ronron25 Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Jeg har fått godkjent en reklamasjon og venter på en erstatningsvare. Snart har det gått en måned og leveringsdato er usikker. Kan man ikke heve kjøpet om det tar for lang tid og hvor lenge er det rimelig å vente? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Avhjelp skal skje innen rimelig tid, heter det i lovteksten. Hva som er "rimelig tid" blir et definisjonsspørsmål, men Forbrukerrådet har uttalt at 5-6 uker er maksimalt av hva du bør godta. Men det blir lettere å svare mer konkret om du sier hva slags produkt det er, og om du har fått en tilsvarende lånegjenstand. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Avhjelp skal skje innen rimelig tid, heter det i lovteksten. Hva som er "rimelig tid" blir et definisjonsspørsmål, men Forbrukerrådet har uttalt at 5-6 uker er maksimalt av hva du bør godta. Men det blir lettere å svare mer konkret om du sier hva slags produkt det er, og om du har fått en tilsvarende lånegjenstand. Takk for svar! Det gjelder en SSD disk og jeg har ikke fått noen lånegjenstand. Har gått snart fire uker. Så fem seks uker er det Forbrukerrådet sier. Endret 18. mai 2013 av ronron25 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Om leveringsdato er usikker så vil det nok fort kunne gå ei uke til, eller mer. Mao vil du på leveringstidspunktet ha ventet fem uker eller mer, og ville da hatt krav på heving pga for lang tid på avhjelp. På grunn av dette, om eg var deg, så ville eg ha fremsatt krav om heving nå om ikke butikken kan komme med ett konkret leveringstidspunkt. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Enig med nomore. Krev at forhandler yter avhjelp innen en uke, og gjør det klart at om det ikke skjer, så velger du å heve kjøpet. Legg gjerne med relevante paragrafer fra Forbrukerkjøpsloven: (mitt utvalg av det som er relevant, min utheving) Paragraf 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Paragraf 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med paragrafer 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Paragraf 32. Heving I stedet for prisavslag etter paragraf 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. http://lovdata.no/al...034-006.html#26 Endret 18. mai 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Takk for svar! Interessant det dere skriver. Hvis jeg får heve kjøpet, har jeg da krav på å få tilbake hele kjøpesummen, eller kan de trekke fra 25% pr. år og kan jeg beregne meg forsinkelsesrente pr. år(usikker på hva det kalles). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Enten skal du ha hele kjøpesummen tilbake i sin helhet, eller så kan selger kreve bruksfradrag. Men dersom selger krever bruksfradrag så kan(og skal!) kreve renter fra kjøpsdato. Husk og at selger kun kan kreve bruksfradrag for den perioden du har hatt produktet og kunne nytte deg av det. Noe som betyr at de ikke kan kreve bruksfradrag for tiden før levering, mens den har vært på verksted og mens feilen har gjort tingen ubrukelig for deg. 1 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Enten skal du ha hele kjøpesummen tilbake i sin helhet, eller så kan selger kreve bruksfradrag. Men dersom selger krever bruksfradrag så kan(og skal!) kreve renter fra kjøpsdato. Husk og at selger kun kan kreve bruksfradrag for den perioden du har hatt produktet og kunne nytte deg av det. Noe som betyr at de ikke kan kreve bruksfradrag for tiden før levering, mens den har vært på verksted og mens feilen har gjort tingen ubrukelig for deg. Enten skal du ha hele kjøpesummen tilbake i sin helhet, eller så kan selger kreve bruksfradrag. Men dersom selger krever bruksfradrag så kan(og skal!) kreve renter fra kjøpsdato. Husk og at selger kun kan kreve bruksfradrag for den perioden du har hatt produktet og kunne nytte deg av det. Noe som betyr at de ikke kan kreve bruksfradrag for tiden før levering, mens den har vært på verksted og mens feilen har gjort tingen ubrukelig for deg. Takk for hjelpa. Da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 2. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2013 Kan fortelle at jeg satte en frist og selger svarte med å sende meg en ny og bedre disk(hastighet, kapasitet). Snakket også litt med Forbrukerrådet, og de mente rimelig ventetid er to til fire uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå