Gå til innhold

Er dette virkelig slik man skal bli behandlet av politiet?

Anbefalte innlegg

Torsdag forrige uke fikk jeg politiet på døren da jeg hadde truet faren min med en foldekniv, og moren min hadde ringt politiet.

Jeg satt bare i varetekt i ca. 24 timer før jeg ble tvangsinnlagt for observasjon i 10 dager.

Det jeg oppleve når jeg var i varetekt var noe så grusomt at jeg ikke engang kan forklare det med ord.

Jeg fikk ikke f.eks ikke en røykepause i mer enn 5-10min (noe som egentli ikke var så ille), men de løy gang på gang da jeg ba om en luftepause (noe jeg egentlig visste fra før politiet er ganske gode på).

Personlig opplevde jeg disse 24 timene som ren psykisk og fysisk tortur.

Psykisk ved at ble nesten helt tom i hodet, og alt nesten føltes som en drøm, angsten som jeg sliter en del med ble mye verre, og er det fortsatt.

Også depresjonen ble verre.

Fysisk ved at legen på legevakten nektet å skrive ut Rivotril til meg (noe jeg får fast av fastlegen min mot dystoni).

Alt hun ville skrive ut var Sobril med en dosering på 20 mg 3 ganger daglig, men i varetekten fikk jeg ikke medisinen mer enn en gang.

Noe jeg selv opplevde var hvordan en politibetjent behandlet spesielt en annen innsatt.

Denne personen skrek og sparket i døren i desperasjon for å få "medisinen" sin.

Til slutt fikk han så ekstreme smerter at han begynte å gråte som en 4- åring (som politibetjenten kalte det), og noe de senere mildt sagt mobbet han for.

- Er det virkelig slik politiet i Norge vanligvis behandler, eller skal behandle de innsatte?

Advokaten min opplyste meg også om at selv om jeg hadde fått utskrevet Rivotril hos legevakten så ville ikke politiet ha gitt meg denne medisinen siden den er så populær blant "rusmisbrukere".

Dette var i politiarresten i Bergen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har krav på å vite tjenestenummeret til politifolka som pågriper deg. Men hvis du spør om dette så blir du fort truet med at du vil bli satt på glattcelle hvis du ikke slutter å mase. I praksis er politiet hevet over loven, og kan egentlig gjøre hva de vil og oppføre seg akkurat hvordan de vil, uten at du skal ha noe som helst du skulle ha sagt. Klager du til Spesialenheten for politisaker blir alt sammen henlagt, med mindre det er så grovt tjenestebrudd at det må en liten reprimande til. hvorfor skal politiet få bryte loven fordi du selv har brutt en annen lov? Hvor er logikken i det? alle har da krav på rettsikkerhet selv om de har utført en straffbar handling.

• Liker 8
Lenke til kommentar

du har krav på å vite tjenestenummeret til politifolka som pågriper deg. Men hvis du spør om dette så blir du fort truet med at du vil bli satt på glattcelle hvis du ikke slutter å mase. I praksis er politiet hevet over loven, og kan egentlig gjøre hva de vil og oppføre seg akkurat hvordan de vil, uten at du skal ha noe som helst du skulle ha sagt. Klager du til Spesialenheten for politisaker blir alt sammen henlagt, med mindre det er så grovt tjenestebrudd at det må en liten reprimande til. hvorfor skal politiet få bryte loven fordi du selv har brutt en annen lov? Hvor er logikken i det? alle har da krav på rettsikkerhet selv om de har utført en straffbar handling.

Vil du at alle politifolk skal go med GoPro kamera på seg?

Alle vil vel ha en perfekt verden, jeg skjønner veldig godt at politiet er litt røff, for all del, skulle bare mangle at de blir litt herda og kutter hjørner her og der, er tross alt kriminelle de behandler.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Politiet har ikke blitt valgt, de har kun fått makten gjennom en utdannelse. Da skal det stilles visse krav til hvordan de utøver denne makten. jeg er ikke imot politiet generelt bare så det er sagt, men noen politifolk er makt-kåte og gjør jobben sin på ulovlig måte.TvNorge sendte flere episoder av Politiet der politifolka gikk rundt og håndhilse på folk som de visste var langere og de gadd ikke ransake noen av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du forstår at politi med påtalemyndigheten har mulighet til å la enkelte gå uten å ransake? Dette kalles opportunitetsprinsippet. I alle tilfeller er det visse krav som må foreligge for at ransaking kan finne sted. De kan med andre ord velge hva de skal bruke resursene sine på. Det er på ingen måte ulovlig.

