare penger ved å kun kjøpe brukt og i løpet av et par år har 10-15 biler innom husholdningen og ender opp med å bruke 500-600 tusen. Om man er mekaniker eller har nesten tilsvarende kunnskap er jeg enig i at din metode er mindre risikofylt, men for den gjevne forbruker syns jeg det er galskap.

Det er bilens totalkostnader i løpet av den 7 års perioden som er relevant, her er den altså 100% sikker og svært lav. Om man ikke har råd til den investeringen (så godt som alle kan få et bil-lån) burde man i alle fal ikke investere i en bruktbil. Nok av "genier" på luksusfellen som skal spare penger ved å kun kjøpe brukt og i løpet av et par år har 10-15 biler innom husholdningen og ender opp med å bruke 500-600 tusen. Om man er mekaniker eller har nesten tilsvarende kunnskap er jeg enig i at din metode er mindre risikofylt, men for den gjevne forbruker syns jeg det er galskap.

 

Ok, da er vi mange idioter... eller er vi kun 1 (ja du).

 

Alle jeg har sett på luksusfellen til nå har vært der på grunn av dyre biler (gjerne flere) med lån de ikke har klart å betjene... så der har du rett, så godt som alle får ett billån, dessverre er det ikke alle som klarer å betjene det!!

 

INGEN av de jeg har sett har vært der på grunn av en eneste billigbil.

 

Når de på luksusfellen selger de dyre nye bilene hva ender de da ofte opp med... jo de bytter i en billigere å gamlere bil. Så da er vel ikke bare jeg uenig med deg men også økonomene i luksusfellen.

Endret av Nasciboy

ok, takk for svar folkens :) Men hva hvis man er av den typen som har planer om å kjøpe en helt ny bil og holde seg til den i mange mange år ?? For det er det jeg vil.. og ja jeg er klar over at jeg jeg kommer til å tape penger på å kjøpe en ny bil men hva så egentlig ? Kommer jo til å bli slik at jeg ikke kommer bry meg om tapet med tanke på at jeg får drømmebilen min og holde meg til den lenge.

ok, takk for svar folkens :) Men hva hvis man er av den typen som har planer om å kjøpe en helt ny bil og holde seg til den i mange mange år ?? For det er det jeg vil.. og ja jeg er klar over at jeg jeg kommer til å tape penger på å kjøpe en ny bil men hva så egentlig ? Kommer jo til å bli slik at jeg ikke kommer bry meg om tapet med tanke på at jeg får drømmebilen min og holde meg til den lenge.

 

Som sagt er argumentasjonen min KUN hvis økonomi ar ALT som betyr noe... da bør man egentlig ikke kjøpe bil i det hele tatt :)

 

PS! Har bil selv.

 

Hvis du vil ha ny bil og ha den lenge er jeg enig med kjøp av ny bil (Kia eller Hyundai) som begge har 7 års haranti med henholdsvis 150 000 km og 200 000 km.

 

Hvor mye kan du bruke, hva skal du bruke bilen til og hvor gammel er du?

Endret av Nasciboy

Tenker man kun økonomi er det vel ingen tvil om har du har gjort en skivebom her på å kjøpe nye biler, selv småbiler.

 

Rundt 15 K har man en ferdig EU-godkjent bil som teknisk ofte holder i 2 år uten reperasjoner og man får da fort 5-6 K igjen for de eller at de kun koster småpenger eller ingenting å fikse opp for nye 2 år.

 

Du skal ha litt flaks, eller være veldig god på å vurdere en bils tilstand om du skal komme deg gjennom 30-40 år på den måten der. Du får ikke tryggheten av å være i en moderne bil, og heller ikke den generelle driftsikkerheten, da du aldri vet om bilen bryter sammen etter neste sving eller ikke.

Jeg mener at største rolle burde spille hvor lenge kommer du til å beholde bilen,hvis det er snakk om bare noen få år da er en brukt bil mellom to og fire år det beste alternativet,da har bilen allerede gått på det største tapet verdimessig og du har fortsatt litt av garanti.

 

 

Andre alternativ er å kjøpe ny men da er det beste å beholde bilen i hvertfall ti år der du tar største tapet men også får brukt bilen slik at den lønner seg.

Du skal ha litt flaks, eller være veldig god på å vurdere en bils tilstand om du skal komme deg gjennom 30-40 år på den måten der. Du får ikke tryggheten av å være i en moderne bil, og heller ikke den generelle driftsikkerheten, da du aldri vet om bilen bryter sammen etter neste sving eller ikke.

 

Har klart meg 15 år til nå... på 5 biler og brukt godt under 80 K til sammen på bilkjøp/reperasjoner/vedlikehold/service.

 

Har helt klart lyst på splitter ny bil, ingen tvil om det men har hele tiden prioritert å spare litt slik at jeg kunn kjøpe en leilighet.

 

For 1,5 år siden kom leiligheten på plass og jeg fikk solgt min gamle med veldig høy fellesgjeld og akkurat nå prioriterer jeg ikke bil.

 

Kjøpte en 92 Toyota Carina ferdig EU-godkjent februar i fjor for 7600 kr og den går fortsatt bra med litt frieksos. Ble kjørt på bakfra for en stund siden uten at det gjorde bilen ukjørbar men fikk 10 000 kr igjen fra forsikringsselskapet + at jeg beholder bilen.

 

Kjøper man en ferdig EU-godkjent bil skal det en del til for at man ikke kan kjøre 2 år på den uten store problemer. Er klar over at en EU-godkjenning kun går på det sikkerthetsmessige men nå vil vel ingen bruke penger på å EU-godkjenne en bil som er vrak på andre måter.

Endret av Nasciboy
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjøper man en ferdig EU-godkjent bil skal det en del til for at man ikke kan kjøre 2 år på den uten store problemer. Er klar over at en EU-godkjenning kun går på det sikkerthetsmessige men nå vil vel ingen bruke penger på å EU-godkjenne en bil som er vrak på andre måter.

Selv om en bil er EU-godkjent i dag, er det da ingen garanti mot at motor, gearkasse eller noe annet ryker i morgen.

 

Min anbefaling er at man ikke kjøper en (eldre) bruktbil med mindre man har både kunnskap, plass og tid til å skru selv. For mange vil det mest forutsigbare være å kjøpe en ny, eller nesten ny, bil, med lang garanti, og selge før den går ut.

Selv om en bil er EU-godkjent i dag, er det da ingen garanti mot at motor, gearkasse eller noe annet ryker i morgen.

 

Min anbefaling er at man ikke kjøper en (eldre) bruktbil med mindre man har både kunnskap, plass og tid til å skru selv. For mange vil det mest forutsigbare være å kjøpe en ny, eller nesten ny, bil, med lang garanti, og selge før den går ut.

 

Selvsagt ikke.... men nå er det slik at de færreste biler som skrotes faktisk blir det på grunn av motor.

 

Man har aldri garanti for noe men masse er det verdt å ta en risiko på såfremt at kun økonomi spiller en rolle.

 

Selvsagt vil en ny bil bli mest forutsigbar men hele tiden også MYE dyrere!!

Endret av Nasciboy

Som sagt er argumentasjonen min KUN hvis økonomi ar ALT som betyr noe... da bør man egentlig ikke kjøpe bil i det hele tatt :)

 

PS! Har bil selv.

 

Hvis du vil ha ny bil og ha den lenge er jeg enig med kjøp av ny bil (Kia eller Hyundai) som begge har 7 års haranti med henholdsvis 150 000 km og 200 000 km.

 

 

 

 

Jeg er bare 17, men jeg har blitt tidlig lærling innenfor blikkenslager yrket, og fra og med nå og fram til 18 årsdagen min så klarer jeg å spare lett 120-130000 kr, men tenker også å jobbe deltids i butikk som ekstra jobb bare for å få ekstra penger.. så jeg kan klare å spare opp til 200 000 ca. Jeg vil ha drømmebilen min som er Bmw 3 serie helt ny fra fabrikken, og en 316i koster opp mot rundt 350 000, og da tenkte jeg da å ta opp lån forså bare betale det lånet(150 000 ca) ned på bare 2-3 år, slik at når jeg senere i 20 års alderen skal søke til boliglån så så ser banken at jeg er ferdig med å betale ned billån på så kort tid, og at det kanskje kan få dem til å stole mer på meg også ? :) Bra eller dårlig plan ? For jeg vil prioritere bare bil forså bolig senere, og når jeg først har fått begge to så gir jeg 0 blanke i hva som skjer med penga mine egentlig så lenge jeg lever et koslig liv videre xD hahah

 

 

Hvor mye kan du bruke, hva skal du bruke bilen til og hvor gammel er du?

Fordelen med ny bil er uten tvil at bilen er ny med garanti og følelsen av sikkerhet (ulykkesmessig og at bilen ikke plutselig stopper) og kjøper en ny bil før garantien utløper.

 

Fordelen med eldre biler er jo uten tvil prisen og totalkostnader som er mye lavere med bruktbiler. Ser andre påstår noe annet her, de bør virkelig komme ut av bobla si.

 

For meg så ser det ut som du allerede har bestemt deg og da ser jeg ikke helt vitsen med å starte en slik tråd....

 

At en bank ser at du betaler ett lån raskt ned er positivt men hvis banken ser at du sparer pengene vil det uten tvil være mer positivt.

 

Å spare 200 000 kr + betale ned 150 000 kr i lån (ca 200 000 i totalkostnader) + spare 300 000 kr til EK til boligkjøp da ser jeg ikke at du får kjøpt bolig før du er 35 :)

 

Hadde helt klart satset på bolig først og brukt eventuell prisøkning på boligen til å kjøpe bil med boligrente

Endret av Nasciboy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...