Gå til innhold

En liten guide til 120-film, C41 og hjemmefremkalling


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Tenkte jeg skulle skrive en liten guide for den som er interessert i analog fotografering. Jeg vil først og fremst ta for meg C41 film og mellomformat ettersom det er det jeg har mest erfaring med. Innspill og kritikk mottas med takk.

 

C41 fargefilm er fortsatt i bruk hos mange profesjonelle fotografer. Nyere emulsjoner som Portra 160/400 gir svært gode resultater med nydelig toneomfang og farger, og er veldig tilgivende til undereksponering og spesielt overeksponering. Jeg vil i denne teksten gå gjennom hvordan man helt selvstendig kan fotografere, fremkalle og skanne film selv, uten at det koster skjorta.

 

Hvorfor fotografere med film i dag? Her er mine grunner: Med mellomformat film (6x7) får man med en god scan en fil som tilsvarer rundt 50 megapiksler. Det vil si at man da får uten problemer en skarp og detaljert A1 print. Og det til mye mindre penger enn et D800E med topp glass. Så er det toneomfanget til film som skiller seg ut med mykere overganger fra skygge til høylys. Fargegjengivelsen er også viktig, og der elsker jeg film, spesielt Portra. Og så er det rent subjektivt hvordan fotograferingen foregår som har en positiv innvirkning. Ettersom man ikke har noen skjerm å titte på etter hvert bilde man tar, jobber man ofte grundigere med motivet -før- man trykker på utløseren. Resultatet er mer gjennomtenkte bilder med en større grad av previsualisering. For meg. Hvorvidt film er bedre eller dårligere enn digitalt holder vi oss unna i denne tråden ettersom det ikke finnes noe fasitsvar. Det er opp til hver enkelt fotograf å bestemme - jeg har akkurat nevnt mine grunner.

 

 

Kamera

 

Det finnes en haug av forskjellige mellomformatkamera å velge mellom. Man har speilreflekser, man har rammesøkere, man har TLRs (Rolleiflex). Priser varierer en del, men bottom line er at et godt mellomformatkamera trenger ikke koste mye.

 

Ser for eksempel et Yashica Mat 124, et veldig godt twin-lens reflex til knappe 2.400 på bruktmarkedet på foto.no. Mer avansert utstyr trenger heller ikke være så dyrt - et komplett Mamiya 6-kit (dette er et foldbart rammesøkerkamera) med 50/75/150 (tilsv. ca. 28, 45 og 90 i 135-format) objektiv for 10.000. Mamiya sine objektiv er vanvittig gode, bare så det er sagt - deres 80mm f/4 til Mamiya 7 regnes som et av tidenes beste objektiv.

 

Man finner også andre populære alternativ som Hasselblad og Rolleiflex til gode priser på bruktmarkedet.

 

Screen%20Shot%202013-05-18%20at%204.31.38%20PM.pngMamiya 6 med 50mm. Til venstre, foldet. Til høyre, klar til bruk.

 

Andre kameraer som folder er f.eks. gamle Zeiss Ikonta eller moderne Fuji GF670/Bessa III (samme kamera, forskjellige navn).

 

 

C41-film

 

Når det kommer til fargefilm så har man ikke så mange valg lenger. Kodak har med sin Portra den objektivt beste filmen på markedet i dag. Den finnes i ASA 160 og 400. Ektar 100 er også et alternativ dersom man liker kraftigere fargemetning. Fujifilm har også sin 160S og 400H - gode filmer, men ikke like moderne og teknisk bra som Kodak sine.

 

$T2eC16N,!yME9s5qF8LbBRV0vBlOgw~~60_35.JPG

 

 

 

Fremkalling & kjemi

 

Veldig kort og uforståelig i Vine-format: https://vine.co/v/bEXKl9e3xFA

 

Å fremkalle film hos profesjonelle labber er en dyr affære. Derfor er det best å gjøre det selv dersom man fotograferer mye. Dersom du har fremkalt sort-hvitt-film selv før, så er ikke steget opp til C41 så vanskelig som man skulle tro.

 

Som med all annen film så må man ha et fullstendig mørkt rom eller en såkalt "changing bag" for å overføre filmen fra rullen og over til spiralene og inn i tanken. Om du ikke har gjort dette før anbefaler jeg at du ofrer en rull til å øve deg i lyset. Det kan være frustrerende i starten, men med øvelse får man fort stålkontroll.

 

For å effektivt fremkalle C41 behøves det at man har en Jobo. Disse apparatene er på eBay med jevne mellomrom og koster ca 1500 uten lift og 2500 med, grovt anslått. En Jobo er en maskin som konstant roterer tanken med filmen i, og som har et vannbad med termostat som holder temperaturen der den skal være. Det er mulig å fremkalle fargefilm uten en Jobo, men det er ugunstig og jeg vil ikke anbefale det. Jeg bruker en Jobo CPE-2 Plus med Lift. Liften gjør det mye enklere og ryddigere å bytte kjemi.

 

DSCF0509_1024.jpg

Joboen min på stuegulvet.

 

Temperatur er det mest kritiske når man fremkaller C41. Korrekt temperatur er 37.8 grader celcius, og avvik på mer enn to grader fra denne vil medføre mindre gode resultater. Derfor er det viktig at man har et presist termometer. Selv bruker jeg et febertermometer med gode resultater. Ikke helt etter boka, men la gå.

 

Det nest mest kritiske er at tanken konstant blir rotert, men det gjør Joboen for deg når du vrir på en knapp, så det er det ikke så vanskelig å ha styr på.

 

For kjemi anbefaler jeg Fuji Hunt C41, ettersom den har flest kjemibad og dermed er mer etter boka. Den har separat bleach og fix, noe f.eks. Tetenal ikke har (den har blix, en miks av de to. Det funker, men er ikke like bra). Kjemien kan kjøpes på f.eks. http://www.macodirect.de.

 

Det er vanlig å blande ca. 1L kjemi om gangen. Her er blandingsforholdene:

 

Screen%20Shot%202013-05-18%20at%205.36.22%20PM_1024.png

 

 

Man trenger målesprøyter for å blande developer og stab. Anbefaler å kjøpe en haug av disse, samt gummihansker for når man blander og når man fremkaller.

 

Kjøp mange litermål for blanding, og skriv på de med tusj hvilken kjemi de brukes til - du vil ikke bruke det samme litermålet til forskjellig kjemi. Skriv for ordens skyld også at dersom de brukes til matlaging så risikerer man å dø (seriøst, vær forsiktig, spesielt om du har barn i huset). Når kjemien er ferdig blandet helles de enten over i Jobo-flaskene i prosessoren for oppvarming, eller i oppbevaringsflasker. Ideellt sett glassflasker ettersom disse ikke puster.

 

DSCF0512_1024.jpgJeg bruker flasker som kan presses sammen som et trekkspill. Det nest beste etter glassflasker.

 

Fyll på flaskene med Tetenal Protectan for å forhindre oksidering av kjemien. Ferdig blandet kjemi som oppbevares godt holder seg i 6-8 uker. Ublandet kjemi holder seg mye lengre. Fremkalleren (dev) blir dårlig først.

 

Man kan gjenbruke kjemien, men man må kompensere med lengre fremkallingstid alt etter hvor mange ganger den har blitt brukt. Kompensasjonstidene står i Fuji Hunt sitt instruksjonshefte som følger med kjemikaliene.

 

 

Prosessen

 

Her er prosessen fra start til slutt. Innrømmer at jeg ikke alltid gidder å bytte wash syv ganger, men det er det tryggeste om det er dødsviktige negativer.

 

Med preheat menes det at man kjører 38 grader varmt vann i tanken for å godgjøre filmen.

Wash er bare vann fra kranen mellom 30-40 grader. Det er som sagt særdeles viktig at developer er på 37.8 grader pluss minus 0.5 grad. Resten av kjemien er det ikke så nøye med, alt mellom 30-40 er bra.

 

Screen%20Shot%202013-05-18%20at%205.36.38%20PM.png

 

 

Når du omsider er ferdig og har dyppa spiralene med filmen på i stab, henges de opp et sted for å tørke. Jeg henger de i vinduet på stua over natta som regel. Det er lurest å henge de våte negativene i et rom der ingenting rører på seg, sånn at støv ikke flyr rundt i lufta og setter seg fast i emulsjonen. Det tar ca. 3 timer før negativene er helt tørre. Husk å skyll spiralene -grundig- i glovarmt vann etter de har vært i stab, ellers så blir de klissete og utrivelige når de tørker.

 

Når negativene er ferdigtørka, klippes de opp og legges i plastmapper (PrintFile anbefales). Plastmappene legges deretter i en boksperm for oppbevaring, eller så setter man i gang med å skanne dem med en gang.

 

 

Skanning

 

Når det kommer til skanning så finnes det alternativer fra prisklasse Ny Mercedes Benz til Moccamaster Kaffetrakter. Der førstnevnte vil være en ny Dainippon 8060 trommelskanner og sistnevnte en V600 fra Epson. Forskjellen er at førstnevnte har 11.000 dpi oppløsning mens sistnevnte har rundt 1.600 dpi. En veldig god mellomting er f.eks. en Nikon Coolscan 9000 eller en Flextight, men disse er også dyre, rundt 15.000.

 

Skal du lage store prints til veggen eller utstilling, over en meter på lengste, så vil man gjerne betale noen for å scanne negativene dine i veldig høy oppløsning på en trommelskanner eller på en Flextight. Men for web-bruk og prints rundt A3+ (maks A2) så holder en V600 fint til mellomformat. Denne koster 2.000 ny og skanner 3 6x7 om gangen. V700 og V750 er i klassen over igjen, marginalt bedre scans og bonus i form av at man kan scanne hele plastmapper for å lage contact sheets.

 

Programvaren som medfølger Epson-skannerne er ikke all verdens, så tredjeparts programvare som VueScan og SilverFast anbefales. Jeg bruker førstnevnte med gode resultater.

 

(TBC)

 

-

 

Dette er et førsteutkast. Dersom jeg har glemt noe setter jeg pris på innspill.

Endret av eriklovold
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et førsteutkast. Dersom jeg har glemt noe setter jeg pris på innspill.

Interessant lesning, har aldri prøvd meg på fargefilmfremkalling. En ting om guiden, hva med å bytte ut tabellene dine (som ikke holdt samme nivå som resten) med f.eks screendumps fa Excel så de blir litt mer oversiktelige.

 

Om tørking: Holder det med 3 timer før du legger negativene i plast, er du ikke redd for at det da er litt fuktighet igjen?

Lenke til kommentar

Takk for innspill - notert og forandret. Bedre nå?

 

Har gjort det etter tre timer før uten problemer. Det avhenger av luftfuktighet og temperatur i rommet. Jeg kjenner nederst på filmen for å sjekke om den er helt tørr. Hvis det ikke haster å skanne filmen så lar man den henge over natta for å være sikker.

Lenke til kommentar

Dette er på ingen måte kritisk. Jeg er enig med deg, alle får holde på med akkurat det de ønsker. Men jeg kan ikke annet enn la meg fascinere, og til en viss grad underholde, av at det faktisk er noen som holder fast ved denne gamle måten å gjøre fotografering på.

 

Jeg har selv vært noen timer i mørkerom, kommer nok ikke til å sette mine ben i ett igjen.

 

Men du skal ha for tålmodigheten og ønsket ditt om å lære bort. Og ta deg tid til å skrive en bruksanvisning til andre som måtte finne dette interessant.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Colortec Tetenal C-41 Kit med veldig gode resultater

 

1 liter kjemier for under 200,- rekker til 16-25 filmer.

 

En annen ting er scanner. Der kan jeg anbelfale Reflecta Proscan 7200

 

Topp tråd :)

 

Edit: Scanneren er jo selvfølgelig til 135mm (må lese HELE overskriften...haha) men bra scanner

Endret av macthomas
Lenke til kommentar

Det er vanlig å blande ca. 1L kjemi om gangen. Her er blandingsforholdene:

 

Screen%20Shot%202013-05-18%20at%205.36.22%20PM_1024.png

Dette er ikke det samme som stod på lappen - hva er det siste det var 3ml av til developer fluid?

Og - er det 30 sek mellom hver ingrediens til absolutt alle kjemiene?

 

Men ellers - takk for spennende tråd - dette ser både morsomt og interessant ut! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

macthomas: Takk. Kompisen min bruker også Tetenal med gode resultater. Men ifølge PE på APUG.org, tidligere Kodak-ansatt og filmekspert, så er blix-bad mindre gunstig i forhold til separat bleach og fix. Så jeg ville vært på den trygge siden.

 

Trondster: Takker. Det siste som sto på lappen var 3ml vann. Ifølge instruksjonene skal man fylle på litt mer vann helt på slutten av blandinga men jeg skjønner ikke annet enn at det er uvesentlig når man bare blander 1L - kan hende det er noe i det når man blander alt på en gang. Og ja, man skal røre i 30 sek. mellom hver ingrediens for alle kjemiene.

Lenke til kommentar

Takk 3G. Jeg har prøvd meg på fargeforstørring et par ganger, men har ikke funnet en effektiv måte å jobbe der på. Ender opp med å bruke mange timer for å få riktige farger når den samme korrigeringen tar et minutt i Photoshop. Men RA4-prints har sin sjarm, så jeg tror jeg skal prøve å bli bedre på det fremover. Min treghet skyldes nok mangel på kunnskap og øvelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Takk for en interessant og utdypende førstepost!

 

Kan du si noe om konteksten her, du skriver litt om hvorfor, men hva bruker du bildene til? Er 120-film noe du først og fremst bruker for store bilder på gallerier?

 

Er det bare scanning av negativer "som gjelder"? Er det ikke aktuelt å kopiere negativene rett til papir (med en eller annen maskin)?

Lenke til kommentar

Takk :)

 

Sluttproduktet er en print, og jeg printer ofte A3+ og A2, av og til A1. Men uttrykket til mellomformat trenger man ikke printe stort for å se, det synes på web - men det blir såklart enda bedre i print.

 

Man kan våtprinte C41, som 3G over her gjør. Jeg har prøvd det, men mestrer det ikke enda, så jeg ender opp med å bruke veldig lang tid og det er ikke spesielt effektivt. Jeg liker å våtprinte sorthvitt, da man kan faktisk se litt hva man holder på med, og man er mer fysisk involvert, mens fargeprinting foregår i et fullstendig mørkt rom før arket sendes gjennom en maskin og kommer ut ferdig og tørr fem minutter senere. For øyeblikket foretrekker jeg å scanne på Flextight og printe på inkjet, ettersom det er mye raskere og enklere.

Lenke til kommentar

Norske ja, ser de på eBay med jevne mellomrom for £150 uten lift, £250 med.

Dæven. Det var jo rimelig billig. Hadde det ikke vært for at jeg har Mod54 og BTZS tuber for 8x10 hadde jeg nok vurdert en Jobo. Nå kommer jeg bare til å gå for en Nova heater - denne koster £40. Så blir det en stor balje til å ha kjemien i. Nova heater lover å holde 38 grader med feilmargin på 0.5 grader. Det bør vell holde. Kan bli interessant å fremkalle fuji velvia 8x10 og portra 8x10...

Lenke til kommentar

Hvis du har de så har du vel i grunn det du trenger når du får termostaten din, og all kjemien såklart. E6 har jeg ikke prøvd selv, men er visstnok ikke spesielt vanskelig det heller. 8x10" er jo bare helt sykt, gleder meg til å se hva du får til med det. Har hatt lyst til å prøve det lenge, men til £207 for 10 ark med film så er det alt for dyrt for meg.

Lenke til kommentar

Edit: err.. denne blei i feil tråd.

Edit2: Siden jeg først har skrevet i denne tråden; Bra initativ. Gjør at jeg nok en gang vurderer å fremkalle noe film selv, men det havner nok under 'planlagte prosjekter' enn så lenge.

Endret av egilh
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Spennende tråd. Lagt til i favoritter.

 

Du har ikke noe kamera du anbefaler som begynnerkamera til mellomformat. Har et LOMO Belair, men det er liff for "basic", samtidig som at bildene blir uskarpe grunnet plastlinsen(byggekvaliteten er heller ikke den beste)

Endret av Cutters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...