Gå til innhold

Canon Rebel t4i - problemer med å ta bilde

Anbefalte innlegg

Jeg har et to måneder gammel Canon Rebel t4i som jeg ikke lenger får til å ta bilde med.

Det vil si at jeg trykker for å ta bilde, men jeg får ikke tatt bilde før det jeg skal ta bilde av er ca. 1 1/2 meter unna. Jeg blir så frustrert, for jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Har jeg kommet bort i noe som gjør at den ikke vil ta bilde? Noe som må tilbakestilles?

Kan legge til at objektivet hele tiden har vært det samme, og jeg har fiklet minimalt med det som er, bortsett fra at jeg til tider har kommet bort i diverse knapper som muligens kan være opphavet til problemet mitt. Og kameraet har ikke falt i bakken, som jeg har sett da.

Håper det er forholdsvis enkelt å fikse, for det er jo et innmari bra kamera!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det riktig av meg å gå inn på meny og deretter endre "continous AF" fra "enable" til "disable"?

Det virker som om det ble bedre nå, men føles ikke bra nok. Men det kan hende at jeg ikke husker helt korrekt hvordan det var før!

Lenke til kommentar

Hvis autofokus er på, og er satt til "one shot", så vil vel ikke kameraet ta bilde dersom det ikke finner fokus? Slår man av autofokus så tar det bilde uansett (så fremt det ikke er andre problemer som gjør at det ikke fungerer).

Er det riktig av meg å gå inn på meny og deretter endre "continous AF" fra "enable" til "disable"?

Hvis du skal prøve uten autofokus, så er det sannsynligvis en fysisk bryter på objektivet merket "AF".

Lenke til kommentar

Jeg føler meg skikkelig idiot nå, men jeg fant nettopp AF/MF etter litt leting og nå tar den bilder som bare det, uten å fokusere når jeg zoomer. Hva gjør jeg nå da? :laugh:

EDIT: Apropos den "AF"-knappen, den finnes den også (som høyre-"pil"), men den er ikke brukbar i "current shooting mood". Får testet meg litt nå kjenner jeg!

Endret av Krisha
Lenke til kommentar
Under blitsen?

Ja, det er objektivet som er montert under blitsen og der står benevnelsen på objektivet også, så da har du en 18-55 objektiv, står det også IS og STM på det ? På objektivet finner du også AF/MF-knappen.

Setter du kameraet i auto "grønn firkant" på kontrollhjulet og har AF "automatisk fokus" på objektivet skal fokus fungere, gjør det ikke det er det for mørkt til at kameraet klarer dette, dine tidligere justeringer på kameraet blir overstyrt i auto.

Fungerer kameraet i auto men ikke i andre innstillinger på kontrollhjulet kan du slette alle egne innstillinger, fremgangsmåten finner på side 210 i manualen, eller du kan du stille kameraet tilbake til fabrikkinnstillinger, det finner du på side 292.

HUSK at kameraet må stå i P, TV, AV eller M for og få tilgang til alle funksjonene i menyene.

Anbefaler og lese manualen siden den gir mye verdifull informasjon, du kan laste ned skandinavisk versjon her hvis du ønsker det.

Du finner mange videoer og annen opplæring hos Canon også hvis du har et ønske om og forstå kameraet full ut.

Kanskje denne artikkelen fra Canon kan hjelpe deg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...