Gå til innhold

Det er kjempegøy i dag!

Netj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lærer norsk, kan du være så snill å hjelpe meg ved å rette feilene mine?

Og*

Nå er du på jordet. Å lære seg å/og-reglene er kanskje greit før man prøver å lære dem videre. De er forvirrende nok fra før.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jin, jeg tror det hadde vært litt lurt å spørre folka i bildene om tillatelse for å legge ut bilde av dem

å legge ut bilder av andre folk uten tillatesle er straffbart ifølge det norske reglemanget.

Og nå er DU på jordet. Bilder av prosesjoner som dette og lignende situasjonsbilder er tillatt. Endret av L4r5
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Signaturen kan du la være slik den er nå. Og bildene kan du enten fjerne for sikkerhets skyld, eller manipulere ansiktene og så legge ut på nytt. Selv om det ikke er straffbart (hvilket jeg ikke er sikker på), ville jeg ikke satt pris på å uventet finne et bilde av meg selv på internett, der jeg er i så stor fokus som noen av personene er.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Og bilder?

Hovedregelen er at man trenger en persons skriftlige eller muntlige tillatelse for publisering. Det finnes derimot unntak. Situasjonsbilder, bilder av forsamlinger eller hvis bildet har allmenn interresse er noen av unntakene.

Les mer her: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=85881

Signaturen kan du la være slik den er nå. Og bildene kan du enten fjerne for sikkerhets skyld, eller manipulere ansiktene og så legge ut på nytt. Selv om det ikke er straffbart (hvilket jeg ikke er sikker på), ville jeg ikke satt pris på å finne et bilde av meg selv der jeg er i så stor fokus som noen av personene er.

I følge norsk lov er de hvertfall uproblematiske. Om du hadde synes det var ubehagelig er en annen ting. Jeg synes de kan stå.
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke noe særlig god i norsk rettskriving, men jeg ville skreve:

Jeg lærer norsk, kan du være så snill med å hjelpe meg med å rette feilene mine?

Dette er vel godkjent, men jeg ville brukt med istedenfor ved.

Jeg lærer norsk, kan du være så snill å hjelpe meg ved å rette feilene mine?

Aller helst skulle det vært på nynorsk men det er vel ikke det enkleste å lære :)

Angående å / og.

å er forran verbet, å hjelpe. Ikke og hjelpe. Og er et bindeord, så det heter å sykle og danse.

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...