Jokke92 Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Hei! Jeg er ny på dette med bilstereo, og ønsker hjelp til hvordan jeg skal koble strømmen på forsterkern. Skal dette kobles på bilbatteri elns? Har funnet ut såpass hvordan subben skal kobles på forsterkern, og høyttalerne i bilen skal kobles på cd-spillern. Hvilken kabler trenger jeg fra cd-spiller til forsterker? Takk på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
Jokke92 Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Og jeg har ikke basskasse for subben enda, men jeg har en ubrukt høyttaler som ble brukt som hjemmekino før. Der er det ett 12" element som jeg har skrudd ut. Det jeg tenkte var at hvis jeg skrur inn 12" subelemente i den kassen, kobler det på delefiltre som står i kassen samt mellomtone og diskant å kobler terminalene på forsterkern i bilen, går det eller ødelegger jeg noe da? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Den kassa kan du glemme først som sist, også må du få regnet ut en skikkelig kasse til suben du skal bruke, så får du utnyttet den skikkelig. Når det gjelder å koble opp en forsterker, så skal den ha pluss direkte fra batteriet med en sikring maks 30cm fra batteriet, denne sikringen skal være dimensjonert til KABELEN som brukes, og kabelen må være tykk nok til å levere nok strøm til forsterkeren. Forsterkeren skal også jordes (minus) og her gjør veldig mange den feilen at de tror de kan jorde hvor som helst bare det er metall der, men det funker som regel dårlig. Du må gjorde i et solid punkt som har direkte kontakt med jordingen fra batteriet, setebeltefeste bak/under baksetet pleier å funke bra, men husk å bruke egnet kabelsko på kabelen og puss deg ned til rent metall så det blir god kontakt. Forsterkeren må også ha signal fra spilleren i form av signalkabler og styrestrøm, så du vel trenge en stereo signalkabel (phonokabel) og en tynn ledning som skal være styrestrøm slik at forsterkeren skrur seg på når du skrur på spilleren. For å hjelpe deg mere eksakt så må jeg vite hvilken forsterker og sub du skal montere, samt åssen type bil du har. Du må også være klar over at det er begrenset hvor høyt du kan spille på høyttalere som er koblet direkte til spilleren, og at du kan risikere å "drukne" i bass når du monterer en skikkelig sub Lenke til kommentar
Jokke92 Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Har en Tinly 1200 Watts forsterker og ett Xelent NGW12 element samt noen orginale høyttalere som sto i bilen (har ikke fått oppgradert dem enda.) når det kommer til bilen så er det en gammel 2-dørs Opel Corsa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå