Gå til innhold

Hvorfor tar så mange abort når man kan adoptere bort et barn senere?


Anbefalte innlegg

Kan det være for at det er lettere? Klart det er det.

Hvorfor gå igjennom svangerskap for å så gi vekk barnet til noen du ikke kjenner? Så klart kan man jo bli kjent og være gode venner lang tid etter det, men hvorfor risikere?

Det er allerede altfor mange foreldreløse barn som trenger å bli adoptert i hverden, så hvorfor sette et til inn?

 

Enda et godt poeng. Veldig bra sagt og jeg er fullstendig enig. Det er flere foreldreløse barn rundt om i verden som trenger din hjelp.

 

Hvis du har sett på 16 & pregnant, en jente på showet har adoptert bort barn samtidig som hun har kontakt med fosterforeldre. Mye tårer og sånt, og klart det er vanskelig men det ser ut som han har truffet den rette balanse mellom det å være teenage mom og det å adoptere bort barnet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt: Man vil ikke at andre skal oppdra ens eget barn.

Da er det bedre for mange at det ikke blir født i det hele tatt. Denne retten burde de selvsagt ha.

Men samtidig burde man kunne gjøre det trådstarter foreslår også, altså at man adopterer barna i etterkant.

Jeg anser valgene som like gode valg. Det får være opp til hver enkelt å avgjøre.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Selvsagt er det opp til seg selv hva man velger å gjøre med barnet, men jeg synes ikke at det bør være noen aktiv politikk for å oppfordre til tvangsvangerskap og så adopsjon. Selv om det kanskje sees på som det mest humane, i og med at man ikke "dreper" fosteret på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Off topic er igjen fjernet fra tråden. Presiserer nok en gang at den handler om adopsjon vs abort, ikke abort vs abortforbud, eller om abort er drap eller ei osv. 1 innlegg som forsøkte å starte en debatt med mål om at bevise at abort er OK er slettet + kommentarer etter dette.

 

Send meg en PM om det skulle være noe. <-- HINT HINT. 1 innlegg til slettet.

Endret av Alastor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har alltid forundret meg. Hvorfor tar mange abort av et helt friskt barn fordi de ikke kan ta vare på det selv og slurvet med kondom, når de heller kan adoptere bort barnet? Det sitter utrolig mange par der ute som har veldig lyst på barn, men ikke kan det selv. Da er de villige til å ta vare på noen andres barn som om det var deres eget. Hvorfor tar da så mange abort, når de kan vite at barnet deres har det godt med en annen familie, samtidig som de hjelper et barnløs par? Dette er noe jeg ikke klarer å forstå. Hvorfor skal man bare få lov til å ta vekk et barn så lett? Forestill deg kollegaene dine, klassen din eller noe lignende. Tenk deg alle de forskjellige personene, og tenk på hvor forskjellige alle er. Tenk da på den personen du liker aller best. Tenk deg om foreldrene hadde tatt abort. Den personen hadde aldri levd. Er ikke dette en veldig rar tanke? Blir litt trist når jeg tenker på alle de personene som kunne levd og vært flotte mennesker, men som ble tatt bort som foster, og nå aldri får leve. Nå mener jeg så klart ikke barn som blir tatt bort på grunn av fare for mors liv, overgrep, incest og slike saker.

 

Fordi foreldrene ikke mener at abort er galt?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg er en som er gravid, og hadde muligheten til å ta abort. Hodet mitt sa det var det lureste, mens de kroppslige reaksjonene jeg fikk var helt sinnsyke. Hode og kropp snakket ikke sammen, og tiden fram til uke 12 var et rent helvete. Så tenkte jeg senabort, men igjen, klarte det ikke. Ja, så er jeg fortsatt gravid da, men klarer ikke glede meg over dette. Jeg har barn fra før, så vet hva det vil si. Jeg går hver dag å håper at gleden skal falle ned over meg for dette. I det siste har jeg tenkt at jeg kanskje bare må adoptere det bort, men det er ikke så enkelt det heller. Magen vokser, folk ser det, kommentarer flyr, familien min gleder seg, men ikke meg. Ikke ennå i alle fall. Men hva gjør jeg med barnet mitt som gleder seg til å få en søster eller bror, og så gir jeg barnet bort i stedet? Hva vil det gjøre med henne? Det er så mye å tenke på oppi en slik situasjon, ikke bare hva kroppen skal gjennom, for det klarer man. Det er mer hva andre vil si, hva familie rundt vil si/klare/skjønne av slike valg. Tar man abort vil liksom ingen få et tap i dette (annet enn man selv), velger man å bære fram barnet og bortadoptere det er det så mange flere som blir berørt enten man vil det eller ikke. Så når jeg sitter oppi denne smørja med skam og voksende mage, er dette mine tanker rundt hvorfor folk heller valget abort framfor adopsjon. Nå i ettertid skulle jeg ønske jeg hadde klart å gjennomføre det hodet mitt sa var lurest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil du med innlegget? Drive antiabort-politikk? Få råd og veiledning? Vekke reaksjoner og skape politisk debatt? Vite mer om dine plikter og rettigheter i forbindelse med adopsjon?

 

Uhm, hvordan driver det innlegget antiabort-politikk? Det går jo klart frem at hun skulle ønske hun hadde klart å ta abort, og at hun mener det ville vært det lureste.

Innlegget tar også for seg saken på en veldig grei måte, ved å vise til hvor mange andre personer som blir påvirket av å skulle adoptere bort kontra å ta abort.

 

Personlig syns jeg det virker veldig naturlig at folk velger abort fremfor adopsjon. Det er utvilsomt enklere og krever mindre av personen som blir gravid. Det er heller ingen mangel på barn i verden, men det er en mangel på gode foreldre.

 

Vil også nevne at jeg ikke er enig med de som sier at i debatter rundt abort er det kun kvinners ytringer som betyr noe. Nei, menn skal ikke føde selv og kan ikke påberope seg å vite hvordan det føles å ta abort, være gravid eller føde. Men det hindrer da oss ikke fra å kunne komme med ikke-følelsesbaserte innspill til debatten.

Endret av Thorbear
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Av og til lurer eg på om folk trur barn er ein slags ting. "Det er lettere å ta abortere enn å adoptere vekk". Kva er det slags tankegang? Det er lettare å fjerne barnet sitt liv enn å adoptere det vekk til sikkert gode mennesker som ikkje kan/vil ha det på vanlig måte. Kva er det desse menneskene faktisk verdsetter? Eg personlig ville helst trudd at det var lettare å adoptere vekk etter fødsel, men det er vel kun for folk som forstår at barnet og har eit liv, slik som dei sjølv. For andre er det sikkert lettare å ta livet av dei. Men dette er nå min meining.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Hva vil du med innlegget? Drive antiabort-politikk? Få råd og veiledning? Vekke reaksjoner og skape politisk debatt? Vite mer om dine plikter og rettigheter i forbindelse med adopsjon?

 

Det kommer vel klart fram at hun svarer på emnetittelen. "Så når jeg sitter oppi denne smørja med skam og voksende mage, er dette mine tanker rundt hvorfor folk heller valget abort framfor adopsjon."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Åi, for noen kvasse kommentarer. Takk, Zarac og Thorbear som jeg lurer på er de eneste som faktisk har lest hele denne tråden.... Jeg sitter midt oppi dette og prøvde komme med noen innspill av egen erfaring utfra hva jeg har lest i tråden.

Ingen vet hvilke følelser som kommer før man sitter i en situasjon man helst bare skulle hatt en mening om!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil du med innlegget? Drive antiabort-politikk? Få råd og veiledning? Vekke reaksjoner og skape politisk debatt? Vite mer om dine plikter og rettigheter i forbindelse med adopsjon?

Så om du leser Alastor sitt innlegg litt over mitt, er det grunnen til mitt innlegg!

Endret av Skammen
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Man kan ikke abortere et barn, men man kan abortere et foster. Man kan trolig adoptere bort et foster, men det blir grisete.

Om du tar eit laken foran eit barn blir det eit humtidumpdyr og du har rett til å ta "livet" av det.

Lenke til kommentar

8-9 måneder med hormonelle endringer som bidrar med å skape emosjonell tilknytning til det nyfødte barnet, for så å gi det vekk til herr og fru random.

 

Eller ta seg en kort tur til legen og avslutte noe som allikevel har en 15-20% fail rate.

 

Hvorfor velger man det siste? Ja si det.

Endret av Tå.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...