Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Sykla inn i siden på en bil. Skyld?

Irrelevant

Anbefalte innlegg

Jeg sykla inn i siden på en lav stasjonsvogn som kom kjørende fra bak noen biler som stod på en parkeringsplass. Jeg holdt ca 20 km/t, bilen ca 15, vil jeg tro. Traff sjåførdøra. Speilet knuste, og det ble en bulk og en lang ripe. Er det jeg som vil få all skylda? Jeg som må dekke skadene på bil, sykkel og meg? Kan det hende at bilforsikringa eller noe kan dekke skadene på bilen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har innboforsikring fra Utdanningsforbundet. Skal alle innboforsikringer dekke en slik skade da?

Her er beskrivelsen av forsikringen:

Innboforsikringen omfatter:

• Transportskade ved flytting

• Brann, lynnedslag, eksplosjon

• Tyveri og hærverk ved innbrudd

• Naturskade

• Ødeleggelser utført av dyr erstattes

• Tyveri av sykkel

• Vannledningsskade

• Ansvar som privatperson

• Matvarer i fryser uten sumbegrensning

• Utgifter til opphold utenfor hjemmet etter skade

• Nødvendige utgifter til rydding, flytting og lagring etter skade

Øvrige dekninger:

• Rettshjelp med inntil

• Plutselige skader med inntil

• Kontanter med inntil

• Veskenapping med inntil

• Eget yrkesløsøre med inntil

• Rekonstruksjon av notater etc. med inntil

Tyveri/ hærverk i

• egen bod/garasje

• felles bod/garasje

• ting på privat uteareal

Ordinær egenandel er kr. 2.000,-

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar

Meld saken til forsikringsselskapet ditt. Gjerne akkompagnert av en skademelding. Det er slik jeg ser det liten tvil om at det er du som har skyld, men det er bedre at forsikringsselskapene krangler enn at du får regninga fra bileier og en ekstraregning fra advokat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Meld saken til forsikringsselskapet ditt. Gjerne akkompagnert av en skademelding. Det er slik jeg ser det liten tvil om at det er du som har skyld, men det er bedre at forsikringsselskapene krangler enn at du får regninga fra bileier og en ekstraregning fra advokat.

Man kan ikke ut ifra den informasjonen som foreligger i denne saken vurdere hvorvidt trådstarter er økonomisk ansvarlig for hendelsen. Som kjent har ikke sykler det objektive ansvaret som biler har etter bilansvarsloven. Hvorvidt trådstarter er erstatningsansvarlig må da vurderes helt konkret ut i fra det tradisjonelle culpa- ansvaret (skyldansvaret).

For at trådstarter skal være erstatningsansvarlig må følgende vilkår være oppfyllt:

1. Det må foreligge skyld, minimum culpa levis (simpel uaktsomhet).

-> Dette vil være en helt konkret og skjønnsmessig vurdering.

2. Det må være en årsakssammenheng mellom syklistens handling og skaden. En slik årsakssammenheng må i tillegg være adekvat.

3. Det må også foreligge et økonomisk tap.

Hvis du eller dine foreldre har en innbo forsikring ville jeg meldt kravet videre til dem for en vurdering av hendelsen. Jeg ville ikke påtatt meg et erstatningsrettslig ansvar slik uten videre, det kan fort bli dyrt.

Lenke til kommentar

Hva rabler du om? Hvis ikke vilkårene for at trådstarter skal bli erstatningsansvarlig er tilstede, foreligger det selvfølgelig ikke et erstatningsansvar.

Snur man på det så vil han ikke få dekket hendelsen på innboforsikringen med mindre vilkårene for erstatning er tilstede.

Poenget er at de fleste tenker "bil" når de skriver innlegg i denne tråden. Bilen er underlagt et objektivt bilansvar, derfor er det også pålagt med en ansvarsforsikring.

Når det gjelder syklister er det vilkårene om skyldansvar som må legges til grunn. Her kan vurderingen bli en helt annen i forhold til objektiv skyld.

I dette tilfelle har man for lite informasjon til å vurdere om det foreligger et skyldansvar, eller culpaansvar om man vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men når det er sagt, så er det ikke helt fjerntliggende å hevde at når man først har brutt en trafikkregel, slåss man litt i oppoverbakke om man skal hevde at man opptrådte aktsomt. Og trafikkreglene gjelder også syklister.

Men merk at jeg ikke skrev noe om at han ikke hadde erstatningsansvar, men at han ikke burde påta seg det sånn umiddelbart før alle forhold er undersøkt og vurdert. Dessuten vil også prosessrisiko kunne komme inn i bildet.

Lenke til kommentar

Lol?

Om han kjører på bilen så har han jo ansvar for å betale skaden når han ødelegger noe.

Han overholdt ikke vikeplikten og ødela en annen bil.

Nekter han det er det jo bare å saksøke vedkommende.

Herregud for en gjeng.

Edit:

Skulle likt å sett hva dere hadde svart om jeg dundret inn i bilen deres og jeg viste at det var min egen skyld. :) Det var jo bare et uhell skal jeg servere dere da.

Folkeskikk er greit å ha.

Endret av Nikkor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...