Undrende Ugle Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Siden eg skal begynne å studere til høsten ønsker eg å kjøpe meg en ny pc evnt. macbook. Har dessverre lite peiling, spør derfor her. Har sett på disse to: - ASUS U500VZ (14.000kr) - Macboook Pro 13-tommer: 2,6 GHz med Retina-skjerm (13.000kr) Ønsker gjerne flere forslag. Bruksområder: - Photoshop / bilderedigering - Litt videoredigering - Musikk - Surfing - Noen spill (relativt lettdrevne, CS, Age of empires) - Skriving (bra tastatur er veldig viktig) Fordel om pc'en er slank, dog ikke et must. Batteri, skjerm og ytelse er selfølgelig viktig. Eg trenger kanskje ikke en så dyr bærbar i utgangspunktet, men er 5 år siden eg kjøpte meg min siste pc, ønsker derfor å invistere i noe bra. Vil i grunn ha mest bærbar for pengene rundt 10tusen. Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Siden eg skal begynne å studere til høsten ønsker eg å kjøpe meg en ny pc evnt. macbook. Har dessverre lite peiling, spør derfor her. Har sett på disse to: - ASUS U500VZ (14.000kr) - Macboook Pro 13-tommer: 2,6 GHz med Retina-skjerm (13.000kr) Ønsker gjerne flere forslag. Bruksområder: - Photoshop / bilderedigering - Litt videoredigering - Musikk - Surfing - Noen spill (relativt lettdrevne, CS, Age of empires) - Skriving (bra tastatur er veldig viktig) Fordel om pc'en er slank, dog ikke et must. Batteri, skjerm og ytelse er selfølgelig viktig. Eg trenger kanskje ikke en så dyr bærbar i utgangspunktet, men er 5 år siden eg kjøpte meg min siste pc, ønsker derfor å invistere i noe bra. Vil i grunn ha mest bærbar for pengene rundt 10tusen. vent noen uker til Intel lanserer en ny prossesor:) skal bruke ca 30% mindre strøm og er ca 10% i bedre ytelse Lenke til kommentar
Sandnessen Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Da jeg las tittelen din før siden ble lastet inn, tenkte jeg bare èn ting; Asus U500VZ. Smilte litt da jeg så at du hadde nevnt den, da er du ikke helt blank på dette området! Jeg befinner meg akkurat i samme situasjon som deg, men med bittelitt høyere krav til spill da jeg kan kose meg med Skyrim. Mest sannsynlig GTAV etterhvert også. I tillegg har jeg lest veldig mye om Asus'en jeg nevnte. Du er kanskje klar over at om en liten måned så blir en helt ny prosessorgenerasjon lansert? Og etter dette vil maskiner med de såkalte Haswell prossesorene ta over markedet, først og fremst i high-end delen av markedet begynner, der du sikter til.. (10-14.000 ++). Jeg kan si at Age of Empires kommer til å gå lekent på en MB Pro, mest sannsnynlig CS også. Men hvis du tar spillingen, eller tilsvarende video/bilderedigering et hakk videre, så blir Macbooken totalt overkjørt av Zenbooken. Asus'en har nemlig et dedikert grafikkort (GT650m), og du vil være mye bedre rustet for fremtiden med et slikt dedikert skjermkort kontra bare det integrerte, slik som i Macbooen. Jeg sier dette ettersom du virker å ha litt is i magen når det kommer til laptop-oppgradering/utbytting. Byggekvaliteten til begge de to er upåklagelig. Ønsker du noe annet enn Asus eller Apple, vil jeg anbefale Samsung. Det er disse tre som ligger i toppsjiktet, generelt sett på bærbar-fronten, samt på mange andre relaterte fronter. Jeg vil personlig ikke anbefale Apple, men det er ofte en sak for smaksløkene, så sant det står mellom de overnevnte produsentene. Prøver her å gi deg et objektivt synspunkt Som sagt har jeg fulgt litt med på Asus generelt, og kan informere om at deres high-end pcer (først og fremst laptoper og AiO-pcer (All-in-one), kommer til å få en intergrert 3D-sensor som er i stand til å fange håndbevegelser og gester. Kalles Leap Motion. (For de nysgjerrige: https://www.leapmotion.com) Asus og HP er de eneste som pr dags dato har inngåt partnerskap med Leap Motion, og vil derfor få dette på kommende premium-modeller. Og til din informasjon (for mye informasjon er sjeldent en dårlig idé), så kommer Haswell modellene med mye(!) bedre batteriytelse, samt forbedret ytelse på det generelle nivået (ca 10-15% tror jeg). Prisene vil på den andre side ikke stige, da vil heller prisene på "gamle" pcer med Ivy Bridge synke. Under en sammenligning på prisjakt hadde jeg vanskeligheter for å finne en aktuell Macbook. Det endte med en som kostet en del mer enn du nevner, men som til gjengjeld har fått skjermkortet Asusen har. http://www.prisjakt.no/product.php?j=1654833,1581552,1284428 Så vidt jeg vet (gjerne korriger meg her) så har ikke Macbook Pro med Retinaskjerm i 13.000± kroners klassen dedikert skjermkort. Du sier også at Asusen koster 14.000, men den har nå droppet en drøy tusenlapp (for moro skyld så tilsvarer det en ypperlig SSD på 250GB prismessig, http://www.prisjakt.no/product.php?p=1441706). Kan også nevnes at samtidig som Macbook har bedre skjermoppløsning, så har Zenbook touch-skjerm, noe som er en fantastisk tilleggsfunksjon for Windows 8. Asusen har fått noe kritikk for viftestøy, og det kan godt stemme for en sånn kraftig pakke. Med Haswell vil man få lavere varmeutvikling og dermed ikke behov for like stor kjøling - hvilket er hele grunnlaget for viftestøyen. Dette vil nok bli ordent i etterkommeren til Asus U500VZ, som er den jeg selv kommer til å kjøpe når det kommer på markedet innen kort tid. Asus er flinke til å ta til seg kritikk, og rette opp i det i kommende modeller. Et eksempel er touchpaden på Asus UX31E, som ble helt fantastisk mye bedre på Asus UX31A som kom et år senere. Hvis du vil ha mest mulig pc for pengene kan jeg anbefale Multicom sine "egen"-produserte pcer. Disse er veldig kraftige, og relativt billige med tanke på alle godsakene under panseret deres. Men til gjengjeld er disse som regel tykke og tunge, og ikke spesielt behagelige å hvile øynene på sammenlignet med (design)modellene til Asus, Samsung eller Apple. Gjerne planlegg litt frem i tid, så om det er tilsvarende 5 år ca til neste pcskifte, kan det være lurt å tenke på hva slags muligheter du har til å oppgradere selve maskinen. RAM-minnet for eksempel. Her er undersiden av de tre pcene jeg sammenlignet tidligere: Samsung (Veldig enkelt å oppgradere en av minnemodulene fra 4GB til 8GB, noe som øker totalen til 12GB. Resten er "umulig") http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/DSC01704_01.jpg Asus (Med litt peiling kan man oppgradere en av minnemodulene fra 4GB til 8GB, noe som øker totalen til 12GB. Resten er umulig) http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/29_untenauf_04.jpg Apple (Ingen muligheter for oppgradering i hele tatt på Retina utgaven) http://www.notebookreview.com/shared/picture.asp?f=65728 Som sagt, er det stort sett en sak for smaksløkene, spesielt mellom disse tre pcene. Uansett bør du vente til Haswell kommer, siden det ikke er super urgent Håper jeg har vært litt til hjelp - Sandnessen 1 Lenke til kommentar
Torethie Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Tusen takk for heftig svar, Sandnessen! Ser ut til at vi har sett mye på det samme. Dog var eg ikke klar over den nye prosessoren som skal komme. Kor lenge e det evnt til premium modeller med dette kommer på markedet. Ps: Er svært få butikker som har Asus med touch på lager, dessuten liker eg ikke konseptet med touch på en bærbar i det hele. Blir bare fingermerker og drit. Ble veldig nysgjerrig på den nye prosessoren! Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Tusen takk for heftig svar, Sandnessen! Ser ut til at vi har sett mye på det samme. Dog var eg ikke klar over den nye prosessoren som skal komme. Kor lenge e det evnt til premium modeller med dette kommer på markedet. Ps: Er svært få butikker som har Asus med touch på lager, dessuten liker eg ikke konseptet med touch på en bærbar i det hele. Blir bare fingermerker og drit. Ble veldig nysgjerrig på den nye prosessoren! lansering 4 juni Lenke til kommentar
Undrende Ugle Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 Okei. Men da vil jo bærbare med den nye prosessoren komme en stund senere, siden det er en lansering? Må ha ny pc senest midten av August. Er det evnt. noen toppmodeller som allerede er lansert med Haswell? Lenke til kommentar
Sandnessen Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Okei. Men da vil jo bærbare med den nye prosessoren komme en stund senere, siden det er en lansering? Må ha ny pc senest midten av August. Er det evnt. noen toppmodeller som allerede er lansert med Haswell? Ingen pcer med Haswell er lansert hittil, og ingen kommer til å bli lansert før Haswell i seg selv lanseres, 4. juni, som TheGaame sier. De fleste pcprodusentene er imidlertidig godt i gang med produksjonen av pcer med disse prosessorene allerede, og så fort Haswell offisielt er lansert, vil slike pcer dukke opp på markedet i økende grad. Dessverre for oss forbrukere er Asus veldig tilbakeholden med informasjon omkring tilgjengelighet på deres produkter, i tillegg til at de har en lei tendens til å utsette tidspunktet for når er produkt faktisk blir tilgjengelig. Forsåvidt bedre enn at et halvferdig produkt selges, men likevel kjedelig. Begge deler har jeg selv erfart. Kor lenge e det evnt til premium modeller med dette kommer på markedet. Asus er veldig uforutsigbar når det kommer til slikt. Det kan være alt i fra Juni og langt uti September/Oktober, i verste fall. De fleste som innehar noenlunde økonomisk teft, er fullstendig klar over at det er et stort marked for bærbare i forbindelse med skolestart på høsten, August. Ville vært veldig, veldi rart om de ikke hadde en god ladning laptoper - også high-end - klare i god tid før skolestart. I løpet av Juli kan vi mest sannsynlig forvente oss de første Haswell-pcene fra Asus. Og vi kommer ikke utenom at god batteritid kan bety alfa og omega for oss studenter ;D I tillegg til de andre punktene du nevner - S Lenke til kommentar
Sandnessen Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Du sa du ikke likte touchskjerm. Å bruke touchskjerm er bare et alternativ til mus og tastatur. Her kan du se alternativet til å bruke touchskjerm ;P http://www.hardware.no/artikler/slik-fungerer-leap-motion-med-windows-8/133584 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Forresten så blir det ikke gta V etter hvert da dette ikke kommer på pc Lenke til kommentar
Torethie Skrevet 29. mai 2013 Del Skrevet 29. mai 2013 Da min mobil ble ødelagt, kjøpte eg meg like greit en iPhone 5. Siden apple sine produkter fungerer svært bra sammen frister det veldig å kjøpe en mac. Venter i spenning på Macbook Pro med Haswell prosessor, som vi KANSKJE får se HER i Juni. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå