Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fordeling av kostnader i et forhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren min har bodd sammen i 1,5år og i denne perioden har vi kun brukt mine biler selv om hun har en egen bil på sitt hjemsted som er på andre siden av landet.

Har liksom ikke brydd meg siden jeg nesten aldri brukte bilen selv, så lot hun låne bilen mot av vi delte på bensin. Bensin delingen gikk OK.

Hele dette året var det omtrent bare hun som brukte bilen, likevell var det jeg som betalte årsavgift, vedlikehold og bompenger. Hun kjørte ikke gjennom bommer når hun brukte bilen selv, men vi kjørte gjennom bommer når vi brukte bilen sammen.

Hadde ikke så mye kostnader på den første bilen, bortsett fra årsavgiften og oljeskift som jeg betale selv.. Vinterdekkene ble hun med å delte 50/50 på, men det var snakk om 200kr. Oljeskift kostet jo 1000kr,årsavgift 3200, så det er jo vesentlig mer.

Uansett så har jeg ikke noe problem med å forstå at det er jeg som eier bilen som bør betale slike kostnader, men hadde det vært motsatt hadde jeg hvertfall prøvd å bedre enda mer om jeg var den som brukte bilen aller mest...

Anyways, nå har jeg solgt den bilen og kjøpt meg en ny bil og hun bruker ikke bilen lenger på egenhånd, så de eneste gangene bilen blir brukt er når jeg kjører mindreturer eller vi kjører på tur sammen.

Ettersom hun ikke bruker bilen lenger alene, synes jeg det er helt OK at jeg står for vedlikehold på bilen, som allerede har passert 12.000kr hittil i år, det er ikke problemet.

Problemet er at jeg i dag fikk regning på bompenger, og ville nå at vi skulle dele disse. Det var snakk om bompenger for 500kr totalt, så det ble ikke værre enn 250kr pr persjon.. Men nei, hun mente at hun ikke hadde sittet på enkelte turer, noe som forsåvidt er sånt, men uansett når jeg betaler så mye for den jævla bilen så burde hun jo støtte LITT også og ikke henge seg oppi at hun kanskje ikke satt på 5 av bommene liksom..

Hun syntes også at siden det var jeg som spurte henne om vi skulle dra steder ,så burde jeg seff betale siden det var mitt forslag..haha.

Blir rimelig irritert når jeg betaler så mye for bilen, det eneste hun nå bidrar med er garasjen, som er 350kr pr persjon i måneden, men jeg blir likvell irritert over at hun henger seg såpass opp i bompengene..

Når jeg da fortalte at hun ikke hadde betalt for bompenger noensinne på den forrige bilen, syntes hun fortsatt det var urettferdig at hun skulle betale 250kr av regningen, siden bompengene fra den forrige bilen er så lenge siden...

Sa at fremover skal jeg notere hver eneste bompassering og beregne bensin kostnad for hver eneste tur fremover siden hun er så vanskelig, og da svarte hun at hun aldri skal sitte på noe mer og heller hente sin egen bil. Bra tankegang.

Haha, hva synes dere? Er det mye av meg å forvente? Er det rimelig at jeg bare betaler alt selv siden det er min bil?

Vi har det helt fint ellers altså, men vi er begge to ganske sta. :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du snur rollene og tenker på samme måten, går ting mer opp i opp da ?

Hva tenker du på?

Jeg vet at jeg hadde hjulpet henne mer om vi hadde brukt hennes bil såpass lenge.. Hun sparer jo tross alt mye på at å slippe å betale vedlikehold.

Men når jeg nevner dette sier hun at det er min bil og jeg må betale utgifter, dette sa hun også før jeg kjøpte bilen. Men altså hun burde jo skjønne at om hun hadde hatt sin bil her 1,5år istedenfor så hadde hun også fått masse utgifter, og da vet jeg at jeg ikke hadde hatt samvitighet til å bidra litt hvertfall.. Hadde i hvertfall ikke hengt meg opp i en bomregning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker du på?

Jeg tenker på å se hva hun gjør for deg, som er lett å glemme.

De fleste ser veldig godt hva de bidrar med selv og overproposjonerer det mens de underdriver hva andre gjør. Jeg sier ikke nødvendigvis at det er sånn. Bare et innspill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du ikke på forhånd har avtalt noe særlig spesifikt om fordeling har hun antatt at det "var greit". Jeg mener at du ikke kan komme i ettertid å kreve tilbake utgifter du har hatt, ei heller at hun skal betale for de bompasseringene dere hadde felles når du på forhånd ikke har uttalt at det var noe du forventet.

For å slippe å krangle over hundrelapper og slikt bør dere opprette en felles konto (altså en dere begge har disposisjonsrett for) med to bankkort (viktig). Før over et fast månedlig beløp (eks start med 2000 kr hver og evt. juster hvis det er for lite) og bruk disse kortene når dere har felles utgifter som f.eks handling av mat, bensin o.l. Da oppnår dere en stor fordel siden dere slipper å diskutere/krangle over hvem som skal betale. Er innkjøpet/utgiften felles? Betal med felleskontoen. Dere bør også bli enige om at alle kjøp/betalinger på dette kortet skal godkjennes av begge før kjøpet utføres slik at dere unngår sånne "men jeg kjøpte det til oss" dilemmaer der den ene handler ting på eget initiativ og den andre ikke er enig i kjøpet. Et annet tips er å justere innskuddet til kontoen slik at det alltid er penger til overs. Overfør det som står i + til en sparekonto hver mnd. så har dere en enkel og grei måte å spare penger på til f.eks ferie e.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en skjevfordeling i økonomien ellers? Betaler du alt av utgifter slik at hun kan spare store deler av sin inntekt mens alt ditt går i utgifter?

Hvis det ikke er det ser jeg ikke helt problemet. Det er først når den ene har nok overskudd i økonomien til å begynne å legge seg opp sparepenger på den andres "bekostning" og den andre ikke har det at det er på tide å rope varsko.

Lenke til kommentar

Du tar feil. Har du ikke hørt "mine penger er mine penger og dine penger er våre penger"?

Hvorfor gidde å irritere seg over 250kr? Snart er du uansett offer for "Alt ditt er mitt, og mitt gir du faen i" ;-)

LOL

Nå skjønner jeg at det er 'universal' situasjon :p

Det er vanlig i Kina, gutter betaler for alt. Om de er galt og si 'Nei eller deler', jenter si de er 'mean' :D

Lenke til kommentar

Er det en skjevfordeling i økonomien ellers? Betaler du alt av utgifter slik at hun kan spare store deler av sin inntekt mens alt ditt går i utgifter?

Hvis det ikke er det ser jeg ikke helt problemet. Det er først når den ene har nok overskudd i økonomien til å begynne å legge seg opp sparepenger på den andres "bekostning" og den andre ikke har det at det er på tide å rope varsko.

Lurer jeg også på, ikke bare utgifter men også inntekt.

I tillegg lurer jeg på hvordan fordelingen i arbeidet hjemme er, husarbid, matlaging, etc er også bidrag til ett forhold.

Kanskje føler hun at hun gjør mye mer enn deg og at det er rett og rimelig at du betaler en del mer. Hvis du da går å krever at det blir 50/50 fordeling betyr det at du ikke anerkjenner eventuelt andre ting hun bidrar med ekstra hver dag..

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Siden du ikke på forhånd har avtalt noe særlig spesifikt om fordeling har hun antatt at det "var greit". Jeg mener at du ikke kan komme i ettertid å kreve tilbake utgifter du har hatt, ei heller at hun skal betale for de bompasseringene dere hadde felles når du på forhånd ikke har uttalt at det var noe du forventet.

For å slippe å krangle over hundrelapper og slikt bør dere opprette en felles konto (altså en dere begge har disposisjonsrett for) med to bankkort (viktig). Før over et fast månedlig beløp (eks start med 2000 kr hver og evt. juster hvis det er for lite) og bruk disse kortene når dere har felles utgifter som f.eks handling av mat, bensin o.l. Da oppnår dere en stor fordel siden dere slipper å diskutere/krangle over hvem som skal betale. Er innkjøpet/utgiften felles? Betal med felleskontoen. Dere bør også bli enige om at alle kjøp/betalinger på dette kortet skal godkjennes av begge før kjøpet utføres slik at dere unngår sånne "men jeg kjøpte det til oss" dilemmaer der den ene handler ting på eget initiativ og den andre ikke er enig i kjøpet. Et annet tips er å justere innskuddet til kontoen slik at det alltid er penger til overs. Overfør det som står i + til en sparekonto hver mnd. så har dere en enkel og grei måte å spare penger på til f.eks ferie e.l.

Det var utrolig smart!

Det skal jeg bestille med engang, da blir alt mye lettere og det var hun enig. Har ikke tenkt på det før.

Vi betaler 50/50 på de meste, hun kjøper jo mye dilldall og sånt til hjemmet som ikke jeg bruker penger på, så det går opp i opp. Er nok egentlig mest at jeg irriterer meg over store bil reperasjoner, og da føler jeg betaler mye ekstra, men skjønner at det blir feil.

Tusen takk for alle svarene, da løser vi dette med å opprette en felleskonto. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...