Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

boblejakke inne

Anbefalte innlegg

jeg sitter med boblejakke på inne nå fordi jeg fryser sånn... og det hjelper ikke engang :/ er det normalt?

også en ting til: jeg har sick vondt i hodet, er sick svimmel og kvalm... og jeg vet at to paracetter ikke fungerer -.- skal jeg da prøve å ta dobbel dose? altså fire paracetter?...

Anonym poster: 19463218b33efceca5a01fec3e0f8db4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mål kroppstemperaturen din. Du kan godt være for varm selv om du føler deg kald hvis du kaldsvetter.

Febernedsettende kan nok redusere denne følelsen.

Hvis du er syk øker kroppen temperaturen for å slå ned infeksjonen, så om du tar febernedsettende så kan du motarbeide tilfriskningsprosessen, men om feberen blir for høy så er det også farlig, så det er lurt å følge med og bruke minst mulig febernedsettende for å blir raskere frisk.

I henhold til felleskatalogen er doseringen følgende;

Dosering: Til barn anbefales generelt en enkeltdose på ca. 15 mg/kg, vanlig anbefalt døgndose er 45 mg/kg, maks. døgndose er 60-75 mg/kg. Regelmessig administrering bidrar til å unngå svingninger i smerte og feber.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mål kroppstemperaturen din. Du kan godt være for varm selv om du føler deg kald hvis du kaldsvetter.

Febernedsettende kan nok redusere denne følelsen.

Hvis du er syk øker kroppen temperaturen for å slå ned infeksjonen, så om du tar febernedsettende så kan du motarbeide tilfriskningsprosessen, men om feberen blir for høy så er det også farlig, så det er lurt å følge med og bruke minst mulig febernedsettende for å blir raskere frisk.

I henhold til felleskatalogen er doseringen følgende;

Dosering: Til barn anbefales generelt en enkeltdose på ca. 15 mg/kg, vanlig anbefalt døgndose er 45 mg/kg, maks. døgndose er 60-75 mg/kg. Regelmessig administrering bidrar til å unngå svingninger i smerte og feber.

tror ikke jeg har feber. er iskald i panna og i skinnene.. :p

Lenke til kommentar

tror ikke jeg har feber. er iskald i panna og i skinnene.. :p

Skjønner. Det som er med kaldsvette er at man føler seg kald selv om man er varm. Det eneste objektive da er å måle temperaturen, men det kan jo også være at du er kald.

Lenke til kommentar

tror ikke jeg har feber. er iskald i panna og i skinnene..

Togskinnene da eller?

Nei, jeg kommenterer ikke skrivefeil, men talefeil. Rett skal være rett, og hat meg gjerne for det.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

jeg sitter med boblejakke på inne nå fordi jeg fryser sånn... og det hjelper ikke engang :/ er det normalt?

også en ting til: jeg har sick vondt i hodet, er sick svimmel og kvalm... og jeg vet at to paracetter ikke fungerer -.- skal jeg da prøve å ta dobbel dose? altså fire paracetter?...

Har ikke noe absolutt svar, tror ikke noen har. Men vær oppmerksom på muligheten for paracetamol-indusert hodepine. Da er man nemlig like langt. Paracetamol kan også gi en viss svimmelhet og kvalme. Noen paracetamol-brukere ser ut til å være mer plaget av slike ting, enn andre, har jeg merket.

Andre smertestillende midler som kunne prøves, er ibuprofen (Ibux), eller ASA-preparater (Dispril, Globoid eller Aspirin). Men vær oppmerksom på advarslene på pakken!! - Og det gjelder også for paracetamol, les pakningsvedlegget, hvis ikke allerede gjort.

Det er også verdt å vite at det samme smertestillende middel kan ha ulik effekt på forskjellige personer. Selv fikk jeg god effekt av ASA-preparater, men svært liten effekt av ibuprofen eller paracetamol. Jeg måtte likevel slutte å bruke ASA mot smerter tilslutt, fordi jeg måtte begynne på et (sterkere) "blodfortynnende" middel. Brukere av sterkere blodfortynnende, kan heller ikke bruke ibuprofen.

En del sykdommer kan gi frysninger og feber om hverandre. Influensa, f.eks. (selv om det ikke er influensasesong nå). God bedring, hva det enn er, og håper det går over fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...