Gå til innhold

Neste Asus Zenbook får «Retina»-oppløsning

Anbefalte innlegg

Liker ikke nødvendigvis dette. Framfor høyere oppløsning, synes jeg at jevn belysning, god innsynsvinkel og bra fargegjengivelse samt sortnivå er de viktigste aspektene. Jeg har av erfaring opplevd at Retina-skjermer bare bidrar til at et produkt blir flere tusen kroner dyrere. Så mye ekstra skal man ikke behøve å betale for en litt bedre skjerm.

Da "retina produktene" (AKA Retine Display) er forbehold Apple, så sier det seg selv at prisen blir dyrere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 6 år gammel brukt Thinkpad T61 modifisert med en 8 år gammel 2048x1536 IPS LCD-skjerm (bare 170 ppi er kanskje ikke Retina?). Som GPU brukes integrert Intel GMA 3000, den er faktisk kraftig nok for meg. Så lenge jeg ikke prøver å spille, se Blu-Ray eller redigere HD-video så er maskinen stillegående og kald. Hvis jeg lager et 1080p vindu på skjermen har jeg ennå plass til tre VGA-vinduer i tillegg...

Nå i 2013 begynner det endelig å dukke opp maskiner som virker fristende å bytte ut min gamle maskin med, bortsett fra prisen. Det jeg vil antageligvis vil merke mest forskjell på med en ny maskin er vekt og batterilevetid, har sjelden bruk for ekstra CPU-krefter.

Vanlige TFT LCD-skjermer er ikke designet for å bli brukt ute en sommerdag uten skygge. Da må man ha lavoppløst (<80 dpi) transflektiv skjerm, eller egen batteripakke og kjølevifte for skjerm med mer enn 600 cd lysstyrke.

Jeg har selv en 8 år gammel 15" Compaq med 1680x1050 som har forholdsvis god skjermkvalitet. Men du har sikkert fått med deg at skjermer på laptop er noen man har spart penger på siste 5-6 årene for å gjøre produktene billigere. Det er først nå siste tiden at skjermkvalitet på slike produkter har begynt å vekke litt interesse i PC verdenen igjen.

Hvorvidt man har kraft nok i en Intel GMA 3000 blir en diskusjon hvor man vil plassere seg i ekstreme ytterpunkter med dertill passende premisser at det blir håpløst å diskutere. Ellers er det stor forskjell på "vanlige LCD skjermer" også ift. sollys. Nei en tradisjonell LCD vil neppe bli bra nok for de kresne på solrikeste sommerdager men det er nettopp det som også var poenget mitt. Som du nevner finnes det ekstreme unntak også her med tilhørende ekstreme prislapper etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...