Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Sykla inn i siden på en bil. Skyld?

Irrelevant

Anbefalte innlegg

Ta deg en bolle nikkor, og lær deg juss. Du forutsetter at syklisten har skyld. Når du skriver "skyld" på juss-forumet, så bør du kanskje sette deg inn i det juridiske begrepet skyld. At man har brutt vikeplikten er et tungtveiende argument for at man har utvist skyld, men det er ikke automatikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å bruke hodet noen ganger også, her har TS forklart tydelig at han er brutt vikeplikten sin, og da gjør man opp for seg. Enkelt og greit, så lenge bilisten kjørte forsvarlig vel og merke.

Dette er typisk sykkelmentalitet, de tror de er fritatt alt av ansvar og regler.

Fant forresten er artikkel om at innbo dekker påkjørsel av bil så lenge det var din skyld og du har opptrådt uaktsomt.

Så da er det bare å gjøre opp for seg! :)

http://www.dinepenger.no/spare/innboforsikringen-dekker-sykkeluhell/505284

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går også an å uttale seg litt mindre arrogant enn du gjør :) Å buse fram og erklære sin overlegenhet ved å skrive "herregud for en gjeng" er sjeldent et godt valg, og spesielt i jussforumet har de som går ut med høyest flagg en tendens til å være mest på bærtur.

At man som syklist har brutt vikeplikten er ikke nødvendigvis ensbetydende med at man er ansvarlig (rettslig, hva ditt moralkompass måtte fortelle deg er strengt tatt ikke særlig relevant). Det er en grunn til at brudd på trafikkregler og uaktsomhet er to forskjellige vilkår i bilansvarsloven § 8. De svarene som har kommet til nå har strengt tatt vært generelle, og ikke tatt stilling til om TS er ansvarlig (eller sagt at han er det). All den tid dette er et område hvor folk ofte misforstår, da de tror samme regler gjelder for ansvar når du sykler og når du kjører bil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Synes du prøver å gjøre dette mer komplisert enn det er. Syklisten har vært uaktsom, hvis ikke ville ikke skaden ha skjedd.

Om eventuelt forsikringsselskapet hans mener noe annet er det i såfall de som vil kontakte bilisten sitt forsikringsselskap å ordne opp.

Er bare å melde skaden til de.

Lignende eks:

http://forum.froy.org/viewtopic.php?f=28&t=1894

Endret av Thomasas
Lenke til kommentar

Man kan ikke ut ifra den informasjonen som foreligger i denne saken vurdere hvorvidt trådstarter er økonomisk ansvarlig for hendelsen. Som kjent har ikke sykler det objektive ansvaret som biler har etter bilansvarsloven. Hvorvidt trådstarter er erstatningsansvarlig må da vurderes helt konkret ut i fra det tradisjonelle culpa- ansvaret (skyldansvaret).

....

Som kjent er det ansvarsforsikring for bil som er unntaket i forsikringsverdenen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ble dekket av forsikringsselskapet. Slik jeg forstod det måtte jeg betale egenandelen på 2000 kr, og forsikringsselskapet mitt de resterende 1000 kr for å dekke egenandelen på 3000 kr til kaskoforsikringen til bileieren. Hvordan det har seg at det er hans og ikke mitt forsikringsselsskap som skal dekke hoveddelen av skaden, vet jeg ikke. Uansett så, 50 000 kr i skade. :ohmy: :ohmy: :ohmy: Lommeboka mi haddde krepert om den skulle måtte betale det.

Bilister suger, syklister skulle alltid hatt forkjørsrett. Biler er noen helvetes forurensere, bråkemaskiner og plassforbrukere, og førerne er slabbedasker.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Bilister suger, syklister skulle alltid hatt forkjørsrett. Biler er noen helvetes forurensere, bråkemaskiner og plassforbrukere, og førerne er slabbedasker.

Bekrefter bare mine fordommer mot sykelister. Jævla idioter. Skulle fått penger for hver blodige tour-de-france trøye man leverte på trafikkstasjonen, slik man gjør med andre skadedyr.

Endret av Zepticon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"plassforbrukere".

Syklister forbruker langt mer plass en de gjør, har selv vært bak flere syklister som har syklet midt i veien, selv når det var tegnet opp sykkelfelt på veien.

