foorex Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Skal til Frankrike/Italia om 2 uker. Har leid bil fra Marseille og skal kjøre til Perugia som ligger litt nord for Roma. Jeg har aldri vært i Italia så jeg har noen spørsmål. Kommer jeg fram med engelsk eller må jeg lære meg noe enkelt Italiensk? Går det fint å kjøre i Italia? Er de veldig agressive eller noe? Jeg kjører fra Marseille på en torsdag og skal først ned til Perugia for en dag. Jeg har lyst til å oppleve noe mer av Italia før jeg kjører tilbake til Frankrike på søndagen. Dvs. jeg har fredag og lørdag der jeg kan kjøre til et sted i Italia verdt og oppleve. Jeg har bare hørt om Venezia, og fant et billig hotell til 300kr natten med gratis parkering der. Jeg tenkte å være der fra fredag til lørdag. Så noen gode tips fra lørdag til søndag? Det må være et sted i Nord-Italia siden jeg skal kjøre tilbake til Frankrike. Jeg har hørt det er mye kriminalitet mot turister i Italia, hva burde jeg passe på. Bortsett fra lommetyver og kopiering av kort. Noen andre tips for Italiatur? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Du kommer nok ganske greit fram med engelsk. Folk flest snubler kanskje litt med engelsken, men du finner alltid noen som kan nok til at de forstår deg. Jeg har aldri kjørt bil selv her nede, men har sittet på med flere venner, og det jeg kan si med sikkerhet er at du burde være veldig observant. Kort fortalt så er den italiensk kjørestilen ganske aggresiv og mye mer stresset enn hva vi er vant til i Norge. Folk tuter for alt. Når det gjelder steder å besøke så er jeg ikke så mye mer efaren enn byer som Torino, Milano (bor her), Firenze, Roma og Venezia. Jeg har derimot hørt at både Bologna og Verona skal være vakre byer, i tillegg til at området rundt Lago Maggiore skal være veldig, veldig vakkert. Det er ikke så altfor langt fra Venezia. Den eneste erfaringen jeg har med kriminalitet har vært i Milano, men sånn generelt skal det kun være ting som lomme- og vesketyver som du må passe deg for. I de fleste italienske byer er det i tillegg veldig mange innvandrere som selger ting langs gatene og på buss- og metrostasjoner. De er ikke noe ille i seg selv, men hvis du blir tatt (av politiet) i å kjøpe falske varer, som f.eks. en mistenkelig billig Prada-veske, så vil du bli botelagt tusenvis av kroner. Det er strengt forbudt å kjøpe falske varer i Italia. Og fra tid til annen, hvis du oppholder deg på steder hvor turister farter, vil du møte på folk som vil gi deg "gratis" armbånd og fuglemat. Det er så klart aldri gratis, for de kommer fort opp til deg og maser om penger det øyeblikket du har tatt imot noe fra de. Jeg har observert turister bli tvunget til å betale både 10 og 20 euro på denne måten. Kort og greit: overse alle som vil gi deg "gratis" ting. Utenom det kommer jeg ikke på noe si, utenom at det alltid er lurt å lære seg ting som "Non capisco, non parlo italiano" (jeg forstår ikke, jeg snakker ikke italiensk) og "Grazie mille" (tusen takk), men er du på et turiststed (som Venezia), så vil folk snakke til deg på engelsk uansett hvor god du som turist er i italiensk. Dette har jeg erfart selv, haha! Endret 19. mai 2013 av Coffey Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Pass på å ha låste dører når du stopper ved rødt lys. Sigøynerne er mye mer agressive i Italia enn i Norge. De bruker også barn til å rane, for eksempel ved minibankene. Veskenappere på scooter i gågater er noe nordmenn heller ikke er vant med. Lenke til kommentar
foorex Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Kan jeg ta med laderen til min laptop? Stikkontakten er sånn med 3 plugger. Husker bare når jeg var i Sveits for et par år siden så hadde de kun sånn standard kontakt med to plugger så jeg fikk ikke ladet PC-en min. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det spørs fra sted til sted. Alle steder har ihvertfall kontakter med to plugger, men på rommet mitt her har jeg i tillegg to kontakter med tre plugger. Ta den med, kanskje du er heldig? Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det er ikke noe problem å kjøre i Italia, men det liten tvil om at kjørestilen er mer aggressiv sammenlignet med Norge. Totalt sett har jeg bare kjørt en knapp uke på italienske veier, men har sett mer trafikkulykker enn jeg gjør i Norge på en over en mnd. Det er én ting du burde passe godt på; Zona a traffico limitato. Er kanskje mest aktuelt for Firenze og Bolonga. De bøtene svir. Som dum turist endte jeg opp med 2400 kr i bøter i Firenze. Lenke til kommentar
foorex Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Er det mye fotobokser og bomstasjoner i Frankrike/Italia? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå