Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lider jeg av schizofreni?

Anbefalte innlegg

Hei, sliter med at jeg er veldig redd av meg og blir skremt ganske lett.

Ikke nok med det, jeg hører stemmer. For eksempel kan jeg høre for meg at noen sier at jeg er stygg og ubrukelig. Eller at hvis folk ler, så ler de av meg.

Jeg blir så trist og lei meg fordi jeg tror faktisk at det er sant, selv om det egentlig bare er noe jeg har forespeilet meg i mitt eget hode.

Senere forstår jeg jo at det må være noe jeg innbiller meg... Det kan jo ikke stemme at folk ler eller snakker om ubetydelige lille meg. Hvorfor skal jeg være så viktig, du liksom?

Men når jeg er i de situasjonene så føles det så ekte. Så ekte at jeg plutselig kan knekke sammen og begynne å gråte på flekken.

Jeg vil ikke ha det sånn. Har snakket med psykolog men føler at det ikke er noen som forstår meg. Hva skal jeg gjøre, hjelp.

Anonym poster: ff73c29f17c05c67fb1ec9caef0b5a51

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger nødvendigvis ikke være schizofreni, selv om det er lett å koble stemmer til det. Dette har du størst mulighet til å få hjelp med om du legger fram symptomene dine så godt du kan for psykologen din.

Sånn du legger det fram virker det som du har angst og depresjon som kommer av hvordan du har blitt behandlet av andre, og at de ikke har forstått deg. Da kan det skje at man hører de tingene du snakker om og at det kan virke forvirrende.

Psykologen din tar nok starten av behandlingen veldig pent og rolig for å være skånsom, så det beste rådet er nok å gi dette tid, sånn at det blir bedre etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger nødvendigvis ikke være schizofreni, selv om det er lett å koble stemmer til det. Dette har du størst mulighet til å få hjelp med om du legger fram symptomene dine så godt du kan for psykologen din.

Sånn du legger det fram virker det som du har angst og depresjon som kommer av hvordan du har blitt behandlet av andre, og at de ikke har forstått deg. Da kan det skje at man hører de tingene du snakker om og at det kan virke forvirrende.

Psykologen din tar nok starten av behandlingen veldig pent og rolig for å være skånsom, så det beste rådet er nok å gi dette tid, sånn at det blir bedre etterhvert.

Jeg har vanskeligheter med å tenke klart i blant. Har flere ganger vært på utredning hos psykolog for dette, men føler at det hjelper så lite. Jeg tar også regelmessige medisiner, men synes de har liten eller ingen virkning på meg.

Opplever forsåvidt heller ikke noen store problemer med depresjon så vidt det jeg vet, er jo litt trist at jeg skal gå rundt med dette tankelivet men sånn ellers føler jeg meg rimelig ålreit til tider og når jeg er alene.

Men det er vanskelig å være alene hele tiden. Derfor trenger jeg andre mennesker i livet mitt og det oppleves som svært vanskelig å forholde seg til spesielt familien under sammenkomster og ved høytider, som nå på 17. mai.

Jeg vil bare at stemmene skal forsvinne for godt. :(Anonym poster: 276144e4e506565ac004d6500ef498fd

Lenke til kommentar

Du vil ikke kunne få en seriøs diagnostisering på internett, og i alle fall ikke på et forum som dette. En diagnose kan kun stlles av lege eller psykolog etter å ha undersøkt deg personlig.

Schizofreni regnes som en alvorlig og kronisk sinnslidelse. Den har en rekke typiske kjennetegn. Disse deles gjerne i to: positive og negative symptom. Utviklingen av sykdommen starter som regel gradvis i sein ungdomstid, men kan noen ganger starte seinere. De første tegnene er helst at ungdommen trekker seg tilbake og blir opptatt av uvanlige grublerier.

Positive symptom er plager som å høre eller se noe som ikke er der (hallusinasjoner), eller tankeforstyrrelse (vrangforestillinger, tankekjør, tankekringkasting eller tankeblokkering).

Negative symptom er bortfall av normal væremåte; sosial isolering, rare eller inadekvate reaksjoner (le av noe trist, gråte over noe bra, osv), vansker med tale (usammenhengende setninger, nylagede ord, osv), svikt i personlig hygiene, og liknende.

Ofte er det sterk angst og uro, eller diorganisert adferd.

Tristhet og depresjon er gjerne ikke tilstede før et stykke ut i sykdommen, og da helst som en reaksjon på selve sykdommen og ikke som en del av sykdommen i seg selv.

Symptomene må ha vart i minst seks måneder, hvis ikke diagnostiseres de som andre sykdommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du vil ikke kunne få en seriøs diagnostisering på internett, og i alle fall ikke på et forum som dette. En diagnose kan kun stlles av lege eller psykolog etter å ha undersøkt deg personlig.

Kanskje ikke en diagnostisering, men du fikk veldig mye god info her fra dag1234 :)

Lenke til kommentar
Ikke nok med det, jeg hører stemmer. For eksempel kan jeg høre for meg at noen sier at jeg er stygg og ubrukelig. Eller at hvis folk ler, så ler de av meg.
Hører du stemmene på innsiden eller utsiden av hodet? Hvor vanskelig er det å vite om folk faktisk sier dette eller om du bare mistenker/er redd for det?

Jeg tar også regelmessige medisiner, men synes de har liten eller ingen virkning på meg.
Hvilke medisiner tar du?

Noe av opplegget med Schizofreni og psykoser er at man ikke skjønner at det man opplever ikke er virkelig. Så hvis du skjønner at stemmene kommer fra ditt eget hode høres det ut som om du har beina på jorden.

Jeg legger ved en selvhjelpslink:

http://sfhelp.org/

Anonym poster: c43d1ecc476dd3c4cf8298423aac89bc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...