Gå til innhold

Ny laptop - Lenovo Y500

Anbefalte innlegg

Hei, skal kjøpe meg ny loptop. Har tenkt litt på denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=775046 Den har jo en middels god CPU og en fin SLI løsning. Skjermen virker fantastisk. Men det er da vel noen dårligere sider med dette produktet også? Vennligst ikke kom med slikt "IKKE KJØP LAPTOP, BYGG DIN EGEN 9999 GANGER BEDRE" det er så umodent. Går fra selv bygger :)

Endret av ISKisac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, skal kjøpe meg ny loptop. Har tenkt litt på denne http://www.komplett....aspx?sku=775046 Den har jo en middels god CPU og en fin SLI løsning. Skjermen virker fantastisk. Men det er da vel noen dårligere sider med dette produktet også? Vennligst ikke kom med slikt "IKKE KJØP LAPTOP, BYGG DIN EGEN 9999 GANGER BEDRE" det er så umodent. Går fra selv bygger :)

SLI på en bærbar? Interessant. Ser ut som et generelt godt kjøp spør du meg. Men man kan da vel ikke bygge laptop selv, hvis man ikke har spesialtilgang på deler og slikt? :hm:

Hvis du ikke skal gjøre noe tyngre enn å spille, ville jeg heller gått for den her. Billigere og tilnærmet like god i spill, faktisk. Kommer uten operativsystem, da. Den du linket til er bra, den, men muligens litt overkill (avhengig av hva du skal bruke den til, da). Og med en SLI-løsning tenker jeg den drar batteri som fy :p LITT av konseptet med bærbar blir forsåvidt borte da, når du ikke kan bruke den lenge uten tilgang til en kontakt.

Men EGENTLIG ville jeg anbefalt å vente til Haswell (den nye prosessor-serien til Intel) kommer ut. De skal visstnok være veldig strømgjerrige, altså godt nytt for bærbare. Haswell har forventet lanseringsdato 14. juni hvis jeg husker riktig, så det er nok verdt å vente på. :)

Lenke til kommentar

Laptopen du linket meg er faktisk betraktelig dårligere og ikke like fin. Komme til å gjøre ganske mye stuff som man egentlig burde hatt en desktop til. Så er vanskelig for meg å velge når design, både GPU og CPU kraft er viktig. Tror dere at cache på hardisken ville hjulpet meg mye når det gjelder fraps og diverse adobe programmer slikt som premier?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal gjøre noe tyngre enn å spille, ville jeg heller gått for den her. Billigere og tilnærmet like god i spill, faktisk. Kommer uten operativsystem, da. Den du linket til er bra, den, men muligens litt overkill (avhengig av hva du skal bruke den til, da). Og med en SLI-løsning tenker jeg den drar batteri som fy :p LITT av konseptet med bærbar blir forsåvidt borte da, når du ikke kan bruke den lenge uten tilgang til en kontakt.

Når det gjelder Haswell tror jeg nok vi må vente noen måneder (eller mer) før det er et virkelig brukbart utvalg av bærbare med Haswell. Trolig vil det først komme Ultrabooks - da det er her strømsparing virkelig har hensikt. Ytelsesmessig vil neppe Haswell gjøre noe stort hopp.

SLI-løsningen på Y500 er noe spesiell - den er faktisk avtagbar (kan slås av). Man kan faktisk bytte bort det ene GTX 650M kortet med DVD, ekstra hardisk etc.

ISKisac: Videoredigering er jevnt over flere kjerner og mye minne - SSD cache gjør at programmer laster noe raskere.

Lenke til kommentar

Ulemper med Y500: Laber batteritid, varme, viftestøy. Den støtter ikke Optimus. De tre første er jo vanlig kost for laptoper som skal levere godt både på prosessor og grafikksiden, så det er ikke spesifikt negativt for bare denne maskinen. Spillytelsen vil ligge et sted mellom GTX 670MX og GTX 675MX i de spillene som skalerer SLI godt. SLI-løsningen er dessuten mye mer avhengig av at driver-støtten i de forskjellige spillene er godt fungerende. Den du lenket til har jo heller ikke skikkelig SSD, kun en 16 GB cache innebygd i snurredisken. Det betyr at du ikke kan installere hverken OS eller andre programmer på SSD - og det er jo litt øhm ... gammeldags i disse dager. Kjøp en skikkelig SSD attåt.

Ellers virker dette som et fint alternativ.

Lenke til kommentar

Vet at der er noen downsides med en laptop. Men prisen og designet er ganske fint. Laptop kjølinga er faktisk ikke så verst på denne. Ta en titt på undersida av den ;) Kommer ikke til å spille på høy grafikk eller noe slikt siden det er en laptop. Men det plager meg overhode ikke. Kommer til å bli brukt til casual gaming og slikt. Har tenkt på å kanskje bytte ut hardisken. En venn har denne laptopen og han er faktisk over rasket hvor rask PCen er. Selv om den bruker en SSHD. Skjerm og tastatur er også av høy kvalitet. Fargene er vakre og tastaturet er ganske behagelig. Har lagt inn ordre på PCen :)

Lenke til kommentar

Det er vel det som forundrer meg litt - at du går for en slik maskin som har en grafikkløsning som bruker mye strøm (og ikke engang kan skifte over til den innebygde grafikkchip'en i prosessoren når de to GT 650M'ene ikke behøves), og mye varme, når gamingen bare er "casual". Men men - har du forelsket deg, så har du det :wee:

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Den er grei. Men hvis jeg skulle ha vært på markedet for en laptop som passer din bruk, og var opptatt av god bygge- og materialkvalitet, batteritid osv, så ville jeg ha seriøst vurdert denne. Jeg ville riktignok ha ventet litt nå, til de nye modellene med Haswell-prosessor er ute, men ... pytt pytt.

Lenke til kommentar

Hadde den samme selv, bare med 1GB HDD og 16GB SSD. Den er OK, men bærer ikke preg av å være en Lenovo. Byggekvalitet er på nivå med Acer. Fungerer flott med skolearbeid. Sliter derimot med spill, og SLi-løsningen som ble gått for er latterlig dum. Den bærer ikke preg av kjøling, noe som er helt forferdelig. Ok multimedia PC, men ellers er det ikke mye å skryte over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...