TheGaame Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Kjekt å vite hva man har å forholde seg til skjønt 80-90-100 grader ikke er HELT optimalt for prosessoren nei det kan eg vær enig i Lenke til kommentar
zorry Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Viftene på samme side av radiatoren skal blåse samme vei, de fleste velger å dra inn luft og så sende det nedover i kabinettet og ut bak. 900d har en 140mm vifte bak som exhaust og 3x 120mm i fronten som intake, så er nok lurt å dra inn fra toppen og sende det ut bak. ... Dette høres ikke så gjennomtenkt ut. Man sender da vel ikke oppvarmet luft inn i PC-en? Viftene bør etter min mening trekke inn luft fra front og bunn og skyve ut luft på baksiden og på toppen. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Viftene bør etter min mening trekke inn luft fra front og bunn og skyve ut luft på baksiden og på toppen. Topp og/eller bunn avhengig av kabinett (personlig prøver jeg å unngå innsug i bunn pga. støv) - men jeg vil også anbefale innsug på toppen (og i front) og så ut bak: dette gir et lite overtrykk, noe som forhindrer støvoppsamling i kabinettet, pluss at ut-viften bak slipper å konkurrere med en evt. ut-vifte i topp om den luftmengden som er i kabinettet (og skal denne luften igjennom en radiator, ville jeg heller vært bekymret for at for lite luft enn varm luft kommer igjennom den). Endret 21. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
zorry Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Topp og/eller bunn avhengig av kabinett (personlig prøver jeg å unngå innsug i bunn pga. støv) - men jeg vil også anbefale innsug på toppen (og i front) og så ut bak: dette gir et lite overtrykk, noe som forhindrer støvoppsamling i kabinettet, pluss at ut-viften bak slipper å konkurrere med en evt. ut-vifte i topp om den luftmengden som er i kabinettet (og skal denne luften igjennom en radiator, ville jeg heller vært bekymret for at for lite luft enn varm luft kommer igjennom den). Og hvordan blir luftstrømmen ned gjennom radiatoren hvis radiatorviftene skal jobbe både mot overtrykket inne i kabinettet, mot luftmotstanden mellom ribbene i radiatoren og mot den naturlige stigningen til oppvarmet luft da? Corsair Obsidian 900D som trådstarter har på listen sin har forøvrig plass til tilsammen 9 stk 120mm vifter på front og nede på sidene (2 plasser forsvinner ved PSU), så det bør gå helt greit å få til litt overtrykk uten å sende den varmen man har gjort seg flid med å fjerne fra cpu-en rett ned i kabinettet igjen. Jeg synes fremdeles man skal hente inn luft nede/foran og sende den ut bak/oppe. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Er ikke radiatoren montert i oppe i bakkant? Forstod det slik at radiatoren sitter oppe i bakkant, og ikke i toppen av kabinettet... Vet du egentlig hvordan termodynamikk virker? Ingen av ut-viftene jobber "mot" overtrykk, det er fysisk umulig. Mulig det er en misforståelse her: hvor stor er radiatoren? 1x120/140mm som skal i bakkant, eller er den større (2x120mm og oppover) og skal sitte i toppen av kabinettet? Jeg tenkte utifra 1x120/140mm montert i bakkant, og da ville jeg hatt inntak også på toppen - men skal radiatoren monteres i toppen, så ville jeg montert inn i front, inn i bakkant og ut på toppen (er push/pull mulig på radiatorer? Hvis ja, gå for det, det avlaster viftene). Endret 22. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
zorry Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 ... - men skal radiatoren monteres i toppen, så ville jeg montert inn i front, inn i bakkant og ut på toppen (er push/pull mulig på radiatorer? Hvis ja, gå for det, det avlaster viftene). Radiatoren til H100i har plass til 2 stk 120mm vifter ved siden av hverandre og må naturligvis plasseres i toppen. Mange plasserer baksiden av pc-en inn mot en vegg. I så tilfelle vil den varme luften fra PSU og skjermkort stige oppover langs bakveggen på kabinettet og kan da suges tilbake inn i kabinettet av en eventuell inn-vifte bak og øverst. Derfor synes jeg er en dårlig løsning ha en inn-vifte på baksiden. Jeg gjentar: Man har med trådstarters kabinettforslag til sammen 9 stk. plasser for 120mm vifter i front og nede! Dermed er det ingen grunn til å forkludre en fin luftflyt fra foran/nede til bak/oppe ved å introdusere vifter som suger luft ned ovenfra eller inn fra baksiden. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Mange plasserer baksiden av pc-en inn mot en vegg. I så tilfelle vil den varme luften fra PSU og skjermkort stige oppover langs bakveggen på kabinettet og kan da suges tilbake inn i kabinettet av en eventuell inn-vifte bak og øverst. Derfor synes jeg er en dårlig løsning ha en inn-vifte på baksiden. Godt poeng - derfor har jeg hatt PCen stående på langs ved veggen i mange år (ramlet meg ikke inn at dette kanskje ikke var opplagt for alle å gjøre). Leser ikke opp igjen alle trådene jeg poster i, så at det var en H100i som var aktuell var glemt. Vel, høres da ut som det er mer aktuelt å stenge vifte-slot'en i bakkant - med mindre OP vet hvordan PCen skal (eller skal ikke) plasseres når den er ferdigbygget. Endret 22. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Candlejack Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Vel, høres da ut som det er mer aktuelt å stenge vifte-slot'en i bakkant - med mindre OP vet hvordan PCen skal (eller skal ikke) plasseres når den er ferdigbygget. Den blir nok å stå med bakdelen mot veggen (ca. 15cm mellom). Har sjekket ut 780. Av det jeg har sett virker det som om Titan er litt kraftigere en 780, men en god del dyrere (~2000 kr dyrere). Er ikke helt sikker på hva jeg kommer til å velge. Skal uansett vente til Haswell kommer den 3 juni (så blir det vel en uke tid etterpå før de kommer inn hos komplett/dustin) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå