Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil ser senka ut med sommerdekk - større diameter men samme rulleomkrets!?

Anbefalte innlegg

Originalt er det 205/60-16 dekk, men har på bak nå 255/30-20 dekk.

Endringen er i følge http://www.orpetveit.net/dekk/ kun 1,3%.

Har 235/35-20 foran nå.

Problemet er at hele hjulet er mye større enn originalfelgen. Sommerhjulet er cirka 5-7 cm størrei diameter enn originalt. Det er mye? Har Dekkspesialisten levert meg feil dekk/felg? Bilen ser med andre ord senket ut fordi det er blitt mer hjul i selve hjulrommet. Kan dog være synsbedrag da dekket også kommer lenger ut til skjerm, men tviler sterkt det ettersom hjulet er såpass som 5-7 cm større. Så det er nok en kombinasjon av begge?

Har det noe betydning for bilen? Kjører BMW 320d xDrive. Dvs. firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Falken har to forskjellige dekk i dimensjonen 255/30-20. Disse heter FK452 og "Azenis FK453", de er oppgitt av Falken til å ha en diameter på 26.0 og 26.1 tommer noe som tilsvarer 66-66,3 cm.

Avviker diameteren på dine dekk Falkens spesifikasjoner?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hva spørsmålet til trådstarter egentlig er..

Større felg og dekk med tilnærmet lik dimensjon vil gi ca like store hjul.

Felgene her er riktingok drøyt 10cm større i diameter, mens total økning av diameter kun er 1,32%..

På bilen min har jeg drøyt 4,1% større rulleomkrets enn originalt, det ser en del større ut enn originalt.. Men så er det jo faktisk ganske mye større og.

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hva spørsmålet til trådstarter egentlig er..

Større felg og dekk med tilnærmet lik dimensjon vil gi ca like store hjul.

Felgene her er riktingok drøyt 10cm større i diameter, mens total økning av diameter kun er 1,32%..

På bilen min har jeg drøyt 4,1% større rulleomkrets enn originalt, det ser en del større ut enn originalt.. Men så er det jo faktisk ganske mye større og.

Originalhjulet på 205/60-16 (med felg) er cirka 58-60 cm i diameter.

Uoriginalhjulet på 255/35-20 (med felg) er cirka 66-68 cm i diameter

Dette er ca tall. Skal ta å måle skikkelig etterpå.

Dvs. at hjulet er mye større, men rulleomkretsen er fremdeles lik i følge disse kalkulatorene. DET skjønner ikke jeg da når dekket er vesentlig større. Det eneste jeg kan tenke meg er at dekket er bredere om det har noe så si.

Skal ut å se på dekket mer nøyere etterpå mobile999

Lenke til kommentar

Profilen angir høyden på dekksiden, og er en prosentandel av bredden til dekkbanen.

Det vil si at et dekk på 100mm i 30-profil ville vært 30mm høyt.

Det høres svært merkelig ut at det utgjør så stor forskjell hos deg.. Det er rett og slett ikke riktig.

Lenke til kommentar

Originalhjulet på 205/60-16 (med felg) er cirka 58-60 cm i diameter.

Uoriginalhjulet på 255/35-20 (med felg) er cirka 66-68 cm i diameter

I følge kalkulatoren så skal 205/60-16 være 652,4mm høyt. Kan du dobbeltsjekke dimensjonen på disse dekkene og finne ut merke og modell?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, nå målte jeg på nytt. Orignalhjula er 205/55-16 er cirka 61 cm. (IKKE 205/60-16). Uoriginale er ca 65,5 cm.

Det er FK452 dekk, mobile999. Jeg år ikke til nøyaktig måling med en tommestokk. Blir å sikte seg litt frem...

Men frontdekkene de er 235/35-20 og de var mindre. De var cirka 63 cm i diameter.

Jævli rart at bilen blir så lavere?? altå, så mye mindre åpning fra dekk og hjulskjermen på sommer Vs. vinter. Det er mer bak enn foran, for de er jo litt større bak. Hvordan er det da? Å ha større hjul i diameter bak Vs. foran?

Endret av MrKnight
Lenke til kommentar

Nå ble det en helt annen sak..

Har du satt på dekk med forskjellig rulleomkrets på en bil med 4x4? Jeg regner med du har sjekket opp hva BMW synes om dette.. (Det er sjelden det er særlig lurt..)

255/30-20 er 4,6% større enn 205/55-16

235/35-20 er hele 6,4% større enn 205/55-16

Førstnevnte er innenfor lovlig avvik, sistnevnte er ikke. (Max lovlig avvik er 5%)

At det er forskjellig rulleomkrets på en bil som orignalt har likt foran og bak (min antakelse!) ville jeg vært langt mer bekymret for med tanke på at den har 4x4.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Ok så da kan jeg ikke bruke de dekkene her på 4x4 ettersom det er avvik i størrelse på fram og bak?

Men det hadde gått fint på en vanlig bil?

Så hvis jeg har forstått det riktig så er det OK å ha større dekk på sommer (så lenge alle settene er like store i diameter) og ha mindre dekk på vinter (så lenge også her alle settene foran og bak er like høye) ? Det har ingen betydning?

Lenke til kommentar

Ok så da kan jeg ikke bruke de dekkene her på 4x4 ettersom det er avvik i størrelse på fram og bak?

Men det hadde gått fint på en vanlig bil?

Det går fint på en vanlig bil. Om det er ok på din bil må BMW svare på.

Så hvis jeg har forstått det riktig så er det OK å ha større dekk på sommer (så lenge alle settene er like store i diameter) og ha mindre dekk på vinter (så lenge også her alle settene foran og bak er like høye) ? Det har ingen betydning?

Riktig.

Det er forøvrig litt rart at framdekkene er mindre enn bakdekkene når kalkulatoren sier at det skal være motsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

235/35-20 er mer enn 5% større enn 205/55-16 i følge kalkulatoren. Da er det sannsynligvis ikke lov å kjøre med dem. Statens vegvesen kan svare ved å slå opp i STRO-boka.

Hvilke dekkdimensjoner står oppført i vognkortet til bilen? Kan være fler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Avvik på under 5% er lov i rulleomkrets.

Men jeg ville hatt nøyaktig det samme forholdet mellom omkrets foran og bak som originalt, jeg er veldig nøye med det på min bil som har permanent 4x4.

Misvisningen på speedometeret ditt vil selvsagt bli annerledes med større/mindre dekk, men hva den er kan du jo lett sjekke ut med en GPS.

Lenke til kommentar

Jævli rart at bilen blir så lavere?? altå, så mye mindre åpning fra dekk og hjulskjermen på sommer Vs. vinter.

Hvis du har større diameter på sommerdekkene og vinterdekkene vil bilen virke lavere siden gapet mellom hjulbue og dekk blir mindre med større dekk, men bilen blir i realiteten høyere siden diameteren på sommerdekkene er større.

Illusjon kalles det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...