Gå til innhold

Datalagringforskriften er kunngjort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F
§ 1-1. Saklig virkeområde

Forskriften gjelder data som skal lagres for å avdekke, etterforske og straffeforfølge alvorlig kriminalitet.

puhh. Jeg laster ned og opp ca 20 000 blu-ray og dvd filmer. Nå kan jo ikke DLD brukes til bevisførsel mot meg, da dette ikke er alvorlig kriminalitet.

Lenke til kommentar

puhh. Jeg laster ned og opp ca 20 000 blu-ray og dvd filmer. Nå kan jo ikke DLD brukes til bevisførsel mot meg, da dette ikke er alvorlig kriminalitet.

Det finnes over 30 unntak fra bestemmelsen om at det skal være alvorlig kriminalitet.

Unntak som "Datakriminalitet" og "forstyrrelse av privatlivet". Med andre ord, nær sagt hva som helst er unntatt.

http://www.nettavise...m_medium=laconi

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det finnes over 30 unntak fra bestemmelsen om at det skal være alvorlig kriminalitet.

Unntak som "Datakriminalitet" og "forstyrrelse av privatlivet". Med andre ord, nær sagt hva som helst er unntatt.

http://www.nettavise...m_medium=laconi

Jøssenavn å linke til en to år gammel nyhet, når det nylig er lant ut et lovforslag...

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og høringen til datalagringsdirektivet ble startet i januar 2010, dette er ikke en ny prosess. Det eneste som er nytt er publiseringen av denne forskriften.

Det er bare en milepæl i en prosess som har vært underveis ganske lenge.

Når du pakker inn setningen "Nå kan jo ikke DLD brukes til bevisførsel mot meg, da dette ikke er alvorlig kriminalitet." inn i denne tråden, så er det altså gammelt nytt at det trenger slett ikke være alvorlig kriminalitet, og for de som leser tråden og ikke vet det, skal ikke slik feilinformasjon stå umotsagt.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har en liten mistanke, at det neste store Hype ordet på diverse tjenester blir kryptering :) Skype, Snap*, Insta*, Facebook, osv osv. Alt kommer til å få krypterte transport rutiner slik at loggene til DLD blir som :

IP 1.2.3.4 Data: "Kryptert, ukjent innhold" Lagre (Y/N)

:D

Lenke til kommentar

Ochi mama, I am so scared. Not.Min løsning (som knapt betyr endring i bruksvanene):1. Kjøpe VPN-konto for generell nettbruk (100 NOK i måneden).2. Benytte "undergrunnsmiljø" for å laste ned det jeg trenger.3. Legge igjen mobilen hjemme om jeg skal ut for å gjøre lovbrudd, f.eks. grisekjøre.*Gjesp*. Tror jeg går og finner meg litt mat jeg...<tilbake igjen>Det er bra jeg ikke er en hardbarket kriminell som kjeder meg. Ellers kunne jeg finne på å stjele mobiltelefoner som tilhører AP eller Høyre-folk for så å springe rundt på byen og pule folk i tissen...Jeg er glad vi får DLD jeg.., da flyttes nemlig fokuset vekk fra meg så jeg kan gjøre flere innbrudd (det har vært en stund siden sist). :fun:

What the actual fuck

Endret av aalreit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tenker at det skaper voldsom hodebry for ISP'ene, men at regjeringen ikke trenger ta ansvar. Jeg tror også dette er å regne som en invitasjon for aktivister.

Som konsekvens vil det sikkert bli lemping av kravene og kanskje unntak fra innsynsrettighetene, for å muliggjøre en form for drift. Til syvende og sist kommer ikke ISP'ene til å håndtere dette selv, det blir ett eller et par felles point of attack for all trafikkinformasjon om alle mennesker i Norge.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...