lars1 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Hei, jeg lurte litt på en liten ting: Jeg skal lage en krets som reagerer og skal gi et lyssignal vis det er vann i et rør.. med andre ord, en komponent som leder ved vann? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 er ikke det bare å koble til en led, klippe den ene ledningen og ledde begge endene i tanken?? vann leder jo strøm :wink: Lenke til kommentar
lars1 Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 Ikke dumt! Skal ha denne oppfinnelsen i en diesel motor... problemet er vel om jeg kan ødlegge noe annet ved dette? Skal vel gå bra, siden motoren i seg selv er jordet... eller hva? Bare spørr jeg! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Lars1: Du har mange muligheter: 1. En pressostat fra en gammel vaskemaskin kan aktiveres når det er vann tilstede i et rør. 2. Du kan ha to elektroder i vannet. Når det er vann i røret så vil vannet lede nok strøm til å trigge en enkel transistor, som gir lys i en LED. 3. Du kan ha en kapasitiv giver som slår ut når det er vann i rørene. De er litt dyre...500kr. Du slipper problemer med galvanisk korrosjon, noe som man bør unngå i motorer. 4. Du kan bruke ultralyd.... 5. Optisk deteksjon, en lyskilde og en lyskilde mottager. 6. En tynn metalltråd i vannet med en strømbegrenser/detektor krets: Når det er vann i rørene går det høy strøm i tråden, når det ikke er vann øker motstanden pga varme i tråden og strøm synker. Dette kan indikeres med en led f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå