Gå til innhold

Hvorfor tar så mange abort når man kan adoptere bort et barn senere?


Anbefalte innlegg

Dette har alltid forundret meg. Hvorfor tar mange abort av et helt friskt barn fordi de ikke kan ta vare på det selv og slurvet med kondom, når de heller kan adoptere bort barnet? Det sitter utrolig mange par der ute som har veldig lyst på barn, men ikke kan det selv. Da er de villige til å ta vare på noen andres barn som om det var deres eget. Hvorfor tar da så mange abort, når de kan vite at barnet deres har det godt med en annen familie, samtidig som de hjelper et barnløs par? Dette er noe jeg ikke klarer å forstå. Hvorfor skal man bare få lov til å ta vekk et barn så lett? Forestill deg kollegaene dine, klassen din eller noe lignende. Tenk deg alle de forskjellige personene, og tenk på hvor forskjellige alle er. Tenk da på den personen du liker aller best. Tenk deg om foreldrene hadde tatt abort. Den personen hadde aldri levd. Er ikke dette en veldig rar tanke? Blir litt trist når jeg tenker på alle de personene som kunne levd og vært flotte mennesker, men som ble tatt bort som foster, og nå aldri får leve. Nå mener jeg så klart ikke barn som blir tatt bort på grunn av fare for mors liv, overgrep, incest og slike saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bare gjette, men antakelig føler mange at det er langt lettere å ta abort enn å adoptere bort barnet sitt. Og det er ikke så rart. Den ene siden er strevet med det, altså sykehusbesøk, møter, papirarbeid, permisjon fra jobben, forbud mot rusmidler og et generelt ubehag og fysiske begrensninger.

 

Den andre siden er det følelsesmessige, altså at det er vondt å gi fra seg barnet sitt, selv om man har planlagt det, i tillegg til at man risikerer å bli dømt og kritisert av andre mennesker for at man gjør noe som de mener at er umoralsk. Det er tross alt vanskelig å skjule en graviditet.

 

Kanskje tenker noen på samfunnsnytten også. Alt arbeidet rundt adopsjonsprosessen er en utgift for samfunnet. Men viktigst er nok at noen mener at det er urettferdig mot alle andre å bære fram enda et barn fordi verden allerede er overbefolket, selv om det ikke er tilfelle i Norge isolert sett.

 

Til slutt tenker kanskje noen på hvordan barnet vil ha det. Det er ikke så enkelt som at man bare føder og leverer fra seg ungen. Det blir satt skyhøye krav til par som vil adoptere barn i Norge og det tar vanligvis flere år å bli godkjent og få adoptere. I verste fall får ikke ungen et fast og stabilt hjem. Og hvis den ungen blir adoptert, vil den ta plassen til en annen unge som kanskje kommer fra et barnehjem i Afrika eller Asia og trenger den mer. Ungen kan også få psykiske plager og/eller føle seg utilstrekkelig fordi han/hun ble adoptert bort og ende opp med å bli en byrde for samfunnet.

 

Dette gjelder så klart bare de tilfellene hvor man har et valg. Det finnes steder i verden der folk strever kun med å holde seg selv i live eller hvor adopsjon ikke er et alternativ.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Antar at du tenker på adopsjon innad i Norge, eventuelt fra Norge til utland.

 

For det første er det ikke sikkert det er så mange som er klar over at det er et alternativ i det store og hele. Når jeg søker på samtykkeadopsjon er det ikke akkurat en overflom av informasjon som møter meg.

Det kan også være mange som ikke ønsker å bære fram et barn som ikke blir deres eget, og ikke ser på abort som det samme som å ta bort et barn siden det er på et såpass tidlig stadie.

Lenke til kommentar

Hvorfor skape et uønsket barn, et problem, som kan gå hardt ut over barnets oppvekstvilkår og liv, når man kan la være å skape dette barnet i første omgang? Jeg vil si det er av det potensielle fremtidige barnets hensyn folk tar abort.

 

Noe av kjernen i debatten handler om i hvilken uke av svangerskapet sæd/egg/embryo/foster går over fra å være celleliv til et individ med egne tanker og følelser. Man kan åpenbart ikke forby folk å ha eggløsning eller runke og den vanligste formen for abort, med piller, tar jo vanligvis bort embryoet på et temmelig tidlig tidspunkt. I dag sier norsk lov selvbestemt senest i 12. uke, men dette uketallet er nok bra å debattere og justere etter hvert som vitenskapen skjønner mer av prosessene i fosteret. Slike debatter koker ofte ned til nettopp en debatt rundt uketall og embryoets eller fosterets utvikling, samt følelser rundt "menneskelige trekk".

 

For å gå rett til poenget: Hvilket uketall mener du er riktig og hva er begrunnelsen din for det? (da tenker jeg på faser og milepæler i utviklingen). Skjønner du at andre kan vurdere den saken annerledes enn deg? I så fall, i hvilken grad respekterer du deres høyst personlige synspunkt? Hvorfor mener du at akkurat du sitter med en fasit på riktig uketall?

 

Hvorfor mener du at det å gjennomgå et helt svangerskap og adopsjon vil være bedre? Tror du ikke det vil være temmelig mange individuelle vurderinger der også? Kanskje det passer særdeles dårlig med svangerskap i livssituasjonen. Det kan være alt fra medisinske grunner til at fødsel kan være risikabelt eller kollisjon med utdannelse/livsstil, eller en far man slett ikke vil ha som far til barnet. Kanskje prevensjonen sviktet. Sikkert en million andre grunner til at det passer dårlig å fortsette svangerskapet og så adoptere bort barnet.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort i fra at det er for å slippe selve fødselen.

Det er enorme krefter i sving under en fødsel. Diameteren på barnet er betydelig og det skal presses ut.

 

Er du mellom 18-25 år er det ikke helt sikkert at du er klar for den forandringen helt enda.

Jeg tror det hele koker ned til forfengelighet. Ofte hører jeg om jenter som tar keisersnitt for å slippe denne påkjenningen. Da visstnok for å beholde barnet.

 

I tillegg til det er det selvfølgelig også en betydelig påkjenning å bære rundt på fosteret i magan i ni måneder, og dersom uønsket, er det naturlige valget å ta abort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor produsere enda et barn, om du selv ikke tenker eller er i stand til å være der for å sørge for at det får den oppdragelsen det fortjener? Er det mangel på barn å adoptere?

 

Eller i det hele tatt, hvorfor la kroppen din beslaglegges til noe du ikke ønsker at den benyttes?

 

Jeg håper at alle de som stadig krever at andre skal gi opp kroppen sin for framtidig liv, bruker alle døgnets timer på å sørge for at så mange trengende barn som mulig, blir tatt vare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å gå igjennom et svangerskap krever en del av personen som må gjøre det. Det er heller ikke kjempe awesome å føde, iallefall utifra hva jeg har hørt. Også vil jeg tro at det er ekstremt mye vanskeligere å gi bort en unge man har bært på 9 måneder og faktisk født ut enn å bare ta en abort. Det er vel ikke så vanskelig å forstå?

 

Når det gjelder de etiske retningslinjene rundt hva et foster er så kan vi godt diskutere det, men jeg er ikke opptatt av religiøst oppkast i form av ørkenreligioner.

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort i fra at det er for å slippe selve fødselen.

Det er enorme krefter i sving under en fødsel. Diameteren på barnet er betydelig og det skal presses ut.

 

Er du mellom 18-25 år er det ikke helt sikkert at du er klar for den forandringen helt enda.

Jeg tror det hele koker ned til forfengelighet. Ofte hører jeg om jenter som tar keisersnitt for å slippe denne påkjenningen. Da visstnok for å beholde barnet.

 

I tillegg til det er det selvfølgelig også en betydelig påkjenning å bære rundt på fosteret i magan i ni måneder, og dersom uønsket, er det naturlige valget å ta abort.

 

De fleste kvinner får aldri tilbake den kroppen de hadde før graviditeten, og en fødsel er det desidert farligste en normal kvinne gjør i løpet av livet sitt, - da er det ikke snakk om forfengelighet om man ikke ønsker å utsette seg selv for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke en tråd for etisk debatt rundt abort. Off topic er dermed fjernet fra tråden.

 

Send meg en PM om man skulle ha noe å si til dette.

 

Må gjenta meg selv her. Nye innlegg er slettet. Dette er IKKE stedet for en generell for/mot abortdiskusjon. Men derimot abort vs adopsjon, årsaker og tanker om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føde er vel ikke akkurat det minst smertefulle som finnes det kan vel være en grunn samt at å se barnet vil jo være ganske hardt for så gi det bort, for menn å debattere et tema som abort blir vel noe feil synes jeg..

 

Kvinnen for ta valget om hun vil ha barnet eller ikke, andre burde holdekjeft er ikke deres kropp, individet bestemmer over seg selv, om det er 4uke eller 18uke i svangerskapet skal ikke ha noe å si..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må gjenta meg selv her. Nye innlegg er slettet. Dette er IKKE stedet for en generell for/mot abortdiskusjon. Men derimot abort vs adopsjon, årsaker og tanker om det.

 

Hvorfor fjernet du mitt svar?! Det var et direkte svar på påstanden at det må være forfengelighetsgrunner for at man skal velge abort fremfor adopsjon, - som er temaet for hele tråden.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar mange abort av et helt friskt barn fordi de ikke kan ta vare på det selv og slurvet med kondom, når de heller kan adoptere bort barnet?

 

Du kan jo tenke deg da. Bli gravid ved et uhell, gå ni måneder med barnet i magen for å så gi det bort. Ni måneder er ganske lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hvorfor fjernet du mitt svar?! Det var et direkte svar på påstanden at det må være forfengelighetsgrunner for at man skal velge abort fremfor adopsjon, - som er temaet for hele tråden.

 

Han fjerna det fordi det var svar til det eg skreiv, sidan han meinar eg ikkje holder meg til tema. Men sjølv synes eg at tema her også inneholder det etiske ved abort. Fordi man nesten må argumentere for og mot både abort og adopsjon dersom man skal meine at noko er betre enn det andre. Men han meinar liksom at vi skal argumentere på grunnlag av ingenting. "Eg likar abort bedre enn adopsjon berre fordi".

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Han fjerna det fordi det var svar til det eg skreiv, sidan han meinar eg ikkje holder meg til tema. Men sjølv synes eg at tema her også inneholder det etiske ved abort. Fordi man nesten må argumentere for og mot både abort og adopsjon dersom man skal meine at noko er betre enn det andre. Men han meinar liksom at vi skal argumentere på grunnlag av ingenting. "Eg likar abort bedre enn adopsjon berre fordi".

 

Da kan vi i alle fal være enige om at aktuelle moderator ikke forstår debatten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste kvinner får aldri tilbake den kroppen de hadde før graviditeten, og en fødsel er det desidert farligste en normal kvinne gjør i løpet av livet sitt, - da er det ikke snakk om forfengelighet om man ikke ønsker å utsette seg selv for dette.

 

Veldig godt poengtert. Er ikke bare, bare å føde, det er naturligvis en stor påkjenning for kvinnen samtidig som man må tenke på det at det fins de der ute som bebreider hun for ikke å ha brukt kondom under samleiet. De vil se på det som forfengelighet, ikke jeg. Det var hva jeg mente.

 

 

Tror tildels det er for og skjule at man er gravid, samt. så er det og slippe selve fødselen. Men uenig i konklusjonen er bedre og ikke leve enn og leve dorlig.

 

På en måte litt enig, men det er jo trist at man absolutt skal føde bare for å ta abort. Nå som vi har teknologien til å gjøre både bedre og mere økonomiske valg ser jeg ingen grunn til ikke å velge abort i de aktuelle tilfeller det gjelder.

Endret av Danek
Lenke til kommentar

Kan det være for at det er lettere? Klart det er det.

Hvorfor gå igjennom svangerskap for å så gi vekk barnet til noen du ikke kjenner? Så klart kan man jo bli kjent og være gode venner lang tid etter det, men hvorfor risikere?

Det er allerede altfor mange foreldreløse barn som trenger å bli adoptert i hverden, så hvorfor sette et til inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...