Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Diskusjonen i5 3570K vs i73770K

Anbefalte innlegg

HyperThreading er at CPUen har to pipelines per kjerne hvor én er aktiv, men at kjernen kan skifte over til en annen thread hvis threaden stopper opp, slik at det blir mindre døtid i kjernen (threads stopper opp dersom data ikke ligger klart i cache eller at CPUen bommer på branching (f.eks. if-else-statements)). HT hjelper altså en firekjerne å komme nærmere sin teoretiske maksimale ytelse, og kan på ingen måte sammenlignes med flere kjerner slik mange testere tror.

CPU-ytelsen i spill er avgjort av to ting:

- Ytelsen per kjerne - siden kun én thread kan rendre av gangen er det ytelsen for én kjerne som teller

- Andre threads som dytter render-thread ut av kjernen. I Windows kan ikke én thread låse en kjerne, så hvis CPUen har for få kjerner så vil stadig andre threads komme inn og stoppe renderingen, derfor kan for få kjerner gi lavere ytelse. Til spilling trenger du altså nok kjerner til at ingenting forstyrrer render-thread, dvs. stort sett 4 kjerner er nok hvis du kjører ingenting i bakgrunnen.

HT vil ikke hjelpe for render-thread, det er bittelitt høyere klokkefrekvens som gjør at i7-3770K er litt raskere. HT er derimot nyttig til det meste utenom spilling.

Legg forøvrig merke til at noen spilltester kjører i latterlig lave oppløsninger for å gjøre CPUen til en størst mulig flaskehals, som er ren idioti siden det ikke korresponderer med faktisk ytelse i reelle scenarier. Sørg for at du leser tester i f.eks. 1920x1080 hvis dette er oppløsningen du skal bruke.

Du tar jo opp en del interessante ting her. Programmer som kjører i bakgrunnen osv. De fleste har jo flere skjermer og med stadig økende programmer og apper vi kjører, så vil stadig ting som kjører i bakgrunnen bli fler. Her kommer "normal" bruk inn.

Den perfekte erfaringen ville kanskje vært fra en som hadde en i5 prossessor i bruk et halvt år tid for så å oppgradere til i7 og fortelle om forskjellene - hvis det var noen.

Selv er min erfaring at man setter meget stor pris på selv en liten forbedring når det er ting man bruker mye og lenge. Kanskje det kan sammenlignes med å gå fra 60Hz skjerm til 120Hz skjerm - betyr ikke så mye i en direkte sammenligning men blir man vandt til det så vil man ikke gå tilbake? eller kanskje litt lavere støynivå på pcen?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den heller holder ikke helt, men er jo uansett en veldig god erfaring. At forskjellen ikke er stor - er en selvfølge. Men hvor stor forskjell kan man regne med for en tusenlapp på en pc? Her kommer jo det jeg nevnte tidligere med at man gjerne har prossessoren en stund.

Jeg testet Hyperthreading i en hel haug med spill (Crysis, Crysis 2, Metro 2033, Batman: AC, SC2, Shogun 2 rundetider og kampytelse, Civ V rundetider, BF3,) med et 7970 var det ingen spill jeg kunne måle en betydelig nok forskjell til å ikke avskrive det som målefeil, største målt forskjell var i Civ V der jeg brukte gjennomsnittlig 9 sekunder per runde istedet for 10 sekunder per runde.

Selvfølgelig er det mulig at 8MB L3 Cache hjelper her, men det virker veldig rart om det er tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg testet Hyperthreading i en hel haug med spill (Crysis, Crysis 2, Metro 2033, Batman: AC, SC2, Shogun 2 rundetider og kampytelse, Civ V rundetider, BF3,) med et 7970 var det ingen spill jeg kunne måle en betydelig nok forskjell til å ikke avskrive det som målefeil, største målt forskjell var i Civ V der jeg brukte gjennomsnittlig 9 sekunder per runde istedet for 10 sekunder per runde.

Selvfølgelig er det mulig at 8MB L3 Cache hjelper her, men det virker veldig rart om det er tilfelle.

Greit å lese dine erfaringer om dette, hva med alt det andre du bruker pcen til? Programmer i bakgrunnen. Mulig jeg er helt på bærtur, men hva med flere skjermer, vil det belaste en cpu annerledes? Nedlastning, torrents, streaming alt mulig annet som det er naturlig å ha på ha på samtidig? For eksempel, pause et spill mens man raskt tømmer minnekortet for bilder og tar en lett resize batch i photoshop, sender videre noen bilder og fortsetter å spille? Kanskje ha et overvåkingskamera gående i bakgrunnen som man tar opp? Osv osv

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Det er aldri slik at man kun spiller BF3 i 5 år. Det kommer nye spill og man finner stadig ut nye ting å bruke pcen til. Derfor synes jeg ikke man skal henge seg opp i et par fps på et konkret spill.

Det er ikke det jeg skriver heller. Igjen, det du skriver er ren utopi. Så og si umulig å teste hvordan hardware vil være 5 år frem i tid. Poenget mitt er at du må selv finne ut hva maskinvaren er god for i de arbeidsoppgavene DU SELV skal bruke den til.

Ofte kommer det kids på jobb som skal ha gaming-PC, og ofte har de et budsjett på 10-12.000 kr. Så spør jeg om de har tenkt noe på hva slags maskinvare de vil ha? "Njaaaa, i7 iallefall" er rimelig standardsvar. Lang historie kort, jeg bruker alltid å anbefale dem å gå ned til 3570k og heller legge pengene i en større SSD.

med fagkunnskap mener jeg 5-10 års teknisk utdannelse og minst 10 års erfaring fra relevant arbeid inne fagfeltet. Føler jeg ikke trenger å forklare mer.

Beklager, men dette er latterlig. Teknisk utdannelse? 5-10 år ?! Så man kan ikke anmelde hardware før man har fylt 40 år? :tease:

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg skriver heller. Igjen, det du skriver er ren utopi. Så og si umulig å teste hvordan hardware vil være 5 år frem i tid. Poenget mitt er at du må selv finne ut hva maskinvaren er god for i de arbeidsoppgavene DU SELV skal bruke den til.

Ofte kommer det kids på jobb som skal ha gaming-PC, og ofte har de et budsjett på 10-12.000 kr. Så spør jeg om de har tenkt noe på hva slags maskinvare de vil ha? "Njaaaa, i7 iallefall" er rimelig standardsvar. Lang historie kort, jeg bruker alltid å anbefale dem å gå ned til 3570k og heller legge pengene i en større SSD.

Beklager, men dette er latterlig. Teknisk utdannelse? 5-10 år ?! Så man kan ikke anmelde hardware før man har fylt 40 år? :tease:

Du få ha tålmodighet med meg - ser at det er vanskelig å få frem det jeg egentlig mener.

Jeg mener det er veldig lurt å tenke litt fremover når man skal kjøpe prossessor - den varer jo en stund.

Jeg har ikke skrevet at man ikke kan anmelde hardware uten fagkunnskap - men jeg skrev at de som anmelder ofte ikke har fagkunnskap.

Å anbefale en SSD i stedet for i7 er vel litt epler og pærer? En SSD kan man komplettere med etterhvert (man får allikevel aldri nok lagringsplass) - men en prossessor må man bytte - og eventuelt også skaffe nytt hovedkort. Selvsagt bare mine tanker.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Du få ha tålmodighet med meg - ser at det er vanskelig å få frem det jeg egentlig mener.

Jeg mener det er veldig lurt å tenke litt fremover når man skal kjøpe prossessor - den varer jo en stund.

Jeg har ikke skrevet at man ikke kan anmelde hardware uten fagkunnskap - men jeg skrev at de som anmelder ofte ikke har fagkunnskap.

Å anbefale en SSD i stedet for i7 er vel litt epler og pærer? En SSD kan man komplettere med etterhvert (man får allikevel aldri nok lagringsplass) - men en prossessor må man bytte - og eventuelt også skaffe nytt hovedkort. Selvsagt bare mine tanker.

Har ingenting med epler og pærer å gjøre, de kommer med et budsjett og vil ha mest mulig MASKIN for pengene. De vil få en bedre opplevelse hvis de kan ha Steam og Origin-mappa si på en SSD kontra en vanlig disk. Jeg anbefaler heller ikke en SSD istedet for en i7. Jeg anbefaler dem å ta pengene de "sparer" på å gå ned til 3570k og legge det i en STØRRE SSD. Eller gå opp et hakk på skjermkortet. Hva tror du vil gi en gamer-unge best opplevelse? 3770k og GTX660Ti eller 3570k og GTX670 ?

Det med å tenke framover er faktisk hovedgrunnen til problemstillingen du tar opp. Folk er livredde for å kjøpe "feil". Du vil tenke framover når du kjøper PC-deler? Det kommer nye, bedre og raskere maskinvare hele tiden. Det "neste" er hele tiden rundt hjørnet.

Lenke til kommentar

Har ingenting med epler og pærer å gjøre, de kommer med et budsjett og vil ha mest mulig MASKIN for pengene. De vil få en bedre opplevelse hvis de kan ha Steam og Origin-mappa si på en SSD kontra en vanlig disk. Jeg anbefaler heller ikke en SSD istedet for en i7. Jeg anbefaler dem å ta pengene de "sparer" på å gå ned til 3570k og legge det i en STØRRE SSD. Eller gå opp et hakk på skjermkortet. Hva tror du vil gi en gamer-unge best opplevelse? 3770k og GTX660Ti eller 3570k og GTX670 ?

Det med å tenke framover er faktisk hovedgrunnen til problemstillingen du tar opp. Folk er livredde for å kjøpe "feil". Du vil tenke framover når du kjøper PC-deler? Det kommer nye, bedre og raskere maskinvare hele tiden. Det "neste" er hele tiden rundt hjørnet.

GPU er jeg enig i at man bør rive i, man kan vel også der komplettere med et til - men da oppstår det vel andre problemer. Uansett føler jeg allikevel at en CPU har lenger levetid enn en GPU, hovedkort og CPU kan gjerne holde et par tre generasjoner GPU. Eller tar jeg feil?

Men da kan du jo finne den Hellige Gral for oss vanlige dødelige? Hvilken prosessor er best til vanlig bruk av 3570k og 3770k? Så vekker vi denne tråden til live igjen om 5 år! :green:

Hehe, tror ikke jeg trenger å holde på i 5 år, for å finne ut om det er en forskjell å bry seg om eller ei - men det tar nok litt tid :)

Lenke til kommentar

Greit å lese dine erfaringer om dette, hva med alt det andre du bruker pcen til? Programmer i bakgrunnen. Mulig jeg er helt på bærtur, men hva med flere skjermer, vil det belaste en cpu annerledes? Nedlastning, torrents, streaming alt mulig annet som det er naturlig å ha på ha på samtidig? For eksempel, pause et spill mens man raskt tømmer minnekortet for bilder og tar en lett resize batch i photoshop, sender videre noen bilder og fortsetter å spille? Kanskje ha et overvåkingskamera gående i bakgrunnen som man tar opp? Osv osv

Hvis maskina di sliter i spill fordi du har programmer i bakgrunnen, da har jeg svaret. Du lukker dem. Meningsløs problemstilling, men det er jo mitt syn. Jeg alt-tabber ofte i spill når jeg er dau, men jeg har jo en sekskjerner så jeg merker kanskje ikke så mye til bakgrunnsprosesser :p

Lenke til kommentar

GPU er jeg enig i at man bør rive i, man kan vel også der komplettere med et til - men da oppstår det vel andre problemer. Uansett føler jeg allikevel at en CPU har lenger levetid enn en GPU, hovedkort og CPU kan gjerne holde et par tre generasjoner GPU. Eller tar jeg feil?

Hehe, tror ikke jeg trenger å holde på i 5 år, for å finne ut om det er en forskjell å bry seg om eller ei - men det tar nok litt tid :)

En GPU kan holde lenge, den. Kommer an på hvilke spill man spiller. Igjen, man må sette seg ned for å finne ut HVA man skal bruke maskina til SELV. Ikke basert på preferanser fra andre som kan ha helt andre bruksområder enn deg. Så kommer man til det samme igjen da, alt for mange som ikke tenker selv. Fordi de er redde for å kjøpe "feil" stoler de heller på andre. Hvis man er opptatt av å beholde mest mulig hardware lengst mulig burde man vel legge alle pengene i kabinettet og PSU'en? :tease:

Lenke til kommentar

Hvis maskina di sliter i spill fordi du har programmer i bakgrunnen, da har jeg svaret. Du lukker dem. Meningsløs problemstilling, men det er jo mitt syn. Jeg alt-tabber ofte i spill når jeg er dau, men jeg har jo en sekskjerner så jeg merker kanskje ikke så mye til bakgrunnsprosesser :p

Dette som du mener er en meningsløs problemstilling synes jeg derimot kan være ganske viktig. Slike ting kan være utrolig irriterende over lang tid. Blir litt som med en fjernkontroll til stereoen, man kanskje bruker den kun 2 ganger per dag - til å slå på og av - men gud hvor irriterende det hadde vært hvis den ikke fungerte. Tåpelig sammenligning kanskje - men allikevel :)

Lenke til kommentar

µTorrent, Opera, Word, Excel, og Chrome kjørte i bakgrunnen mens jeg testet dette, det var også to skjermer koblet til skjermkortet.

Om du planlegger å sette igang en batch-prosessering av bilder mens du spiller er ikke LGA1155 for deg, om du tenker å sette spillet på pause (dagens spill begrenser CPU-bruk kraftig når de er pauset) mens du gjør det samme kan LGA1155 være noe for deg. Å kjøre et overvåkningskamera i bakgrunnen mens du har et spill kjørende er også en oppgave mer passende for LGA2011. LGA1155 er designet for å gjøre en ting av gangen, du kan fint ha et par lette programmer som bruker lite I/O og regnekraft kjørende i bakgrunnen, men den kneler når du prøver å gjøre to ting på en gang.

Om du trenger en maskin som konstant kan kjøre 6000 programmer samtidig er det egentlig ikke annet å gjøre enn å kjøpe to stk E5-2690

• Liker 1
Lenke til kommentar

µTorrent, Opera, Word, Excel, og Chrome kjørte i bakgrunnen mens jeg testet dette, det var også to skjermer koblet til skjermkortet.

Om du planlegger å sette igang en batch-prosessering av bilder mens du spiller er ikke LGA1155 for deg, om du tenker å sette spillet på pause (dagens spill begrenser CPU-bruk kraftig når de er pauset) mens du gjør det samme kan LGA1155 være noe for deg. Å kjøre et overvåkningskamera i bakgrunnen mens du har et spill kjørende er også en oppgave mer passende for LGA2011. LGA1155 er designet for å gjøre en ting av gangen, du kan fint ha et par lette programmer som bruker lite I/O og regnekraft kjørende i bakgrunnen, men den kneler når du prøver å gjøre to ting på en gang.

Om du trenger en maskin som konstant kan kjøre 6000 programmer samtidig er det egentlig ikke annet å gjøre enn å kjøpe to stk E5-2690

Er sikkert rett det du skriver - men føler at du tar litt i.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke i gang denne nye pcen før skattepengene kommer. Men dere som har i7 i dag - kan man sjekke om i7 gjør bruk av de ekstra trådene ved å følge med på oppgavebehandling når man bruker pcen? Er det relevant?

Det er helt håpløst å finne ut av i Windows:

• Windows selv tildeler oppgaver til trådene ganske jevnt, men du kan likevel stoppe på 13. 25, 38, 50, 63, 75, 88, eller 100% CPU Usage fordi programmet ikke er parallelliserbart forbi X%
  • CPUen selv gjør fordeling av prosesser selv for å levere best mulig ytelse
  • Task Manager oppgir bare hvor mange prosent av CPUen Windows tror er i bruk, og tar ikke hensyn til at Hyperthreading gjør annet enn å øke utnyttelsen av en kjerne, om tråd 1+2 er begge belastet 50% i Task Manager kan det hende at en kjerne på prosessoren jobber på 100% kapasitet og det kan også bety at den bare jobber på 50% kapasitet.

Lenke til kommentar

Kan alltids fyre opp BF3 og noe småtteri for deg, gi meg 10 mins

Glimrende :) Lurer ellers på tips og råd om hvordan jeg skulle teste forskjellen mellom disse to prosessorene - da med allsidig bruk over lang tid - men mest gaming, både slik WoW spill, singleplayer ala Bioshock og typiske multiplayer ala CoD. Regner med å ende opp med et Titan, 3-skjermsløsning (Nvidia Surround? ) og vil teste både Bluray og spill i 3D.

Og har faktisk et overvåkingskamera utenfor døren - har ikke alle gamere det? For noen hundringer har jeg live bilde på skjermen - finnes det noe mer irriterende enn å bli avbrutt av en selger når man holder på å vinne?????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...