Varetekten i Norge har vært utsatt for kritikk fra flere hold, uten at jeg kan si at alt er berettiget. Politiet er på ingen måte hevet over loven og skal behandle innsatte og andre på en skikkelig måte. At noen opplever politiets maktbruk uberettiget eller urettferdig er noen ganger riktig andre ganger feil.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Torsdag forrige uke fikk jeg politiet på døren da jeg hadde truet faren min med en foldekniv, og moren min hadde ringt politiet.

Hvorfor gjorde du noe så idiotisk?

Jeg satt bare i varetekt i ca. 24 timer før jeg ble tvangsinnlagt for observasjon i 10 dager.

Syntes du det er rart? :)

Det jeg oppleve når jeg var i varetekt var noe så grusomt at jeg ikke engang kan forklare det med ord.

Jeg fikk ikke f.eks ikke en røykepause i mer enn 5-10min (noe som egentli ikke var så ille), men de løy gang på gang da jeg ba om en luftepause (noe jeg egentlig visste fra før politiet er ganske gode på).

Personlig opplevde jeg disse 24 timene som ren psykisk og fysisk tortur.

Med andre ord så er du ei skikkelig pingle...

Psykisk ved at ble nesten helt tom i hodet, og alt nesten føltes som en drøm, angsten som jeg sliter en del med ble mye verre, og er det fortsatt.

Også depresjonen ble verre.

Ja, det er nok et naturlig resultat etter man har truet sin egen far på livet med kniv...

Fysisk ved at legen på legevakten nektet å skrive ut Rivotril til meg (noe jeg får fast av fastlegen min mot dystoni).

Alt hun ville skrive ut var Sobril med en dosering på 20 mg 3 ganger daglig, men i varetekten fikk jeg ikke medisinen mer enn en gang.

Sånne medisiner er ikke bra for deg. Det er ikke bra for noen...

Kanskje det er dem som fikk deg til å handle slik du gjorde i utgangspunktet.

Noe jeg selv opplevde var hvordan en politibetjent behandlet spesielt en annen innsatt.

Denne personen skrek og sparket i døren i desperasjon for å få "medisinen" sin.

Til slutt fikk han så ekstreme smerter at han begynte å gråte som en 4- åring (som politibetjenten kalte det), og noe de senere mildt sagt mobbet han for.

- Er det virkelig slik politiet i Norge vanligvis behandler, eller skal behandle de innsatte?

Advokaten min opplyste meg også om at selv om jeg hadde fått utskrevet Rivotril hos legevakten så ville ikke politiet ha gitt meg denne medisinen siden den er så populær blant "rusmisbrukere".

Dette var i politiarresten i Bergen.

Ikke noe av dette er bra... Rivotril gir for eksempel økt fare for selvmordstanker etc... de gjør "offerene" likegyldige også...

Sitat: "Forsiktighetsregler:

Selvmordstanker og selvmordsforsøk er rapportert. En metaanalyse av antiepileptika har vist en liten økning i risiko for selvmordstanker og selvmordsforsøk."

Kilde:

http://www.felleskatalogen.no/medisin/rivotril-roche-563568

Endret av turbonello
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk er folk. Hvis dere hadde visst en brøkdel av hva f.eks en politibetjent eller noen i psykriatrien får servert i løpet av et år så hadde det nok vært enklere å forstå reaksjonene, men det er viktig å medisineres rett. På meg virker det som om det er litt samlebånd-behandling, og at folk er mer et saksnummer enn en klient.

Enkelte voldtekstoffer blir også behandlet mer eller mindre som et stykke kjøtt enkelte steder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folk er folk. Hvis dere hadde visst en brøkdel av hva f.eks en politibetjent eller noen i psykriatrien får servert i løpet av et år så hadde det nok vært enklere å forstå reaksjonene, men det er viktig å medisineres rett. På meg virker det som om det er litt samlebånd-behandling, og at folk er mer et saksnummer enn en klient.

Enkelte voldtekstoffer blir også behandlet mer eller mindre som et stykke kjøtt enkelte steder.

Helt enig.

Det er en samlebånds-politikk hvor man lager systemer tilpasset gjenomsnittsmennesket.

Et menneske som ikke egentlig finnes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor gjorde du noe så idiotisk?

Fordi han provoserte meg med trusler om innleggelse og andre ting.

Han er mye sterkere og farligere enn meg, og til slutt var det nok, og jeg ble så forbannet at jeg gikk mot han, tok kniven opp fra bukselommen og pekte den mot han for å skremme han, slik at han skulle holde kjeft.

Jeg truet ikke han på livet, og hadde ingen tanker om å verken drepe eller skade han fysisk.

Det eneste jeg prøvde å gjøre er å få han til å holde kjeften sin igjen.

Dersom det er noen som skal tvangsinnlegges eller fortjener fengsel er det faren min, med tanke på at han har vært voldelig og slik påført meg psykiske lidelser, og truet med å drepe alle i familien pluss seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han er mye sterkere og farligere enn meg, og til slutt var det nok, og jeg ble så forbannet at jeg gikk mot han, tok kniven opp fra bukselommen og pekte den mot han for å skremme han, slik at han skulle holde kjeft.

Jeg truet ikke han på livet, og hadde ingen tanker om å verken drepe eller skade han fysisk.

Dersom det er noen som skal tvangsinnlegges eller fortjener fengsel er det faren min, med tanke på at han har vært voldelig og slik påført meg psykiske lidelser, og truet med å drepe alle i familien pluss seg selv.

Det ble tydeligvis oppfattet svært truende. Hvordan noen oppfatter deg og hva som er dine intensjoner trenger ikke nødvendigvis å stemme overens.

Har du vurdert å flytte ut og få bearbeidet dette ordentlig ?

Det å komme seg vekk fra destruktive relasjoner er viktig, ellers eskalerer det ofte og blir værre og værre.

Endret av vidor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da var det naturlig å dra frem kniven å true ham på livet? Syntes dette var litt underlig. Har du alltid truet din far når han har sagt noe du opplevde som ubehagelig?

Sterkere og farligere?

Vel.. Når du drar frem et våpen og truer noen, så er jo det "på livet" selv om du ikke har tenkt å drepe. Men syntes du ikke selv at du gikk over streken? Eller er det vanlig praksis i din familie å ty til slike metoder for å skremme noen til taushet?

Du kan ikke komme på andre metoder som kan fungere? = )

Når du faktisk får deg til å true din egen far med kniv, føler du da at du er mentalt stabil?

Eller anser du dette som normalt? Burde vi alle true med kniv når vi ønsker at noen skal holde kjeft?

Hmm. Høres ikke ut som en god far. Beklager. Men skriver kommentar på det du sier uten å vite noe mer. Uansett: Hvorfor stikker du ikke bare av? Det må da vel være bedre det, så slipper du fyren?....
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Ser de fleste som kommenterer her er ute etter å ta deg bare fordi du brukte kniven osv ..

Det er nok flere sider av denne saken og om du ble behandlet som dritt der inne er det kanskje noe du burde vurdere å anmelde.

Om du vil at faren din skal bli tatt er det lite mulig uten bevis. Så om du syntes han burde få straffen må du få noen beviser mot han. Lydopptak, video osv...

Lenke til kommentar

Ser de fleste som kommenterer her er ute etter å ta deg bare fordi du brukte kniven osv ..

Jeg for min del er ikke ute etter å ta noen som helst... Men jeg stusser litt på det med at man kan true sin egen far med kniv ja. Det må da være lov til å stille spørsmålstegn ved det? (Uten at man vil "ta" noen)

Jeg har ikke noe problem med å forstå hvordan man kan bli så sint. Spessielt ikke dersom man har en far som er voldelig etc.. Kanskje han fortjente det, kanskje ikke. Uansett, da er det bedre å holde seg unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter alle de mildt sagt oppsiktsvekkende trådene jeg har lest fra din kant i det siste så er det vanskelig å la være å tenke at du kanskje burde hatt en streng trøye og stramme medisiner. Eventuelt omvendt.

Eller bare god hjelp til å komme seg vekk fra faren? Ev. bli tatt hånd om på en fredlig måte. En vennlig måte etc? Du "kurerer" stort sett ikke mennesker som har det vanskelig, ved bruk av tvang (...)
Lenke til kommentar

Spørsmål til Cooky: Brukte du noen legemiddler/medisiner i den perioden du truet din far? Jeg er bare nyskjerrig. Jeg tror det kan ha en sammenheng. Jeg har selv blitt medisinert med medisiner som gjorde at jeg fikk meg til å gjøre rare ting, som jeg ikke ville gjort uten medisiner (...) Så jeg spør av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg for min del er ikke ute etter å ta noen som helst... Men jeg stusser litt på det med at man kan true sin egen far med kniv ja. Det må da være lov til å stille spørsmålstegn ved det? (Uten at man vil "ta" noen)

Jeg har ikke noe problem med å forstå hvordan man kan bli så sint. Spessielt ikke dersom man har en far som er voldelig etc.. Kanskje han fortjente det, kanskje ikke. Uansett, da er det bedre å holde seg unna.

Ja, jeg skjønner poenget ditt. Man må sette spørsmålstegn ved det. Vi kan jo ikke vite alle detaljer så vi kan jo ikke si noe helt sikkert. Om faren er voldelig osv er det fort at man kan bli forbannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...