Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimelig bruktbil til avis kjøring


Anbefalte innlegg

Hei, kan noen anbefale en rimelig bruktbil som egner seg til avis kjøring på natt.

Bør vel helst ha firehjulstrekk siden det er snakk om dårlige vestlandsveier året rundt.

 

Tenker meg rundt 50000 +/-

 

På forhånd takk for alle forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurder en 1983 modell eller eldre, da er det liten årsavgift og forsikring. (Veteranbil)

Lett å få tak i deler og enklere å vedlikeholde selv. Vil tro du får tak i en god bil i denne kategorien som er satt godt i stand og minimalt med rust, hvis du bruker 20-50000.

 

Trenger ikke 4 hjulsdrift, men forhjulsdrift er en fordel i mine øyne hvis du tenker glatte veier.

Skal du kjøre aviser til avisbud, ville jeg funnet en varebil, skal du distribuere aviser holder det fint med person bil.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt noe japansk som det ikke var så farlig med. Går ut fra at det er snakk om begrenset mengde aviser, og ikke transport av et helt tonn :)

 

Hva med: http://www.finn.no/f...nnkode=41663264 ?

 

Ville ikke nødvendigvis anbefalt den til noe som helst annet, men til ditt bruk og i den prisklassen handler det jo om en bil som skal "brukes opp"

 

Den så ut til passe meg bra, men den var uheldigvis plassert på feil side av landet siden jeg bor nærme Bergen.

 

Fant noen liknende i Bergens område, noen formening om disse? Er ganske grønn når det kommer til bilkjøp.

 

Som du sier så er det bil som skal brukes opp, så regner med at jeg bytte de ut etterhvert, sålenge det ikke blir den første tiden ;)

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40782254

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36070715

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41694074

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41693065

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41250018

Lenke til kommentar

Som et tidligere avisbud vil jeg komme med et par innspill til debatten om hvilke krav man bør stille til en arbeidsbil. For det første må man ha firehjulstrekk. Vinterstid vil all kjøringen din foregå FØR brøyte- og strøbilene har vært ute, og da nytter det ikke det ikke med noe annet enn drift på alle fire.

 

Videre er det en stor fordel å ha en bil med en relativt høy sittestilling. Da kan du kjøre helt inntil postkassene og legge avisene oppi mens du fortsatt sitter inne i bilen. Det er slitsomt å gå inn og ut av bilen for hvert eneste stopp, og i tillegg er det veldig fint å kunne holde seg under tak når det regner eller snør. Jeg har kjørt aviser både med høy firehjulstrekker og med liten lav japsebil, og er ikke i tvil om hva som egner seg best til slikt - eller egner seg i det hele tatt, punktum. Glem personbil om du har ryggen kjær.

 

En tredje ting som kanskje kan føles litt trivielt, men som jeg etter hvert ble bevisst på - var utformingen av dashbordet. Når man kjører flere forskjellige typer aviser venner man seg til å ha disse plassert på forskjellige steder i bilen, slik at man nærmest kan plukke de frem i blinde. Man har gjerne en type avis på setet, en annen på gulvet, en tredje på gulvet bak, noen i dørlomma og eller mellom setene. Har man et dashbord som peker oppover kan man også bruke denne plassen til å lagre aviser, eventuelt bruke det til å legge klart de forskjellige bunkene som skal til forskjellige kasser etter hvert som man kjører. Da går ting langt mer smidig enn om man skal ha slikt liggende i fanget eller om man må gjøre ting klart etter at man har parkert.

 

Ellers er det jo innlysende at man bør gå for en bil som er pålitelig og rimelig i drift, i tillegg til at det er veldig greit med automatgir med tanke på at man stopper og starter så fryktelig mye i løpet av bare noen få mil. Alt dette er selvfølgelig vanskelig å få til i en bil til 50 000, men det er i hvert fall momenter som er verdt å ha i bakhodet.

 

 

Edit:

 

Her er biler jeg ville vurdert hvis jeg var deg:

 

- Mitsubishi Pajero

 

- Honda CR-V

 

- Honda HR-V

 

- Nissan X-Trail

 

- Subaru Forrester

Endret av Magnum p.i.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner også noen som har dårlig erfaring med kangoo. Men det var da de bilene var helt nye og da var det dårlig deletilgang. 2 uker for å skaffe frontrute og hjullager etc. Sikkert bedret seg.

 

Jeg har en Kangoo selv, riktignok ganske nylig innkjøpt, men jeg har ikke opplevd problemer. Det eneste er at det skrangler litt i bilen. Dette er en erfaring jeg har med de fleste varebiler jeg har prøvd da det er mye tomrom og metallflater.

 

Personlig ville jeg valgt en varebil dersom jeg skulle jobbet som postombringer. De finnes vel med 4 - hjulsdrift også?

Lenke til kommentar

Edit:

 

Her er biler jeg ville vurdert hvis jeg var deg:

 

- Mitsubishi Pajero

 

- Honda CR-V

 

- Honda HR-V

 

- Nissan X-Trail

 

- Subaru Forrester

 

Har nå funnet en av bilene du anbefalte med 4x4 og automat til en grei pris i nærheten.

Det jeg stusser litt på er at den har gått 300 000 km, hvor mye har dette å si?

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41670191

Endret av K_7
Lenke til kommentar

Her er biler jeg ville vurdert hvis jeg var deg:

 

- Mitsubishi Pajero

 

- Honda CR-V

 

- Honda HR-V

 

- Nissan X-Trail

 

- Subaru Forrester

 

SUV til aviskjøring? Synes du ikke dette er litt drøyt? Hadde tidligere en førstegenerasjons Honda CR-V. For all del en bra bil, men den bruker jo tett på literen bensin på mila og kanskje enda mer ved mye start, stopp og tomgangskjøring. Trådstarter sin inntekt vil brenne som gress dersom han skal gå for SUV'er av gammel årgang.

Endret av ostenxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SUV til aviskjøring? Synes du ikke dette er litt drøyt? Hadde tidligere en førstegenerasjons Honda CR-V. For all del en bra bil, men den bruker jo tett på literen bensin på mila og kanskje enda mer ved mye start, stopp og tomgangskjøring. Trådstarter sin inntekt vil brenne som gress dersom han skal gå for SUV'er av gammel årgang.

 

Føler jeg allerede har redegjort godt nok for hvorfor jeg har foreslått de bilene der. Men som sagt. Du kan prøve å kjøre fire timer med over 100 ganger start og stopp hvor du hver gang må gå inn og ut av din lave personbil, og så gjøre det samme med en SUV hvor du kanskje kan halvere turene opp av setet. Ryggen og skulderen vil takke deg, og hvis kroppen går til helvete blir det hvert fall dyrt..

 

Mye drivstoff går det uansett hva man kjører. Hadde til og med en kollega som kjørte aviser med en gassdrevet H2. Men skal sies at han byttet til Prius etter noen måneder.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Har nå funnet en av bilene du anbefalte med 4x4 og automat til en grei pris i nærheten.

Det jeg stusser litt på er at den har gått 300 000 km, hvor mye har dette å si?

 

http://www.finn.no/f...nnkode=41670191

 

300 000 kilometer er ganske langt.. Og du skal jo ha noen mil ut av den selv. Syns du heller bør koste på deg en tur for å se på noen biler med lavere kilometerstand. Føler det er verdt å kjøre f.eks 50 mil for å få en bil som har gått 150 000 km mindre..

 

For øvrig morsomt at han skriver den er EU-godkjent samtidig som han legger ut bilde av at den mangler et nærlys.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Føler jeg allerede har redegjort godt nok for hvorfor jeg har foreslått de bilene der. Men som sagt. Du kan prøve å kjøre fire timer med over 100 ganger start og stopp hvor du hver gang må gå inn og ut av din lave personbil, og så gjøre det samme med en SUV hvor du kanskje kan halvere turene opp av setet. Ryggen og skulderen vil takke deg, og hvis kroppen går til helvete blir det hvert fall dyrt..

 

Mye drivstoff går det uansett hva man kjører. Hadde til og med en kollega som kjørte aviser med en gassdrevet H2. Men skal sies at han byttet til Prius etter noen måneder.

 

 

Ergonomimessig har du jo et poeng i utvalget biler. Men jeg tror man kommer langt med en varebil i dette tilfellet. Disse er gjerne høyere enn vanlige sedaner og stasjonsvogner. I tillegg bruker de nesten ikke drivstoff.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Ergonomimessig har du jo et poeng i utvalget biler. Men jeg tror man kommer langt med en varebil i dette tilfellet. Disse er gjerne høyere enn vanlige sedaner og stasjonsvogner. I tillegg bruker de nesten ikke drivstoff.

 

Det kommer jo litt an på hvilke varebiler det er snakk om. Har prøvd å kjøre et par ganger med Hiace og Transporter, og de blir ikke sjenerte på suppa når de brukes til slikt. En annen ting som jeg irriterte meg over med disse var størrelsen. Man tar jo gjerne noen "spanske" snarveier over gangfelt, sykkelstier, eller inniblant borettslag og slikt når man skal gjennomføre ruta si raskest mulig - og da er det upraktisk med fem meter varebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på hvilke varebiler det er snakk om. Har prøvd å kjøre et par ganger med Hiace og Transporter, og de blir ikke sjenerte på suppa når de brukes til slikt. En annen ting som jeg irriterte meg over med disse var størrelsen. Man tar jo gjerne noen "spanske" snarveier over gangfelt, sykkelstier, eller inniblant borettslag og slikt når man skal gjennomføre ruta si raskest mulig - og da er det upraktisk med fem meter varebil.

 

Hiace og Transporter er vel store? Hvorfor ikke mindre "rotter" slik som Renault Kangoo, Peugeot Partner, VW Caddy og Ford Connect? En del av disse har relativt høy sittestilling og du får enkelte versjoner med 4x4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...