Jolo Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hei! Jeg skal gå til innskaffelse av et par nye komponenter til min PC. Hovedfokuset på oppgradering er å dempe støy, og å øke litt ytelse. Oppgraderingen består til nå i å bytte skjermkort, og kansje PSU og prosessorkjøler. Min PSU er temmelig gammel, men har gjort en svært god jobb. Tror kansje den jobber litt hardt, spesielt hvis jeg får nytt skjermkort. Så hva bør jeg gå for av PSU? Har sett for meg at det blir Seasonic, men er litt dårlig utvalg på de. Ser for meg 660 Platinum (http://www.prisjakt.no/product.php?p=1476347), er det et bra valg? Komponenter som er verdt å nevne: HW: HD5850, snart kansje HD7950 Intel 2500k 3HDD + SSD 16GB Ram Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Vel, hva kan man si? Kremen av kremen det der. Ingenting å utsette på noe slikt i hvert fall. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Det jeg ønsker tilbakemelding på er om det er idiotisk å bytte ut en fungerende PSU som ikke har sviktet meg enda (og vistnok var ganske high-end i sin tid), eller om den er moden for utbytting. Er også litt usikker på om jeg trenger å strekke meg opp til 660W. Kan ikke se for meg at jeg vil kjøre SLI/Crossfire i verken nær eller fjern fremtid. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Corsair HX 520W er da en helt OK PSU, og har selv 620W-versjonen som begynner å bli en del år nå. Den vil nok eldres litt etter hvert, da kondensatorene vil miste sin opprinnelige kapasitet etter hvert som tiden går, og problemer vil bare øke i takt med at den vil måtte jobbe hardere, som igjen sliter enda mer. MEN, det betyr jo på langt nær at PSUen din er såpass gammel at den gir tydelig tegn til godt bruk. Min generelle anbefaling er å ikke fikse problemer som ikke er noe problem, og jeg ville ikke umiddelbart si at det er særlig risikabelt å benytte PSUen videre. Men om strømforbruk/støy blir en faktor verdt å vurdere så kan jo ny være en idé. Eller i værste fall om den blir ustabil. Til syvende og sist er det vanskelig for oss på forumet å ta en avgjørelse her for deg. JEG ville kanskje ikke byttet om den fungerer helt fint. En 660W PSU er litt overkill, ja, men husk at støynivået og slitasjen vil være tilsvarende lavere om du kjører en liten overkill her. For ikke å snakke om at slike PSUer når maksimal effektivitet ved 40-70 % belastning. Endret 16. mai 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 Takk for gode tips. Skal forsøke å finne ut hvilken komponent i PCen som støyer mest. Hvis PSUen er støykilde blir den byttet, ellers beholder jeg den en stund til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå