TMB Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hei. Skal overta leilighet 1. juli (leie) og i den forbindelse driver jeg nå og sammenligner strømleverandører for å finne beste pris. Men de opplyser litt forskjellig alle sammen. Jeg fikk et fint tilbud fra Eidsiva gjennom boligbyggelagets avtale; Informasjon om avtalen o Kundenummer o MålepunktID - Prisen er basert på Nord Pool Spots gjennomsnittlige områdepris. - Pris kr 24 per måned, og et påslag som inkluderer gebyr for elsertifikater, som for tiden er 1,3 øre/kWh. Fastbeløpet kan endres etter forutgående varsel. - Månedlig fakturering. - All kommunikasjon og fakturering skjer elektronisk. Det forutsettes at du oppretter enten e-post Faktura eller eFaktura, og at du i tillegg har AvtaleGiro som betalingsløsning. - Ved bestilling må det oppgis riktig e-postadresse. Ved endring av e-postadresse må Eidsiva Marked AS informeres. - Dersom betingelsene ikke er oppfylt, påløper et gebyr på kr 22 per faktura. - Gjelder kun for private husholdningskunder. Ovennevnte priser er ekskl. nettleie. Prisene er inkl. offentlige avgifter. Eventuelle endringer medfører tilsvarende endringer i prisene. I tillegg til nettleie da. Men så ser jeg på feks Hafslund sine nettsider: Strømpris (april måned): 47,21 øre/kWh (inkludert 1,7 øre/kWh for elsertifikat) Fastbeløp kr 39,90 per mnd Priseksempler 10000 kWh 52,00 øre/kWh 20000 kWh 49,60 øre/kWh 30000 kWh 48,80 øre/kWh Det eneste de skriver som er likt, er påslaget for elsertifikat. Eidsiva skriver ingenting om fastbeløp eller strømpris, kun at prisen er 24 per måned. 24 uansett hvor mye man bruker da eller? Høres rart ut. Noen som kan hjelpe meg litt? Aldri gjort dette før. Takk! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Det er ikke 24 kroner uansett hvor mye du bruker. De 24 kronene er det samme som fastbeløpet til Hafslund. Bruker du nettsiden jeg linker til kan du finne leverandører som ikke tar disse gebyrene og er billigere. Du kan bruke http://www.konkurransetilsynet.no/kraftpriser/ for å finne billigste leverandør i kommunen du bor i. Du vil sjeldent få noe som er billigere enn spotpris på lang sikt, uansett, om du vurderer fastpris på strøm så er nå et dårlig tidspunkt å binde prisen på. Jeg vet ikke om du er klar over det, men i tillegg til strømprisen så må du betale nettleie. Dette er en kostnad du ikke får endret på, da det er en avgift du betaler til den som eier strømnettet i området ditt. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) Jeg skrev over at jeg visste det var utenom nettleie. Men jeg gikk inn på lenken din og plotta inn kommunen jeg bor i og forbruk. Fikk da opp 3 stk som hadde 0 i påslag, valgte en av de men da jeg gikk inn på nettsiden deres sto det plutselig at det var 1,25 øre Hvorfor skal dette være så jævlig forvirrende? EDIT: Gikk inn på enda en av de, der sto det plutselig at det var fastbeløp per mnd der også...skjønner ikke noe Endret 17. mai 2013 av TMB Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) Du kan sjekke hva produktet på siden heter. F.eks. så har kraftinord et produkt som du må bestille via mobiltelefon og bruke efaktura/avtalegiro på. Da får du kr 0,- i gebyrer. Endret 17. mai 2013 av Nedward Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 Og da betaler man altså kun for forbruk? + nettleie da såklart Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Og da betaler man altså kun for forbruk? + nettleie da såklart Det stemmer. Jeg har strøm fra Kraftinor og betaler ikke noen gebyrer for å få regningen på e-post og rett i nettbanken. Jeg betaler altså KUN for strømmen. Nettleien betaler man til et annet selskap (det selskapet som eier kablene i ditt distrikt). De kan ta andre gebyrer og satser som man dessverre har liten mulighet til å unngå, bortsett fra å flytte til et annet distrikt der de eventuelt har et annet prisregime. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) Da skjønner jeg det, takk for svar Er Hafslund som eier nettet her. Endret 18. mai 2013 av TMB Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg har strøm fra Kraftinor og betaler ikke noen gebyrer for å få regningen på e-post og rett i nettbanken. Jeg betaler altså KUN for strømmen. Er du fornøyd som kunde hos de? Har hatt en tråd med de på mail nå en stund og de bruker over 1 uke på hvert svar, samt at de skriver veldig vagt og vanskelig å forstå. Usikker på om jeg ønsker å bli kunde hos de med så dårlig kundeservice, selv om de er billigst. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Er du fornøyd som kunde hos de? Har hatt en tråd med de på mail nå en stund og de bruker over 1 uke på hvert svar, samt at de skriver veldig vagt og vanskelig å forstå. Usikker på om jeg ønsker å bli kunde hos de med så dårlig kundeservice, selv om de er billigst. Har aldri hatt behov for noen kundeservice. Så jeg kan ikke uttale meg om den saken. Heller har jeg aldri hatt noen vanskeligheter. Faktura har alltid vært rett og det er den eneste korrespondansen jeg har hatt med dem. Endret 11. juni 2013 av Nedward Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 (endret) Men det er vel slik at det tar litt tid fra man bestiller til de får meg inn i systemene sine. Strømmen blir ikke kuttet i det tidsrommet fra forrige typen sier opp, så vi sitter noen dager uten strøm i det hele tatt? Eller? Endret 11. juni 2013 av TMB Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Men det er vel slik at det tar litt tid fra man bestiller til de får meg inn i systemene sine. Strømmen blir ikke kuttet i det tidsrommet fra forrige typen sier opp, så vi sitter noen dager uten strøm i det hele tatt? Eller? Normalt sett blir abo. overført til eier av leiligheten i perioden mellom to leietakere. Jeg har leid 4 leiligheter der jeg har måttet ordne med strømmen selv. Har aldri opplevd at det har vært noe problem verken når jeg flytter inn eller ut, jeg har bare ringt kraftselskapet første virkedag etter overlevering og meldt målerstanden som var på måleren den dagen. Du får dreisen på det når du har gjort det et par ganger. Jeg følte også at det var ganske forvirrende å skaffe seg strøm i begynnelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå