Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål rundt pulsåre ved håndledd

Teza

Anbefalte innlegg

Pulsåren man tar pulsen etter på håndleddet, hvor dypt sitter egentlig denne, og dersom det er skåret hull i denne, må dette sys eller vil det kunne gro sammen igjen uten behandling?

Hvor lang tid tar det å førblø (død), på denne måten, 20 min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du trenger hjelp, bør du søke hjelp!

Å kutte pulsåren er ikke et "rop om hjelp" og et tegn på, at du har det vanskelig. Da gjør du selvmord og ingen vei tilbake.

Kutter du pulsåren, så renner ikke blodet sakte ut. Det pumpes ut i kraftige støt og uten hjelp, dør du i løpet av sekunder, ikke ti-talls av minutter. Så, ikke spekuler på slikt.

Noen andre detaljer får du ikke av meg.

Lenke til kommentar

Ingen fare der, var mer nysgjerrig.

Via førstehjelps kurs har jeg lært å bruke en liten gjenstand over såret og stramme til med bandasje for å stoppe blødningen.

Vil tro det er mindre trykk i denne åren i forhold til f.eks i låret, men skulle man komme over en slik situasjon i livet, begynner jeg å lure om det er tid til å redde noen eller om sjangsen er nærmere ikke eksisterende.

Man ser jo nesten daglig på nettet hvordan unge jenter kutter seg, så tenker med meg selv at sjangsen for å komme over noe som dette er økende.

Lenke til kommentar

Hvis de skal kutte pulsåren så får de prøve litt bedre enn de overflatiske sårene de påfører selv, men så er jo ikke akkurat armen det verste stedet du kan kutte slike ting, fins ett par andre steder på kroppen som er verre en å f.eks kappe av seg en arm.

Lenke til kommentar

Vil tro det er mindre trykk i denne åren i forhold til f.eks i låret, men skulle man komme over en slik situasjon i livet, begynner jeg å lure om det er tid til å redde noen eller om sjangsen er nærmere ikke eksisterende.

Hvis kuttet går på tvers av åren har du absolutt god sjanse til å redde vedkommende, det skal faktisk ganske mye uflaks til for å forblø av et kutt på tvers av den åren. Det er litt verre hvis kuttet går på langs av åren, da er det også vanskeligere for kroppen å lukke såret av seg selv.

Lenke til kommentar

Ingen fare der, var mer nysgjerrig.

Via førstehjelps kurs har jeg lært å bruke en liten gjenstand over såret og stramme til med bandasje for å stoppe blødningen.

Man ser jo nesten daglig på nettet hvordan unge jenter kutter seg, så tenker med meg selv at sjangsen for å komme over noe som dette er økende.

Regner med dere også lærte å surre rundt noen ganger ganger før dere legger på noe som utøver press for å stoppe blødningen mer effektivt.

Lenke til kommentar

Hvis kuttet går på tvers av åren har du absolutt god sjanse til å redde vedkommende, det skal faktisk ganske mye uflaks til for å forblø av et kutt på tvers av den åren. Det er litt verre hvis kuttet går på langs av åren, da er det også vanskeligere for kroppen å lukke såret av seg selv.

Det har faktisk jeg gjort, selvfølgelig var det ikke med vilje. Jeg fikk et 7 cm langt kutt langs venstre arm, men jeg tror ikke at jeg traff pulsåren. Legen måtte kutte ytterlige 6 cm for å "hente" en annen blodåre som hadde krympet seg tilbake til albuehulen.

Lenke til kommentar

Det går fort et minutt eller to før man blir borte. Husker broren min klarte å ta hull på hovedpulsåren når han var i militæret (og heldigvis på tur med sanitetstroppen ved siden av), og han snakket om at plodet pulserte 1-2 meter ut fra pulsåren (sikkert litt overdrivelse) men det er veldig mye trykk som går der. Faktisk er blodtrykket høyere i håndleddet enn låret. Husker FSAN 2 lærte vi om å måle blodtrykk, og ble forklart dette.

Heldigvis sitter blodåren mellom skjelettet i underarmen, så det skal en del til for å faktisk kutte den skikkelig.

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...