Gå til innhold

Smerte i hamstrings under knebøy

Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd at jeg ikke har lært meg det (ordentlige) norske ordet for hamstring. Det ser ut til å være en lånord.

Men til poenget: Er det noen av dere som har erfaring med å få smerter i hamstrings under knebøy? Jeg tenker da på midt i reppen, og ikke ellers.

Jeg er en av de som går ganske dypt, med ræva bare et par-tre centimeter fra bakken på det laveste. Når jeg kommer ca. halvveis ned, og videre nedover, så får jeg en ganske sterk smerte i hamstrings. Smerten minner om ganske kraftig krampe eller strekk. Det skjer i begge beina.

Tar vanligvis 5x5 pyramide på denne øvelsen, med to oppvarmingssett på forhånd. I dag måtte jeg bare avbryte etter 4. sett, selv om jeg gjerne skulle gjort det tidligere.

Noen som har erfaring med dette?

På forhånd takk for eventuelle svar!

-Aleks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager på forhånd at jeg ikke har lært meg det (ordentlige) norske ordet for hamstring. Det ser ut til å være en lånord.

For mange, iallfall oss i DST, er det gjerne å foretrekke. Jeg har iallfall personlig bedre kontroll på latinske navn enn på norske navn. Pluss at de norske navnene høres tåpelige og barnslige ut.

Oppvarming, som Akse skriver, kan godt være hjelper. Hvordan tar du oppvarmingssettene?

Lenke til kommentar

Oppvarming for min del skjer på sykkel. 15-20 min med moderat tempo. Deretter to oppvarmingssett på 20/30 kg før jeg starter på settene.

Men det høres logisk ut at det var oppvarming. Finnes det noen bedre måte å varme opp hamstrings på? Føler at syklinga hjelper på quads og glutes, men veldig lite på hams.

Lenke til kommentar

Om målet ditt er å skaffe styrke og å bli stor, vil jeg anbefale deg å droppe sykling/jogging som oppvarming og heller starte på halvparten av det du vanligvis trener med. Sannsynligvis er det stor belastning på senene dine, vil anta du utfører øvelsen feil. Noen sjans for at du kan filme for å demonstrere din form? Da kan vi i hvert fall peke på om det er du som gjør noe galt.

Prøv å stoppe når kneleddet ditt danner en 90-graders vinkel neste gang og se om det fremdeles skjer. Tør jeg spørre om du alltid har hatt dette problemet eller om det har begynt å skje nylig?

Lenke til kommentar

Om målet ditt er å skaffe styrke og å bli stor, vil jeg anbefale deg å droppe sykling/jogging som oppvarming og heller starte på halvparten av det du vanligvis trener med. Sannsynligvis er det stor belastning på senene dine, vil anta du utfører øvelsen feil. Noen sjans for at du kan filme for å demonstrere din form? Da kan vi i hvert fall peke på om det er du som gjør noe galt.

Prøv å stoppe når kneleddet ditt danner en 90-graders vinkel neste gang og se om det fremdeles skjer. Tør jeg spørre om du alltid har hatt dette problemet eller om det har begynt å skje nylig?

Tør jeg spørre hvorfor du mener at han skal stoppe på parallell?

Lenke til kommentar

Jeg synes for øvrig at å sykle til trening gir en generelt veldig god oppvarming av beina og hoftene, så sykling som oppvarming trenger du ikke slutte med. Jeg kombinerer det med lette sett av baseøvelsene, skumrulling og tøying.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du alltid hatt dette problemet eller er det noe som har oppstått i senere tid?

Ligger smerten i piriformis, by any chance? Har du hatt tidligere problemer/skader i beina? Går du skjevt? Sitter du rart? Det er mange forskjellige faktorer som kan spille inn her.

En generell regel ved trening er at om du erfarer smerter utover muskelutmattelse bør du ikke fortsette med øvelsen, det kommer bare til å forverre situasjonen.

Lenke til kommentar

Få en film av bøyen din, og sjekk holdningen din. Innadroterte lårben+tiltet bekken vil gi mye stress på hamstrings. Du har nok garantert noe å tjene på å forbedre mobiliteten din også. Å slutte med bøy fordi det gjør vondt som foreslått vil bare være å utsette/overse problemet. Ikke bytt bil fordi sjåføren er dårlig; Ta en sjekk av sjåføren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å slutte med bøy fordi det gjør vondt som foreslått vil bare være å utsette/overse problemet. Ikke bytt bil fordi sjåføren er dårlig; Ta en sjekk av sjåføren.

Nå mente ikke jeg at han skulle slutte for alltid, men å ta en pause i knebøyinga er slettes ikke et dårlig råd. Når jeg begynte å trene, gjorde jeg masse benkpress, og jeg hadde smerter i skuldrene grunnet dårlig holdning, men så uviten som jeg var, tenkte jeg smertene var en del av treninga og jeg pusha gjennom det. Endte opp med sinnsyke skuldersmerter etterhvert, og kuttet ut benkpress fullstendig. Etter at jeg hadde trent meg til bedre holdning, hadde jeg ikke lenger det problemet.

Det finnes alltid mange øvelser man kan substituere en annen øvelse med, så å droppe knebøyen i en periode bør ikke være et problem.

Lenke til kommentar

Med andre ord var problemet holdningen din, ikke selve øvelsen. Er selvfølgelig ikke uenig i at man ikke skal gjøre noe som gjør vondt.

Ja, men å fortsette med løftinga kunne ødelagt skuldrene mine permanent. En ting er om han har feil løfteteknikk, en annen er om det er noe fysisk galt i kroppen hans. Å droppe en øvelse fordi man løfter feil blir for dumt, men å droppe den pga. muskelproblemer er å anbefale.

Lenke til kommentar

Få en film av bøyen din, og sjekk holdningen din. Innadroterte lårben+tiltet bekken vil gi mye stress på hamstrings. Du har nok garantert noe å tjene på å forbedre mobiliteten din også. Å slutte med bøy fordi det gjør vondt som foreslått vil bare være å utsette/overse problemet. Ikke bytt bil fordi sjåføren er dårlig; Ta en sjekk av sjåføren.

Det du sier om innadrotasjon gir mening, da jeg har lagt merke til at knærne mine har en tendens til å trekkes mot hverandre (ikke i den grad at det ser ut som Bambi på isen, but still) når jeg er på vei opp.

Har fått et tips av en med god peil om å prøve bredere stilling, og "show off your crotch"-holdning under knebøy. Fant i tillegg en video der det forklares nærmere også:

Kan hende smerten i hamstrings kommer som følge av at jeg får "knocked knees", som i tillegg kan forklare mangelen på progresjon på øvelsen.

Yes?

Lenke til kommentar

Definitivt en mulighet. Prøv det ut og fortell oss hvordan det gikk.

Litt både og, ved første test. Mulig jeg overdrev bredda mellom beina (høm høm) fordi når jeg skulle gå dypt så slet det litt i den sena mellom balla og låra istedet, men retta det inn.

Joda, kjentes litt bedre. La stort fokus på å "vise frem skrittet" ved nedgang, altså å spre knærne istedet for det motsatte. Fikk drevet hæla litt bedre ned i gulvet på den måten, og ble litt mer standhaftig i balansen.

Virker som det kan være kuren, men det blir en ny tilvenningssak som må testes over tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gå til innkjøp av skumrulle hvis du ikke har det, og rull forsiktig og langsomt hele låret (følg muskelfibrene).

Prøv også litt dynamisk oppvarming, med fokus på rumpe og hamstring.

Her er noe fine snutter og kikke på for akkurat det;

http://www.youtube.com/watch?v=r6ZaTmNCmVA

http://www.youtube.com/watch?v=tiA0-IatUrY

Hvis du har problemer med knæra kan du prøve denne øvelsen her, har fungert helt topp for min del;

Endret av Scribe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...