v3g4rd Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg er veldig glad i å ta langeksponeringsbilder, og jeg er heldig nok til å ha et kamera som kan ta bilder i bulb-modus (jeg har også fjernkontroll). Tanken slo meg da her om dagen at jeg kan forsøke meg på astrofotografering en eller annen dag, men jeg har ingen erfaring med det fra før. Siden disse bildene gjerne må eksponeres over flere minutter, så antar jeg at jeg må vekk fra folk og fe for å unnslippe lysforurensning? Er det noen her som har forsøkt seg på noe lignende før? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Sjekk også at støyreduksjon på lang eksponering er påslått hvis kameraet har dette. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Lysforurensing er blant annet lys fra byer etc som reflekteres fra atmosfæren, så ja du må et stykke unna bebygde områder for å redusere lysforurensingen. Atmosfæren er tynnere jo lengre over havet man kommer. Har du en greit tilgjengelig fjelltopp du kan dra til så er det en fordel. Sjekk ut Akams store astrofotoguide. Astrofoto del 1: En himmel full av stjerner Astrofoto del 2: Støtt & stødig Astrofoto del 3: Skal det være noe mer? Astrofoto del 4: Det manglende mellomledd Endret 18. mai 2013 av Simen1 2 Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Takk for svar begge to. Var ikke klar over at Akam hadde en guide på dette. Den skal absolutt sjekkes ut! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Se også opp for kategorien fake astrofoto.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå