Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

WIn 7 PC henger seg ofte ved omstart/oppstart

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har to irriterende problemer med PC'en. Har hatt de i flere år uten at jeg har orket å sette meg inn i det. Men nå er det dags for reformatering og opprydding, så jeg benytter denne anledningen til å få disse probleme fikset før jeg reformaterer.

Når jeg tar en omstart/oppstart så henger datamaskinen seg av og til. Ikke hver gang, men ofte nok. Den henger seg på to forskjellige stadier under oppstart - men de inntreffer sjeldent samtidig.

Den første stadiet (som er lang mer sjeldent) er at den henger seg under minne-sjekken rett etter at BIOS versjonen og CPU'beskrivelsen kommer opp. Dette skal kun ta noen sekunder. Men av og til tar dette veldig lang tid. Har aldri tatt tiden men tror det dreier seg om 20 minutter eller noe.

Den andre stadiet den henger seg (som er lang mere hyppig) er når Windows 7 flagget skal komme opp. Teksten "Starting Windows" vises men flagget kommer ikke fram. Slik kan den stå uendelig inntil jeg restarter PC-en og prøver på nytt. På det verste tar det 4-5 førsøk før flagget endelig vises og den booter opp i Windows.

Disse probleme dukker opp selv etter reformatering og re-installasjon av Windows 7. Noe som tyder på at problemet ligger dypere enn operativsystemet. Kanskje BIOS'en?

Noen som har ideer om hva dette kan være egentlig?

Min maskinvare:

- CPU: Intel Q6600 2.4GHz

- Minne: 4gb RAM

- GPU: nVidia GTX 260

- Lagring: 2 x 500gb HDD

- Hovedkort: XFX nForce 680i SLI

- PSU: 900W Tagan TurboJet

Endret av JEEdvartsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper på at det er noe svikt i hovedkortet ditt eller et kompabilitets problem i det.

nVidia nforce 680 kortene var plaget med masse bugs hvor mye ikke kunne rettes med bios oppdatering.

Reformatering / reinstallasjon av windows vil ikke ha noen effekt når du har power-on/post problemer.

Bytte hovedkort ville jeg prøvd (om du har annet socket 775 å benytte).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...