Gå til innhold

Hva kan securitas gjøre om de stopper deg?

Anbefalte innlegg

God morgen!

Rett på sak:

Kjørte fra en securitas bil for en stund siden i frykt siden jeg kjørte rimelig uaktsomt. Hvis de hadde stoppet meg, hva kunne dem gjort ang. situasjonen? La oss tilfeldgivis ( :closedeyes: ) si at jeg kjørte på et fotgjengerfelt (altså, uaktsom kjøring) og de hadde sett dette, og stanset meg. Hva kan dem gjøre? Kan jeg bare sette meg på kjøretøyet og suse av gårde?

Har forstått det som om at de kan tilkalle poltiet, men ikke anholde deg, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaktselskaper kan, som en hvilken som helst annen sivil person, foreta borgerarrest dersom lovbruddet er alvorlig nok:

Pågripelse besluttes av påtalemyndigheten (eller politi) og gjennomføres av politiet, jf. straffeprosessloven § 175. Andre enn politi og påtalemyndighet, også privatpersoner, kan likevel pågripe en mistenkt når vedkommende "treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor", jf. § 176. Denne adgangen for private til å pågripe andre borgere kalles også "borgerarrest". Grunnvilkårene for pågripelse må være oppfylt også ved pågripelse etter § 176, jf. §§ 171-173. En pågripelse foretatt av en privatperson må heller ikke være et uforholdsmessig inngrep, jf. straffeprosessloven § 170 a. Dessuten må private som har foretatt pågripelse "straks" overgi den pågrepne til politiet, jf. § 176 annet ledd. Dersom politiet ikke kan ta hånd om vedkommende innen kort tid, må man la vedkommende gå.

http://www.stortinge...ok8-200708-040/

Å kjøre på gangsti (jeg antar du mente dette, og ikke fotgjengerfelt?) er vel ikke i utgangspunktet grovt nok til at du kan bli tatt i sivil arrest.

Andre paragrafer som er relevante, er nødverge- og nødrettsparagrafene, men da snakker vi forhold som gjør at du ville vært til umiddelbar fare for andre. Her ville jo trafikale forhold spille inn. Om du kjører i 20 km/t på en gangsti på kvelden og det er lite folk, eller om du kjører i 60 midt på dagen og barnevognene flyr veggimellom f.eks.

De har egentlig svært like makt....om noe i det heletatt.

Vaktselskaper opererer etter paragraf 176 i straffeprosessloven ("sivil arrest") og etter nødrett- og nødvergeparagrafene - som alle andre sivilister. En hvilken som helst person kan ta en annen i sivil arrest dersom vilkårene er oppfylt (fersk gjerning, ferske spor).

I tillegg representerer vektere som utfører stasjonærvakthold eieren av etablissementet, og kan, på lik linje med eieren, bortvise folk fra stedet. Dersom den bortviste ikke etterkommer dette, kan dog ikke vekteren gjøre annet enn å tilkalle politiet.

Endret av Distressor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vaktselskaper kan, som en hvilken som helst annen sivil person, foreta borgerarrest dersom lovbruddet er alvorlig nok:

http://www.stortinge...ok8-200708-040/

Å kjøre på gangsti (jeg antar du mente dette, og ikke fotgjengerfelt?) er vel ikke i utgangspunktet grovt nok til at du kan bli tatt i sivil arrest.

Andre paragrafer som er relevante, er nødverge- og nødrettsparagrafene, men da snakker vi forhold som gjør at du ville vært til umiddelbar fare for andre. Her ville jo trafikale forhold spille inn. Om du kjører i 20 km/t på en gangsti på kvelden og det er lite folk, eller om du kjører i 60 midt på dagen og barnevognene flyr veggimellom f.eks.

Vaktselskaper opererer etter paragraf 176 i straffeprosessloven ("sivil arrest") og etter nødrett- og nødvergeparagrafene - som alle andre sivilister. En hvilken som helst person kan ta en annen i sivil arrest dersom vilkårene er oppfylt (fersk gjerning, ferske spor).

I tillegg representerer vektere som utfører stasjonærvakthold eieren av etablissementet, og kan, på lik linje med eieren, bortvise folk fra stedet. Dersom den bortviste ikke etterkommer dette, kan dog ikke vekteren gjøre annet enn å tilkalle politiet.

Det stemmer, gikk kanskje litt fort i går kveld. La meg tilføye at det var sent på kvelden (nærmere kl 11), det var ingen i syne og det var et uhell.

Men takk for svar! Kommer uansett til å pese på, stopper ikke for purken igjen :)

Lenke til kommentar

God morgen!

Rett på sak:

Kjørte fra en securitas bil for en stund siden i frykt siden jeg kjørte rimelig uaktsomt. Hvis de hadde stoppet meg, hva kunne dem gjort ang. situasjonen? La oss tilfeldgivis ( :closedeyes: ) si at jeg kjørte på et fotgjengerfelt (altså, uaktsom kjøring) og de hadde sett dette, og stanset meg. Hva kan dem gjøre? Kan jeg bare sette meg på kjøretøyet og suse av gårde?

Har forstått det som om at de kan tilkalle poltiet, men ikke anholde deg, stemmer dette?

Om du kjører så uaktsomt at andre sine liv står i fare, så ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener jeg må presisere at det her er ikke noe som er spesielt for Securitas, annet enn at de kanskje mer sannsynligvis gjør det, siden de liker å leke purk uansett ^_^ Sårer kanskje noen Vektere nå, men stereotypen har sannhet i bunnen :tease:

Et slikt utsagn viser kun at du er umoden og uvitende, og ikke minst generaliserende.

Det som skjer er at det mest sannsynlig varsles politiet, også får man en beskjed om at de skal ta en titt på det. Om det er noe mer alvorlig enn det du (TS) snakker om gir politiet ofte tillatelse til å følge etter, men det er som oftest når det gjelder stjålet bil, innvrudd, kjøring i ruspåvirket tilstand o.l.. Men jeg må presisere at dette ikke er noe annerledes for vektere enn privatpersoner.

Selv har jeg leder an i et par biljakter frem til politiet har tatt oss igjen, og det er selvsagt med politiet på tråden og anmodning om å ikke la den aktuelle bilen slippe unna.

Du har ikke noe mer å frykte når du ser Nokas, Securitas og G4S enn når du ser en hvilken som helst annen personbil for å være ærlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener jeg må presisere at det her er ikke noe som er spesielt for Securitas, annet enn at de kanskje mer sannsynligvis gjør det, siden de liker å leke purk uansett ^_^ Sårer kanskje noen Vektere nå, men stereotypen har sannhet i bunnen :tease:

Har jobbet åtte år i bransjen, og har ikke kommet over noen som liker å leke politi til nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men takk for svar! Kommer uansett til å pese på, stopper ikke for purken igjen :)

Å forsøke å kjøre fra politiet vil jeg fraråde på det sterkeste. Jeg vil også fraråde å utføre hasardiøs bilkjøring for å slippe unna noen som rettmessig forsøker å stoppe deg.

Jeg har ikke ord for hvor tåpelig jeg synes det er å utsette andre mennesker for fare i et forsøk på å vri seg unna konsekvensene av egne handlinger.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Om vekterne jeg jobber med tar noen i å begå en kriminell handling blir personen høflig bedt om å vente til politiet kommer og tar seg av vedkommende. Jeg vil ikke kalle det å leke politi, men heller å overlate problemet over til de som faktisk skal ta seg av det. Slike ting skjer kanskje 1-2% av en vanlig arbeidsdag. Resten går til sikring av bygg, som etter min mening har null med politioppgaver å gjøre.

Lenke til kommentar

Å forsøke å kjøre fra politiet vil jeg fraråde på det sterkeste. Jeg vil også fraråde å utføre hasardiøs bilkjøring for å slippe unna noen som rettmessig forsøker å stoppe deg.

Jeg har ikke ord for hvor tåpelig jeg synes det er å utsette andre mennesker for fare i et forsøk på å vri seg unna konsekvensene av egne handlinger.

Forstår veldig godt det du sier. La meg si at jeg kjører moped, og at jeg ikke akter å få bot for å holde fartsgrensen for å ikke bli presset ut av veien. Har blitt stoppet før, og det var faen meg mye stress bare for å kunne kjøre moped igjen. Dette gidder jeg bare ikke igjen. Jeg skjønner at ikke du syntes noe om dette tho :)

Lenke til kommentar

Forstår veldig godt det du sier. La meg si at jeg kjører moped, og at jeg ikke akter å få bot for å holde fartsgrensen for å ikke bli presset ut av veien. Har blitt stoppet før, og det var faen meg mye stress bare for å kunne kjøre moped igjen. Dette gidder jeg bare ikke igjen. Jeg skjønner at ikke du syntes noe om dette tho :)

Kjør pent du, så er det ingen grunn til å stoppe deg.

Om du allikevel blir blinket på, bare stopp. Ingen vits i å kjøre i hjel deg selv eller andre på grunn av bagateller..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør pent du, så er det ingen grunn til å stoppe deg.

Om du allikevel blir blinket på, bare stopp. Ingen vits i å kjøre i hjel deg selv eller andre på grunn av bagateller..

Et veldig så lite forenklet forelegg på 4200,- + visning er ikke bagatell i mine øyne :)

Lenke til kommentar

Når det er såre enkelt å unngå det, så.

At du er villig til å kjøre slik at du blir bøtelagt, og i tillegg ikke vil stanse for politiet sier meg at du ikke har noe i trafikken å gjøre..

Uansett hvor høy bot du får, er den en bagatell i forhold til faren du utsetter meg og mine nære for i det du stikker fra politiet.

Endret av OscarMike1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...