RamGuy Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Jeg er sikkert ikke den eneste som opplever at Flash Player drar noe sinnsvakt med systemressurser når jeg spiller av video på YouTube, selv med siste 11.8 BETA så er ting nærmest latterlig hva ressursforbruk gjelder.. Det er tross alt bare snakk om å spille av en 720P / 1080P flv fil i nettleseren, dette burde ikke være så komplisert eller så tungdrevet at det skal sluke såpass med systemressurser som det gjør. Nå er det ikke systemforbruker i seg selv som er mitt store irritasjonsmoment, det er ikke sånn at de systemene jeg har er såpass skakkjørte at de går i stå når jeg spiller av video på YouTube, ei heller sånn at det på noen måte setter begrensinger for hva annet jeg kan gjøre på maskinen samtidig som jeg spiller av en film på YouTube. Det som irriterer meg grønn, er når jeg har lagt meg i senga og skal se på et par snutter på YouTube så får Flash Player maskinen til å trekke batteri, får varmeutviklingen til å gå såpass at maskinen blir merkbart varm (noe som igjen gjør at hele senga blir varm..) og ikke minst får det viftene til å gå som nærmest tvinger meg til å ha på et høyere volum enn hva som strengt tatt burde være nødvendig denne tiden på døgnet da ellers er musestille, men på grunn av viftene som kicker inn som et resultat av ressursforbruket og den høyere varmeutviklingen så støyer det såpass at jeg må litt opp med volumet for å overdøve det.... Dette er jo smått absurd, altså det å spille av en flashvideo i Google Chrome eller Safari får altså maskinen til å pøse ut mer varme og sluker mer batteri enn nesten noe annet jeg gjør på maskinen, det er helt på høyde med det å spille et relativt tungt 3D-spill. I Safari har man en glimrende løsning som heter ClickToFlash eller enda bedre ClickToPlugin som gjør akkurat det navnet tilsier, blokkerer alle former for flash (eller andre plugins om du velger ClickToPlugin) så du selv må manuelt kjøre de når du ønsker. Dette høres kanskje ikke ut som noen løsning på flashproblematikken men det geniale er at den også gir deg en innebygget HTML5 avspiller hvor du selv kan bestemme hvilket oppløsning du ønsker at den skal bruke, om du vil ha autoplay på YouTube og lignende sider, om den skal automatisk utvide videovinduet osv osv.. Med HTML5 avspilleren så spiller du av MPEG-4 / MP4 videofiler på YouTube istedenfor flv (flash), og siden 99% av innholdet finnes i både MP4 og flv så fungerer dette strålende, avspilleren fungerer strålende og du har til og med en mulighet for å sette på slik at videoer åpner seg rett i QuickTime lokalt på maskinen så du kan fritt rokere om på videovinduet akkurat som det passer deg. Og det beste av alt, dette krever ikke ressurser i det hele tatt, det er null tegn til varmeutvikling fra maskinen, null tegn til viftestøy, alt er bare tipp topp! Utfordringen er at jeg forholder meg til endel forskjellige systemer, ikke alle er OS X systemer og derfor foretrekker jeg å benytte Google Chrome for sømløs og god synkronisering på tvers av systemene. Denne geniale ClickToFlash / ClickToPlugin utvidelsen til Safari eksisterer ikke til Google Chrome og utvikleren selv har uttalt at han ikke kommer til å lage en til Chrome heller. Dette har fått meg til å lete etter et godt alternativ til Google Chrome, men jeg har til gode å finne en. Det eksisterer mange halvdårlige varianter, med avspillere som fungerer veldig halvveis og det er overhode ikke interessant, det beste alternativet jeg har kommet over til nå heter HTML5 Video for YouTube som kommer med en solid avspiller og hvor du kan velge mellom alt fra 360p til 1080p kvalitet og hvorvidt du ønsker å laste MP4 eller WebM videoer automatisk (det er ikke så fryktelig mange videoer som er i WebM format, og selv om WebM er Google sitt eget format som de pusher temmelig hardt så er det foreløpig verken mer ressurseffekt eller av bedre kvalitet enn MP4.). Alt dette høres sikkert helt perfekt ut, men avspilleren har endel quirks, jeg opplever ofte statisk støy i lyden, den er temmelig håpløs om du ønsker å hoppe frem og tilbake i videoer da den ofte går seg fast og du må laste inn videoen på nytt hver gang du forsøker på dette, og enkelte ganger så ser den ut til å stoppe å laste inn videoen helt ut av det blå under en avspilling, du må refreshe nettsiden og manuelt navigere deg frem til punktet du var tidligere. Så opplevelsen er på ingen måte perfekt, noe som ClickToFlash sin HTML5 avspiller til Safari er.. Og så lenge det fungerer quirky så bekjemper det mye av poenget og da holder jeg meg heller til den vanlige flashavspilleren selv om den pøser ut varme. Men det må da finnes en eller annen god løsning til Google Chrome? Det er jo den soleklart mest brukte nettleseren for tiden (om vi da ser bort ifra Internet Explorer som er tvunget på mage systemer) og skulle man jo tro det finnes en eller annen god løsning her? Og hva er egentlig poenget med http://www.youtube.com/html5 ? For selv om jeg har aktivert HTML5 Beta så er det jo overhode ingen videoer i verken Chrome eller Safari, både på Mac og Windows som faktisk spilles av i HTML5.. Alt er jo flash selv etter man aktiverer HTML5 så hva er egentlig vitsen med denne funksjonen i det hele tatt? 1 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 HTML5 funksjonen hos youtube fungerer hos meg... Høyreklikker man på videoen får man opp HTML5 info vs. flash. Videoen er også et litt avansert <video>-element. For en metode å få "Click to flash" i chrome: http://zackeryfretty.com/click-to-flash-google-chrome/ Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) At Chrome har innebygget ClickToPlugin er jeg klar over, den bruker jeg aktivt men poenget med ClickToPlugin referansen var jo det at denne løsningen til Safari fikset på dette problemet med å få YouTube til å bruke noe annet enn håpløse flash player noe ClickToPlugin funksjonen til Chrome ikke gjør. Men at YouTube.com/HTML5 funksjonen fungerer hos deg er jo litt snodig, for jeg har altså min aktivert i Chrome på både stasjonær og bærbar, og i Safari og på ingen av de får jeg noe annet enn flash player når jeg spiller av videoer på YouTube. Når jeg høyreklikker så har jeg følgende alternativer: - Copy video URL - Copy video URL at current time - Pop out - Copy embed code - Report playback issue - Take speed test - Stop download - Show video info - Copy debug info --------------------------------- - Settings - Global Settings - About Adobe Flash Player 11.7.700.202.. Om jeg kopierer debug informasjonen: cl=46721681&ts=1368708140&volume=100&fexp=912303%2C912505%2C900344%2C916626%2C932703%2C924605%2C901208%2C929123%2C929915%2C929906%2C925714%2C929119%2C931202%2C932802%2C928017%2C912518%2C911416%2C906906%2C904476%2C930807%2C919373%2C906836%2C933701%2C912711%2C929606%2C910075&sourceid=y&csipt=watch7ad&hasstoryboard=1&cbrver=28%2E0%2E1500%2E11&vid=qqqjPuCLZCs4dgl5RF2X2hpU6ehufdZxR&tpmt=4&next%5Fid=iL3389XK%2DpM&cosver=6%2E2&h=481&tsphab=0&tspne=0&sdetail=p%253A%252F&md=1&tspfdt=0&screenw=1920&screenh=1080&c=WEB&cfps=0&cpn=%5FV67xGqcU6Jeni5U&debug%5FvideoId=iL3389XK%2DpM&cbr=Chrome&nsiabbl=49195&playerh=510&idpj=0&pixel%5Fratio=1&scoville=1&uga=m27&playerw=854&pd=0&nsivbbl=507443&mos=0&debug%5Fdate=Fri%20May%2017%2020%3A05%3A06%20GMT%2B0200%202013&ldpj=0&cver=as3&videoFps=0&subscribed=1&debug%5FplaybackQuality=hd1080&w=854&debug%5[u][b]FflashVersion=WIN[/b][/u]%2011%2C7%2C700%2C202&nsidf=5&fs=0&droppedFrames=5&stageFps=10&plid=AATc7cJR0E5XthIb&hl=en%5FGB&debug%5FsourceData=B54D02A04MH1368813765292112&lact=50495&rendering=accelerated&abd=1&decoding=software&el=detailpage&feature=g%2Dhigh%2Dcrv&cr=GB&cos=Windows&sd=B54D02A04MH1368813765292112&referrer=http%253A%252F%252Fwww%2Eyoutube%2Ecom%252F&fmt=37&vq=hd1080&ptk=thegamestation Så kan man se at den referer til at det er flashvideo som avspilles, og dette er til tross for at jeg har HTML5 BETA aktivert på YouTube.com/HTML5 Endret 17. mai 2013 av RamGuy Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 For å teste det litt videre så tok jeg nå liksågreit å gikk inn på about:plugins i Chrome å deaktiverte hele Flash Player og nå forteller YouTube videoer meg "The Adobe Flash Player is required for video playback. Get the latest Flash Player." Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 Søkt litt rundt på nettet og det visstnok helt vanlig at brorparten av videoene på YouTube bruker Flash Player selv om du har aktivert HTML5 BETA da enhver video med reklame vil automatisk bruke flash uansett på grunn av HTML5 foreløpig ikke støtter reklame og Google er naturligvis interessert i å ha reklame på videoene sine.. Men det må da finnes en eller annen måte å "tvinge" HTML5 til å fungere på alle videoer, samtlige videoer er jo tilgjengelig i MP4 format, ergo skal de alle kunne kjøres i HTML5 avspilleren. Ser at mange sier det å høyreklikke og velge "pop out" og dermed få videoen i eget vindu faktisk er HTML5 avspiller så en måte å komme rundt det på er jo å alltid bruke det alternativet. Men det beste ville jo vært noe ala det ClickToFlash / ClickToPlugin løsningen til Safari gjør, som automatisk laster enhver YouTube video i en HTML5 avspiller som fungerer helt perfekt. Lenke til kommentar
YAAS Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 tusen takk for clicktoplugin, alt jeg noensinne har irritert meg over med macbooken er nå løst. omg.. happy happy happy! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå