Gå til innhold

Hvorfor tar så mange abort når man kan adoptere bort et barn senere?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Synes du er usakelig her oleoh... Du må skille mellom rett og galt i følge lover og regler, ikke bare det du har som meninger i ditt hode...

 

Om du hadde rundstjelt noen, hadde det absolutt vært noe andre hadde blandet seg bort i fordi det er galt i følge loven! Å ta abort er per i dag ikke ulovlig eller straffbart og er ergo en privatsak.

 

Men til syvende og sist handler vel diskusjonen om HVORFOR abort over adopsjon...

Rett og galt har ingen ting å gjøre med loven. Det handler om kva du ser er noko godt/verdisyn. Ingen kan finne nøyaktig det som er rett og galt, men vi kan alltids prøve å komme så nært som mulig.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje liv, og det veit du svært godt. Du eksisterer ikkje på samme måte som ein celle, du er heilt annerledes. Du er resultatet av eit eller anna som skjer, og er fast. Du er ein sjel. Det har ingen betydning om alle cellene i kroppen din skulle bli skifta ut og det blir dei.

At en celle er liv vet jeg og alle i hele verden som har grunnkunnskaper innen biologi. Å påstå at en celle ikke er liv er løgn, direkte feil.

 

En celle er per definisjon liv ifølge hele verdens samlete fagmiljø.

 

En flercellet organisme eksisterer selvfølgelig ikke på samme måte som en encellet organisme. At du poengterer det er ikke annet enn en banalitet.

 

Slutt å snakk om sjel, ellers gidder jeg ikke diskutere med deg. Tullet ditt om sjel er fantasi og hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Om du vil diskutere alt fra din drømmeverden der du alene definerer dine ord helt motsatt av alle andre versågod! Jeg blir ikke med inn i løgnene og fantasiene dine.

 

 

Jeg er ingen sjel og jeg kommer aldri til å bli noen sjel.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Slutt å snakk om sjel, ellers gidder jeg ikke diskutere med deg. Tullet ditt om sjel er fantasi og hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Om du vil diskutere alt fra din drømmeverden der du alene definerer dine ord helt motsatt av alle andre versågod! Jeg blir ikke med inn i løgnene og fantasiene dine.

 

Jeg er ingen sjel og jeg kommer aldri til å bli noen sjel.

Vel, så må du gjerne forklare meg nøyaktig kva du opplever deg sjølv som. Om det så stemmer at alle er som celler og dette er liv, ville du aldri eksistert i det heile. Du ville vert ein tom kropp uten eksistens, du vil ikkje vert til. Kroppen ville vert til ja, men ikkje du. Sjel er forresten alltid blitt definert som den personen er, det er kun i seinare tider at dei er begynt å blande ånder og sjeler. Og kvifor er det eigentlig så forfærdelig mykje vanskeligare å tru at dette blir skapt, på lik linje med at f.eks. gravitasjon blir skapt. Det er jo nøyaktig det samme og trenger ikkje å tyde på at ein eller anna religion er sann.

Lenke til kommentar

Celler er liv, det er slik celler er definert.

 

Dersom alle dyr er flercellete organismer så er alle dyr levende og vi vil isåfall eksistere nøyaktig slik vi gjør idag. Kroppen er til. Jeg er kroppen. Jeg er til.

 

Hvor er sjel definert som den personen man er? Enten snakker du utifra din fantasi eller så har du kilder. Dette er din siste sjanse til å slutte å snakke om fantasi og løgn! Ellers blir det full stopp i diskusjonen med deg fremover.

 

Å tro at noe som ikke er skapt er skapt er jo galskap. Men dette er jo alt ifølge din fantasi, så det forklarer jo galskapen. Om du vil diskutere med meg må du legge bort alt det tullet du dikter opp i din fantasi.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dersom alle dyr er flercellete organismer så er alle dyr levende og vi vil isåfall eksistere nøyaktig slik vi gjør idag. Kroppen er til. Jeg er kroppen. Jeg er til.

Kroppen er til, du er sjelen, sjelen er skapt av kroppen av ein ukjent grunn. Materie er til, gravitasjon er til, gravitasjon blir skapt av materie av ein ukjent grunn.

 

Men helt greitt eg skal gi med å prate om sjel. Det eg tenker på uansett er deg da.

 

Hvor er sjel definert som den personen man er? Enten snakker du utifra din fantasi eller så har du kilder. Dette er din siste sjanse til å slutte å snakke om fantasi og løgn! Ellers blir det full stopp i diskusjonen med deg fremover.

Du trenger ikkje å true meg med slikt, dette er ikkje så viktig for meg. Det er kanskje slik at eg legger ordet sjel i noko anna enn mange andre og eg beklager det. Så som sagt, vil eg ikkje bruke det ordet.

 

Å tro at noe som ikke er skapt er skapt er jo galskap. Men dette er jo alt ifølge din fantasi, så det forklarer jo galskapen. Om du vil diskutere med meg må du legge bort alt det tullet du dikter opp i din fantasi.

Eg synes du tar dette litt for hardt.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Om eg hadde komen og rundstelt mora og faren din, da hadde du heller ingen rett i å blande deg borti mine valg. Ingen har rett til å komme her til meg og sei at eg ikkje har rett til å gjøre dette, verken staten eller ein eller anna fjortt som deg.

Nei, det er opp til politiet og rettstaten å ta hånd om deg da.

Om du ikke vil være en del av dette samfunnet så får det være opp til deg, men når du nå er det må du følge de reglene som er gitt.

Det har ikke noe med om jeg er en fjo®tt eller ikke.

 

Du skal ikke bestemme over kroppen til kvinner, det skal de få lov til å gjøre helt selv.

Akkurat som at ingen skal bestemme over din kropp.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg vil ikkje at nokon skal bestemme over nokon sin kropp. Ergo vil eg heller ikkje at nokon skal ende livet til ein anna kropp.

Ikke jeg heller, men ett foster er noe annet.

 

Abort skjer før det er noe særlig "liv" å snakke om uansett.

Eller er du sånn type som ikke onanerer fordi da dreper du potensielt liv?

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

Oleoh, jeg må minne deg om moderatorbeskjeden tidligere i tråden og slette dine siste innlegg.

Dette er ikke en tråd for etisk debatt rundt abort. Off topic er dermed fjernet fra tråden.

Send meg en PM om man skulle ha noe å si til dette.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Moderatormelding

 

Oleoh, jeg må minne deg om moderatorbeskjeden tidligere i tråden og slette dine siste innlegg.

 

 

 

Simen, helt ærlig. Korleis kan vi diskutere om abort, uten å også diskutere dei etiske spørsmåla ved det? Det er helt umulig. Sjølve grunnen til at folk ikkje er for abort i så stort omfang er jo på grunn av dei etiske spørsmåla...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du må gjerne innbille deg at det å være gravid er en dans på roser.

Ut i fra brukernavnet ditt regner jeg med at du er en gutt, tror det kan bli krevende å være damen du gjør gravid en gang i tiden.

 

"Det er jo bare å føde ungen, det er jo null stress, slutt å syt så jævlig a!"

 

Det trur eg ikkje, men eg seie berre det eg synes er riktig. Forresten kjem aldri nokon kvinner til å opplever det du nemner.

Lenke til kommentar

Oleoh, du er den eneste som snakker om å drepe barn her, det synes jeg går for langt. Jeg tør garantere at ingen her vil drepe barn. Når du klassifiserer sædceller og embryo som barn så vrir du saken med vilje helt ut av proporsjoner. Det samme med å bruke ordet drap. Få orden på begrepene og demp språkbruken så slipper moderatorteamet å slette flere innlegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Simen, helt ærlig. Korleis kan vi diskutere om abort, uten å også diskutere dei etiske spørsmåla ved det? Det er helt umulig. Sjølve grunnen til at folk ikkje er for abort i så stort omfang er jo på grunn av dei etiske spørsmåla...

 

Det er nok mange som også synes kvinner har altfor mye frihet, der de kan gå å leve sine liv som de selv ønsker, bruke sine kropper til det de ønsker å bruke dem til, istedenfor å være midler til å spre ideologi, og spre fattigdom slik at en befolkning lettere kan ledes og undertrykkes.

 

Men ja, det er nok vanskelig å omgå å snakke om hva som er riktig her, hva folk har retten til, når det spørres om hvorfor noen gjør som de gjør. De gjør det de gjør, fordi det er det som er riktig for dem. Likevel er det greit å ikke misbruke språket.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok mange som også synes kvinner har altfor mye frihet, der de kan gå å leve sine liv som de selv ønsker, bruke sine kropper til det de ønsker å bruke dem til, istedenfor å være midler til å spre ideologi, og spre fattigdom slik at en befolkning lettere kan ledes og undertrykkes.

Eventuelt at de har makten over et annet liv. Som de gladelig dreper. Fordi de visstnok har eiendomsretten til. En rett ironisk nok de som argumenterer for abort ofte er mot (ie venstresider i politiske retninger).

Lenke til kommentar

Jeg skal føde et barn om ca. 7 mnd. Jeg hadde aldri båret det frem alle de månedene hvis jeg hadde visst at jeg ikke ville ha det bare for å føde det og deretter adoptere det bort?

Bedre å fjerne det fortest mulig og bli ferdig med det! Hvorfor i all verden skal man gå gjennom en graviditet for å bringe enda et sykt barn eller et "uønsket" barn inn i verden??

Sorry men det blir bare for dumt. Finnes nok av barn her i verden som trenger foreldre, trenger ikke enda flere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eventuelt at de har makten over et annet liv. Som de gladelig dreper. Fordi de visstnok har eiendomsretten til. En rett ironisk nok de som argumenterer for abort ofte er mot (ie venstresider i politiske retninger).

 

Du kan godt kalle det for liv. Kroppen er full av liv. Vi har billioner av levende celler i oss, sammen med mange ganger flere celler som tilhører andre livsformer. Men å kalle det drap blir misbruk av språk. En abort terminerer graviditet, og der fosteret. Om du kan kalle det et separat liv fra det individet de er direkte koblet til, er en lengre diskusjon, og vil variere fra tidspunkt til tidspunkt. Vi har alle celler som dør hele tiden. Noen av oss har kanskje med viten og vilje hatt celler fjernet fra kroppen fordi de hadde uønskede effekter på resten av kroppen, ved hjelp av kunstige hjelpemidler. Og kanskje enda vanligere, er det at vi fjerner cellene til og hele livsformer som ikke stammer fra våre egne celler, fra vår kropp.

 

Vi benytter medisin og teknologi til å gi oss mer kontroll over vår egen kropp, enn hva vi har fra naturens side. Noe som har gjort oss i stand til å føde og bringe mange flere barn inn i verden i samme tidsperiode. Og vi har gjort oss selv i stand til å langt mer effektivt utnytte de ressursene som er i naturen rundt oss. Men det uten at vi har klart å utradere lidelse. Og er det det vi bryr oss om, så har ikke det å sørge for at enda flere barn blir født, noe spesielt nytte for seg.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...