Jeg vet de har rett på veien de også, men tar jeg feil er vel syklister også pålagt å vise hvilken retning de skal i istedet for å buse fram og tilbake akkurat slik det passer dem?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bekrefter bare mine fordommer mot sykelister. Jævla idioter. Skulle fått penger for hver blodige tour-de-france trøye man leverte på trafikkstasjonen, slik man gjør med andre skadedyr.

Og du bekrefter mine fordommer mot sykkelhatende bilister som deg. Dere klarer ikke å se at det også finnes ålreite syklister (ja, det heter faktisk syklister uten "e") akkurat som det finnes ålreite bilister.

Jeg ser mange totalt spinnville og gærne bilister som raser over på rødt hver eneste dag jeg går til jobb. Hadde jeg stolt blindt på grønn mann, hadde jeg fort blitt påkjørt av bil minst en gang pr. dag. Og det gjør betraktelig vondere enn å måtte ligge bak en syklist i 10 sekunder. Men heldigvis finnes det ålreite bilister også. Tydelig at du ikke er en av de, riktignok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syklister forbruker langt mer plass en de gjør, har selv vært bak flere syklister som har syklet midt i veien, selv når det var tegnet opp sykkelfelt på veien.

Hvis du og dine meningsfeller slutter å parkere i sykkelfeltet, så skal du se at flere syklister kommer til å bruke sykkelfeltet også.

Egentlig ganske patetisk... man klager over at syklistene sykler i veien, men innser ikke at deres egen "rase" (bilistene) har skylden for det.

Lenke til kommentar

Hvis du og dine meningsfeller slutter å parkere i sykkelfeltet, så skal du se at flere syklister kommer til å bruke sykkelfeltet også.

Egentlig ganske patetisk... man klager over at syklistene sykler i veien, men innser ikke at deres egen "rase" (bilistene) har skylden for det.

Har aldri parket i et eneste sykkelfelt og aldri sett noen i byen som har gjort det heller.

Ganske patetisk at syklister ikke skal bruke sykkelfeltene de har sutret over i åresvis.

Likevel er det ganske mange som faktisk BRUKER sykkelfeltet, men de som gjerne ikke gjør det er de med fancy sykkeltrøye som skal "vise" seg.

Og du bekrefter mine fordommer mot sykkelhatende bilister som deg. Dere klarer ikke å se at det også finnes ålreite syklister (ja, det heter faktisk syklister uten "e") akkurat som det finnes ålreite bilister.

Jeg ser mange totalt spinnville og gærne bilister som raser over på rødt hver eneste dag jeg går til jobb. Hadde jeg stolt blindt på grønn mann, hadde jeg fort blitt påkjørt av bil minst en gang pr. dag. Og det gjør betraktelig vondere enn å måtte ligge bak en syklist i 10 sekunder. Men heldigvis finnes det ålreite bilister også. Tydelig at du ikke er en av de, riktignok.

Etter å ha sett på dine kommentarer kan ikke du innse at det finnes faktisk ålreite billister.

Joa, mange billister som ikke følger lysreguleringer, og det irriterer andre billister også.

Det går ganske klart frem av det han skriver at han er en sykkelmotstander, og de er ganske arrogante og agressive i utgangspunktet :)

Virker som at det ikke er bare "sykkelmotstandere" som du kaller dem, som er aggressive ;)

Forresten, utrolig hvordan alle tråder som inneholder "billist" og "syklist" blir til en stor diskusjon over hvem som er mest idiot :p

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Har aldri parket i et eneste sykkelfelt og aldri sett noen i byen som har gjort det heller.

Et godt eksempel er Torggata da det var sykkelfelt der. Totalt umulig å bruke sykkelfeltet på grunn av bilister som brukte det som parkeringsplass. De siste årene har jeg ikke syklet, men heller brukt beina eller bil selv da selv lovlydige syklister som følger alle regler og prøver å være minst mulig til bry også blir hetset med skjellsord og spylevæske. Men fortsatt ser jeg ofte biler i sykkelfelt, kanskje fordi jeg ofte går og får med meg mer enn man gjør når man kjører bil.

Ganske patetisk at syklister ikke skal bruke sykkelfeltene de har sutret over i åresvis.

Likevel er det ganske mange som faktisk BRUKER sykkelfeltet, men de som gjerne ikke gjør det er de med fancy sykkeltrøye som skal "vise" seg.

Som jeg sa så hadde flere brukt sykkelfeltet om de hadde sluppet å kjøre inn og ut av veien der bilister har parkert i sykkelfeltet.

Etter å ha sett på dine kommentarer kan ikke du innse at det finnes faktisk ålreite billister.

Du siterer faktisk to setninger fra meg der jeg skriver at det også finnes ålreite bilister, så det var totalt skivebom :)

Ellers generaliserer jeg litt for å "ta igjen" så de som generaliserer syklister kanskje skjønner hva jeg mener med at syklister blir generalisert.

Joa, mange billister som ikke følger lysreguleringer, og det irriterer andre billister også.

Selvsagt, det finnes hvite og sorte får i alle grupper i samfunnet. Men det er tross alt litt verre å få en bil i trynet enn en sykkel. Senest i dag så jeg en bilist som på død og liv skulle over et lyskryss før det ble rødt og gassa på som bare det. Han suste over krysset ganske nøyaktig et sekund etter det var blitt grønn mann. Takk Gud for at jeg var klar over han og uansett alltid sjekker før jeg tråkker ut i veien ellers hadde jeg blitt meid rett ned. Og med den farta han hadde, kunne det ført til invaliditet eller død.

Virker som at det ikke er bare "sykkelmotstandere" som du kaller dem, som er aggressive ;)

Jeg har fortsatt til gode å se en syklist gjøre noe farlig mot en bilist på trass, bare fordi vedkommende sitter i en bil. Leser man alle diskusjonene her, og andre forum, kommer man over flere bilister som utlover skuddpremie på syklister bare fordi de er syklister, bilister som skryter over at de spyler spylevæske eller gjør passeringer på et par cm avstand på alle syklistene de passerer uavhengig av syklisten var til sjenanse eller ikke. Uten å tenke på at det kan skape livsfarlige situasjoner for syklisten med potensielt tap av liv. De fleste av de er sikkert bare tøffe i kjeften, men likevel.

Forresten, utrolig hvordan alle tråder som inneholder "billist" og "syklist" blir til en stor diskusjon over hvem som er mest idiot :p

Nettopp, alle vet jo at bilistene er mest idioter ;) Neida, det var en spøk. Men jeg synes de syklistene som ikke viser hensyn bør vise mer hensyn da de gir alle syklister et dårlig rykte, at bilistene som skaper farlige situasjoner må slutte med dette, og at alle bør innse at det også finnes hensynsfulle personer både bak sykkelstyre og bak bilratt. Det er nettopp det siste som irriterer meg mest, at det generaliseres. Endret av Schwarzwald
  • Liker 3
Lenke til kommentar

snip

Nå skal jeg ikke svare på hvert punkt som du skriver på. Men etter en sykkeltur jeg selv hadde idag, er det forsåvidt ikke noe "generalisering" av både syklister og billister, ser selv at utrolig mange syklister (som du sier) blir spylt med spylervæske - på samme måte blir billister revet over ende med sjellsord fra syklister også.

Likevel, billister bør nok ta litt mer hensyn som du sier - det er alt for mye aggressivitet og siden billister er de mest farlige (mtp. at de kan kjøre folk ned) må de roe seg ned iblant.

Men, det er fortsatt mange syklister som provoserer billister enormt mye. Nå bor ikke jeg i Oslo, og det er aldri noen som parkerer på sykkelfeltet i byen jeg bor i (mest på grunn av at der det er sykkelfelt er det ingen grunn til å stoppe, sykkelfeltene er gjerne utenfor bykjernen) og derfor ser jeg ingen grunn til å bevvist ignorere sykkelfeltet. Stort sett ser jeg at de med tour de france-trøye har behov for å vise seg og breie seg, og samtidig er det billister med dyrere biler som skal vise at de "eier bilen".

Om billister kunne innse at det finnes andre folk på veien, og at syklister kunne også ta hensyn, tror jeg vi ville løst problemet lett :)

Men billister er kanskje den verste rasen ja, utrolig mange som egentlig ikke kan trafikkreglene merker jeg :p

Lenke til kommentar

Chill kompis. Jeg bare trolla. ;) Forrige lørdag sykla jeg faktisk ut i veibanen for å fjerne en plastikkstol så dere slapp å kjøre slalom. Peace & Love.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...