Pugnax Skrevet 17. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2013 Hei, Når jeg ikke tråkker på sykkelen og den triller så kommer det en sinnsykt irriterende lyd ifra bakhjulet. Er kun når jeg ikke tråkker. Husker jeg sendte sykkelen på "fiks før sommern" ifjor da ble dette borte. Er det noen som vet hva de kan ha gjort? Har mest lyst til å fikse det selv, ettersom de har langt ventetid og det koster penger. Har skivebrems dersomd et har noe å si. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2013 Støyen er forårsaket av sperrehakene i mekanismen blir dyttet av skrallen. Den mekanisme er det som gjør at du ikke trenger å tråkke hele tiden. At den var borte en stund, kan ha med litt mye grease å gjøre. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) Støyen er forårsaket av sperrehakene i mekanismen blir dyttet av skrallen. Den mekanisme er det som gjør at du ikke trenger å tråkke hele tiden. At den var borte en stund, kan ha med litt mye grease å gjøre. Skal den være der? den er sinnsykt irriterende iallefall. Og er sånn at hvis du hadde sittet på verandaen og jeg hadde kommet nedover veien så hadde du hørt meg på lang avstand. Trenger ingen ringeklokke for å si det sånn. Bare stopp å tråkke og alle snur seg for å se.. da flytter de seg Burde jeg skru løs ting bak og vaske/tørke og så olje det igjen? Endret 17. mai 2013 av Pugnax Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2013 Det hørtes da forferdelig ut. Dette tror jeg sverreb kanskje har mer peiling på. Selv leste jeg på andre forum at er den lyden irriterende, så får du bare tråkke hele tiden... he he Selv har jeg helt ny sykkel og var forsiktig med å smøre den. Skal visstnok bare være et tyyyyynt lage med olje eller teflon... Min sykkel klikker litt når jeg ikke trør, men lyden av dekkene er høyere i ca 20 km/t. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2013 Som TOMT sier. Dette er frihjulsmekanismen. Det varierer fra baknav til baknav hvor mye lyd de lager, men ingen er helt stille. Om det kan være noen trøst så er noen av de beste baknavene i verden også noen av de mest bråkete... Kan du se etter hvilket nav du har? Det er litt mistenkelig at du tidligere ikke har opplevd denne lyden, men likevel har hatt en fungerende sykkel. Jeg antar det er snakk om en tikke/summelyd som endrer frekvens med hastighet. Er det noe annet så kanskje du har ett problem med bosset på baknavet. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg vet desverre ikke hva slags nav jeg har på sykkelen. Men la merke at skivebremsen er bruker olje, trenger denne da oljeskift og påfylling ved gjevne mellomrom? Overdriver nok litt i forhold til lyden, men det er veldig irriterende når man har hatt tider uten. og som sagt var det etter servicen.. kanskje jeg bare skal bite det sure eplet å ta den med dit igjen og så spørre hva det gjør for å fikse det. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. mai 2013 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2013 Hvilket nav du har står normalt på navhuset. Mener du at bremsen lekker bremsevæske? Bremsene skal være helt tette, de kan trenge å luftes (I.e. få ut luftbobler av systemet) noen ganger, men skal ikke lekke så det er synlig. Gode bremser holder gjerne år mellom hver gang de trenger lufting. Hvordan fungerer bremsen. Den skal væåre fast i det bremsen tar mot skiven. Går hendelen til styret er det luft i systemet eller det er utett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå