Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Punktering landeveisykkel

magb

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg landeveissykkel/racer og allerede på tur nr 5 så punkterte jeg, heldigvis bare noen hundre meter fra mitt hjem. Har dere alltid med utstyr for å bytte slange når dere legger ut på tur? Hvor oppbevarer dere slange, pumpe osv?

Hvordan kan jeg unngå å punktere neste gang, bortsett fra å være forsiktig med fortøyskanter og liknende? Er grus på asfalten ett problem å sykkle over? Hjelper det med høyt trykk i dekkene? Til nå har jeg syklet på ca 100psi (veier 85kg).

Setter også pris på tips til hvordan jeg skal fikse punkeringen fra i går, (bakhjul)

På forrhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Har alltid med pumpe, slange, dekkspaker og co2patron. Dette har jeg i en ryggsekk.

Tanken bak er at det ikke er morsomt å skulle trille sykkelen noen mil hjem.

Begynte med racersykkel og fikk min første punktering etter 4 mil sykling. Ja ja tenkte jeg, det er vel slikt med sånne dekk.

Syklet sammen med en noen dager etterpå og han hadde aldri punktert, så det er vel med punktering som med flaksen, den varierer fra person til person.

Trykket i dekkene bør være maks av det dekkene tåler. Det medfører mindre rullemotstand.

Hvordan du lapper en slange kommer vel helt an på hvilke lapper du har og hvor stort hullet er. Har sett de har "klistremerker" på XXL og om limet til de er sterkt nok, så må det vel være ok å bruke.

Selv fikk jeg et for stort hull til å lappe da jeg punkterte.

Lenke til kommentar

Hei!

Har fått meg landeveissykkel/racer og allerede på tur nr 5 så punkterte jeg, heldigvis bare noen hundre meter fra mitt hjem. Har dere alltid med utstyr for å bytte slange når dere legger ut på tur? Hvor oppbevarer dere slange, pumpe osv?

Hvordan kan jeg unngå å punktere neste gang, bortsett fra å være forsiktig med fortøyskanter og liknende? Er grus på asfalten ett problem å sykkle over? Hjelper det med høyt trykk i dekkene? Til nå har jeg syklet på ca 100psi (veier 85kg).

Setter også pris på tips til hvordan jeg skal fikse punkeringen fra i går, (bakhjul)

På forrhånd takk :D

Ikke sykkle på grus, eller gress. Bær den over disse områdene/trill. Er greit å ha med seg slange ut på tur ja.

Du kan reparer punkteringen med å lappe stedet hvor hullet er (obviously) Man får slike kits med lapper og lim, Så er det veldig enkelt. Jeg har gjort det, og de holder veldig bra.

Endret av speedskater
Lenke til kommentar

Jeg har alltid med meg en sadelveske, i den ligger det to stykk slanger, braconøkler, dekkspaker og hurtiglappesak. Jeg har også en liten håndpumpe som er festet i den ene drikkeflaskeholderen.

Punkteringshistorikk:

2010: 2 ganger fordelt på ca 1000km

2011 5! ganger + en felg fordelt på ca 2000km

2012: 2 ganger på ca 4000km

2013: 0 ganger så langt på 300km

2010 til i år, så syklet jeg på en hybrid. I år har jeg tatt steget over til landevei og holder meg langt unna grus :p

Lenke til kommentar

Har en liten veske under setet, der har jeg 3 dekkspaker, én slange og en co2-patron. Trenger ikke verktøy for å ta av hjulene mine. Hender jeg prøver å lappe når jeg kommer hjem, avhengig av hva årsaken til punkteringen var. Slitasje er ikke vits i å lappe, blir hull en annen plass igjen med en gang.

Hatt sykkelen noen år, ikke punktert veldig mye, men det hender jo. Verste er 2 ganger samme dag.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid med et ekstra dekk (Kjører med pariserdekk, så dekk og slange er en enhet).

Skifte slange gjør du på mindre enn 10m med litt trening, og co2 patron eller minipumpe er lett nok å få med seg. slange/dekk går under sadelen, pumpe i en baklomme.

Jeg har imidlertid nesten aldri pungtert på racer.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen.

På Lørdag fikk jeg kjøpt en meget liten og praktisk pumpe, nye slanger, dekkspaker, og en liten veske til å ha under setet. Byttte av slangen gikk også bra, dekket overlevde en runde på 6mil så da får man tro at alt er i orden.

Det eneste som mangler nå er å få festet den lille vesken under setet. Den skal festes i de to stengene på setet, men nå har jeg setet i possisjonen lengst frem, og da er det ikke plass til vesken på de to stengene. Skal prøve en tur med setet litt lenger tilbake, ellers får jeg prøve å stripse fast vesken tror jeg.

Edit: Mens jeg er i gang her, er det vanlig at noen enkelte gir-kombinasjoner ikke fungerer optimalt? På min sykkel føler jeg kjedet skraper borti noe på minste tannhjul forran og minste bak (selv om jeg har "giret halvt" forran). Synes heller ikke den går noe pent på det største tannhjulet forran og de 2-3 største bak.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Det er vanlig, da kjedet blir veldig skeivt og gnager på tannhjulene. Det betyr også at du bør unngå disse kombinasjonene da de sliter på utstyret.

Å ha minst foran og minst bak gjør jo at kjedet står helt slikt: \. Istedet burde du gire opp foran og ned bak og få ca. samme tyngde men da med kjedet slik: |

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at kjedet kommer borti rammen til frontderailleren når man er på de mest kryssede kombbinasjonene. Man kan gjerne minimere det ved å finjustere limit skruer og kabelspenning, men helt borte er det ofte ikke mulig å få det. Jeg ville prioritert å fått flest mulig gir gode på storeskiva siden det gjerne er denne man bruker mest. Det kan være greit å ha adgang til de lavere girene for kortere motbakker.

Som Matsemann sier bør man unngå disse kombinasjonene da kjedelinjen er veldig skjev og sliter ekstra mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...