Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan sovne fortere om kvelden?

Wowgirl

Anbefalte innlegg

Hei jeg har hver kveld problemer med å sovne og bruker ca. 1 time på det hver kveld, når jeg først har fått motivasjon til å legge meg. Noen tips til hvordan jeg kan få motivasjon til å legge meg og til å sovne fortere? blir så utrolig søvnfattige netter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på en måte ja, men med meg er det sånn at jeg er stuptrøtt, men alikevel vil ikke tankene, øynene eller kroppen roe seg og motivere seg til å komme i seng og sove. sånn er det hver natt til og med i ukedagene

At du ikke får sove tyder ganske enkelt på at du ikke er trøtt nok. At du sitter våken til over 06:00 om morgenen tyder kanskje på at du har snudd døgnet? ;)

Lenke til kommentar

Kor lenge søv du i løpet av eit døgn? Dersom du søv for lenge kan du få problem med å sovne.

Å sitje ved PC-en eller sjå på TV rett før du skal legge deg kan gjere det vanskelegare å sovne. Du har kanskje mykje å tenke på i løpet av dagen, og behov for å koble av litt den siste timen før du legg deg.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke går over så kan du eventuelt begynne med innsovnings piller som du får hos legen. De kan du gå på litt også får du tilbake søvnen din.

Eller noen andre tips:

Ha det kaldt på rommet, ikke drikke brus/kaffe osv etter 18.00. Få med deg sollys før kl 11.00 om morgen ettersom da begynner kroppen din å lage sovemiddel allerede da.

Lite aktivitet om kvelden kan også være en fordel.

Lenke til kommentar

Akkurat samme problemet selv, sover somregel mellom 5-7 timer vær natt, og når jeg først legger meg tar det somregel 1time++ før jeg faktisk sovner.

Jeg sliter med det samme. Har gjort det i mange år pga tung medisinering.

Det jeg har funnet at funker bra for meg er å spille lyd, ikke radio men f.eks lyd av regnvær o.l.

Den beste lydgeneratoren på nettet som jeg har funnet er

http://naturesoundsfor.me/

Har du en setup du bruker som funker bra?

Vet selv at hvis fuglene er våkne når jeg sovner så MÅ jeg ha vindu lokket, eller så bråker det formye. Men kunne tenkt meg å prøvd noen andre lyder.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Legg deg ned i sengen. Litt kaldt i rommet, men behagelig under dynen. En frisk bris svinger igjennom rommet. Lukk øynene. Tenk at du reiser deg opp fra sengen. Se deg rundt i rommet og tenk alle detaljene. Gå ut av rommet og finn utgangsdøren. Gå ut. Se for deg, detaljert, alt som er rund deg og gå ned til nærmeste butikk f.eks. Før du vet ordet av det er du i dyp søvn.

Lenke til kommentar

1. Ikke spis store måltider før du legger deg.

2. legg deg ved samme tid hver kveld.

Hvis ikke de to funker, noe de burde, så kan du prøve melatonin. et relativt harmløst hormon som du får kjøpt på biovea.no. Bare pass på å ikke få i deg mer enn 3mg på en kveld.

Lenke til kommentar

Jeg har også slitt med dette, helt til jeg begynte å trene. Jeg vet ikke hvorfor det fungerer, men å trene styrke på kvelden en 45-minutters tid og et stort kveldsmåltid får meg til å sovne på et øyeblikk.

Det er mange som har anbefalt meg å ta en løpetur, men jeg har aldri hatt særlig kondisjon, og får vondt i lungene i flere timer etter at jeg har løpt. Derfor har dette vært utelukket for meg, men styrketrening har hjulpet. Prøv det ut et par ganger, bli med en venn/venninne på studioet, la dem vise deg hvordan man trener riktig, tren, gå hjem og spis kveldsmat, og legg deg. Hvis det virker, så slår du 2 fluer i en smekk :)

Lenke til kommentar

Fra "søvnekspert" som foreleste i abnormal psykologi på NTNU (fritt sitert etter hukommelse);

Folk flest får beskjed om på legge seg til samme tid hver natt, men det er egentlig det dummeste du kan gjøre. Du skal ikke ligge i sengen i lenger tid om du ikke får sove, da skal du heller stå opp igjen og bedrive en rolig aktivitet til du føler deg trøtt nok til å legge deg på nytt. MEN du skal derimot, om du sliter med søvnen, stå opp til samme tidspunkt hver eneste dag. Også i helgen. Hver dag. Da vil du gjennopprette en regelmessig døgnrytme og samtidig kan du etablere god stimulus-kontroll i henhold til søvnsituasjonen og soverommet. Kroppen og hode ditt skal med andre ord forbinde det å ligge i sengen med å sove, ikke å kjede seg i timesvis eller stresse over at man får for lite søvn.

Lykke til :)

Endret av aagmed
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...