Jolo Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Hei! Vurderer om jeg skal la PCen stå å mine bitcoins når jeg reiser hjem fra hybelen i sommer. Da vil den kjøre i ca 2 mnd sammenhengende med 100% load på GPU uten fysisk tilsyn. Er det noen forhåndsregler jeg bør ta? Vurderer å ta av dør på kabinett for å øke lufttilstrømning, men da vil jeg risikere mer støv inn i kabinettet. Har planlagt å gjøre en skikkelig opprensing av filter og kabinett før jeg eventuelt lar den stå å kjøre. Bør jeg underklokke kortet? Dette vil gi lavere gevinst på mining, noe som ikke er ønskelig hvis det ikke er nødvendig. Hva er det værste som kan skje? Kan PCen ta fyr? Vil skjermkortet bli ødlagt av så mye belastning over så lang tid? Kan strømforsyningen gå i stykker? Håper på tips/erfaringer om noen har gjort noe lignende? 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 er mange som har på pc'en 24/7 hele året, men da kanskje ikke med konstant load. Noen ekstrem brannfare er det nok ikke, men jeg ville nok unngått det hvis det ikke var viktig. Hvis du lar den stå på, sørg for at du har innbo og alt slikt på stell iallefall, vet ikke hvilken forfatning pcen er i, så det er jo helt umulig å si om den kommer til å ta fyr, men sannsynligvis ikke. den vil nok skru seg selv av pga varme før det. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Hva er å mine bitcoins forresten? Hva slags deler er det du har? Hva slags kabinett? Er nok ikke stor fare for ild, men det kan skje i VERSTE fall. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Gjør en stresstest på GPUen i forkant, så ser du hvor varmt det blir. Selv er jeg veldig fornøyd med resultatet Furmark gav. http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/ ...tempen stoppet på 66°C med mitt Asus GTX 670 DirectCU II, noe jeg vil anslå til å være en veldig bra 100% load-temp på GPUen. Edit: Hva er å mine bitcoins forresten? Her kommer det sikkert frem en forklaring: http://www.hardware.no/artikler/digitale-penger-i-frammarsj/115113 http://www.hardware....skandale/133159 Endret 18. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 PCen er i rimelig god forfatning. Fleste komponenter er 2 år gamle. Miningprogrammet kjører med temperatursperre slik at det slår seg av hvis temperaturen overstiger en satt grense. Den juster også viftehastighet og klokkefrekvens hvis temeraturen stiger faretruende høyt. Om jeg kjører PCen 24/7 i 2 mnd tjener jeg ca 120$ med dagens kurs og vansklighetsgrad. Derfor er den en liten gevinst, spesielt når jeg ikke betaler for bruk av strøm (fastpris). Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Når PCen miner har jeg satt at den skal forsøke å ligge på 75 grader celcius. Da går viften på 70-75% varierende for hvor varmt der er i rommet. Kortet er overklokket endel for å oppnå høyere regnekraft. Kortet mitt er et Radeon HD5850. Det skal byttes ut etter sommeren uansett, så hvis det blir skadet i løpet av sommeren er det ikke noen katastrofe. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg regner med at MSI Afterburner også fungerer med AMD-kort, så hvorfor ikke bare sette viften til 100% før du drar? http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg kan sette viften til å kjøre 100 % i mining programvaren. Men jeg regner med at viften sliter mer på lager osv ved å kjøre 100%, og dermed kan gå i stykker i løpet av sommeren. Derfor ser jeg på det som tryggere sette en ønsket temperatur som viften ønsker at kortet skal ligge på. Har dere forresten noen meninger om åpent/lukket kabinett? Har Fractal R4. Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 så du får ca 700 kroner for å la pcen din stå på i 2mnd og samtidig trekke maksimalt med strøm? sammen med brannfaren og faren for at komponenter skal svi/bli ødelagt så må jeg spørre deg om du kankje burde melde deg på risikoanalyse-kurs.. 8 Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Det er litt for å tjene penger, men mest fordi det er gøy. I tilegg skal PCen seede torrenter. Strømkostnadene kan som tidligere nevnt neglisjeres. Jeg har fast utgift, og den vil ikke øke om jeg bruker 500kWH i løpet av sommeren. Hvis værste utfall er et defekt skjermkort, som uansett skal byttes grunnet støy, ser jeg ingen grunn til å ikke gjennomføre det. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Har dere forresten noen meninger om åpent/lukket kabinett? Har Fractal R4. Lukket. Har du bra konfigurasjon på viftene, så er å ha på sidedøren det beste - å ta av sidedøren kan forstyrre termodynamikken så mye at det i verste fall gjør ting verre/varmere. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Kan ikke skryte på å ha tenkt noe serlig over vitene. Eneste jeg har tenkt på er at CPU-kjøleren blåser mot eksosviften i kabinettet. Ellers er det kun standardviftene som står i kabinettet. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Kan ikke skryte på å ha tenkt noe serlig over vitene. Eneste jeg har tenkt på er at CPU-kjøleren blåser mot eksosviften i kabinettet. Ellers er det kun standardviftene som står i kabinettet. Så har du overtrykk eller undertrykk i maskinen? Det er tillatt å ikke vite svaret på dette. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Dette bør da ikke være så vanskelig å finne ut av. Sett maskinen til å 'Mine' i 1 dags tid, og du vil egentlig ha funnet ut hvordan temperaturene vil se ut om 2 måneders tid. Det hele vil nok i nær alle tilfeller være rimelig ufarlig afære, og ikke engang unormalt i bunn og grunn. Det er hauger av elektronikk (av forskjellig skala) som står på 24 timer i døgnet, og dette inkluderer altså slik elektronikk som du finner i maskinen din. Når du har funnet ut at temperaturene er gode (ja, det er egentlig lite problematisk å la de gå høyere da all slik elektronikk har sensorer som overstyrer maskinen om det blir for varmt), så er det bare å forlate hjemmet i god tro. Ja, selvsagt, i disse dager så blir det jo varmere ute, og om det er et lite rom PCen står i så kan jo selvsagt temperaturen i rommet øke noe. I normale forhold (spesielt siden det høres ut som du har dette litt planlagt) så er nok dette neglisjebart. Antar også at du planlegger å legge deg et godt stykke under maksimums grenseverdiene. Personlig så lot jeg PCen stå på med rimelgi tung belastning i noen måneder mens jeg var i militæret og kunne styre maskinen fra mobil og laptop fra hvor jeg var stasjonert. Ellers har jeg vel uansett en oppetid på kanskje 99 % av året. Det som faktisk skaper branner er dårlig vedlikehold og dårlig bruk, ikke et godt overvåket system hvor forholdene er lagt litt til rette for lengre belastning. Og med dårlig vedlikehold så snakker jeg om årelang bruk uten å fjerne støv, skader på ledninger, dårlige batterier og løse koblinger (typisk laptoper). Dårlig bruk kan være å ha laptop-lader liggende i senga, som da IKKE har temp-sensor og som lett kan ta fyr, eller bruke laptoper i senga uten underlag etc. Ja, ellers har du jo også TVer med høyspenning, masse støv og en levetid på mange år. Dette skaper til slutt gnister og brann som følge. En stasjonær PC har ingen særlig varme kilder i motsetning til alt annet, og har i tillegg egne kjøleribber hvor det blir varmt. Det meste av typiske brannfarlige enheter har ikke dette. Alt bra kaffetraktere, vannkokere, vifteovner, strømadaptere osv.. Det som faktisk er mest utsatt i din PC, og som vil være mest kritisk, er strømforsyningen din. En dårlig PSU vil gjerne ha dårlige komponenter som ikke er laget med komponenter av særlig god kvalitet. Ja ta kondensatorer som eksempel, hvor levetid og temperatur er tett knyttet sammen, og billige er ikke laget for å operere så lenge på høyere temperaturer. Problemet med kondensatorer er at de i ekstreme tilfeller (gjerne i en dårlig PSU) kan "eksplodere". Dette er jo heldigvis inne i en metallboks, så med mindre man har SKIKKELIG dårlig kvalitet og er svært uheldig så er dette altså ikke noe man bør uroe seg så mye for. Ofte vil nok PCen bli ustabil og henge seg lenge før dette. Kvalitet er en ting, men også hvor gammel den er, og hvor godt spesifisert den er for oppgaven påvirker en del. Om man har en PSU som blir belastet nærme maksimal-grensen sin, og har hatt den i noen år så vil den etterhvert slite noe veldig med å holde følge, og føre til ustabilitet (eller som nevnt over, i ekstreme tilfeller kunne begynne å brenne). Resten av komponentene vil nærmest garantert og umiddelbart (da de har sensorer og direkte påvirker stabiliteten) skru seg av om noe var i veien. Kort oppsummert: Jeg tror ikke dette vil risikere noen større fare enn ola nordmanns bruk av elektriske apparater, og det går jo helt flott i 99,99 % av gangene. Og husk at slik elektronikk til daglig blir brukt i forskjellige servere verden rundt, 356 dager i året. Men om man vil ta sine ekstra forhåndsregler så er det altså strømforsyningen (PSU) man bør sjekke ekstra godt om har det bra. Din stasjonære datamaskin er nok den enheten i huset ditt som faktisk har best fokus på korrekt kjøling, riktig materialbruk og som er mest påvirket av abnormaliteter. Med en liten sjekk i forkant så vil jeg nesten gå så langt som å si at den er en av de sikreste enhetene å ha tilkoblet strømnettet. Endret 18. mai 2013 av Andrull 6 Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Tusen takk for grunding svar. Det som er litt skummelt er at PSUen min er den elste komponenten i PCen min. Den er ganske nøyaktig 6 år gammel, men skal ha ganske god kvalitet (Corsair 520W http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327671 ). Jeg har aldri hatt noen problemer med den, men den begynner å bli gammel. Den har aldri blitt åpnet og renset. Finnes det noen måte å sjekke status til denne (manuelt eller digitalt)? Ellers har jeg satt ønsket temp på skjermkortet til å være 75 grader celcius, og slik holder den seg selv når jeg har minet hele dagen. Dette skal være i øvre grense av brukstemp, men langt unna makstemp. Rommet ble ganske varmt i går (27 grader), men var også like varmt ute. I løpet av sommeren blir det somregel varmere. Vinduene skal stå på gløtt + at jeg har ventilasjon på rommet. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Så har du overtrykk eller undertrykk i maskinen? Det er tillatt å ikke vite svaret på dette. Jeg har ikke undersøkt nøye, men har ikke forandret på noen av viftene til kabinettet så det er slik det kom i boksen. Regner med at de er plassert ganske bra. Er dette noe jeg bør undersøke, har ikke problem med overoppheting av komponenter. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Last ned "teamviewer" også logger du på pcen via telefonen din, og ser hvordan ting står til. Helt gratis. 3 Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Det er allerede satt opp. Men teamviewer sier ingenting om det lukter svidd elektronikk, eller ryker av kabinettet. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Jeg har ikke undersøkt nøye, men har ikke forandret på noen av viftene til kabinettet så det er slik det kom i boksen. Regner med at de er plassert ganske bra. Er dette noe jeg bør undersøke, har ikke problem med overoppheting av komponenter. Er PCen fra Komplett er den sikkert satt opp med undertrykk, i.e. mer luft som blåses ut enn det som suges inn (gir bedre kjøling, men mer støv i boksen - mitt Lian Li-kabinett var også satt opp slik)...er det mye støv i kabinettet nå? Som Andrull sier er det isåfall meget uheldig. Endret 19. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det er allerede satt opp. Men teamviewer sier ingenting om det lukter svidd elektronikk, eller ryker av kabinettet. Nei, men du kan overvåke temps, som burde gi deg litt mere trygghet i alle fall. Du kaller deg ikke tilfeldigvis "SM411" på steam og var i en css clan for ei stund sia? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå