TMB Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Jeg bor i Østfold og i det siste har jeg sett en del svenske politibiler på veiene her, både på motorvei og andre veier. De fleste av gangene har de vært i utrykning. Jeg trodde ikke de hadde noen form for myndighet i Norge? Hvordan har de lov til å kjøre utrykning her/hvorfor skulle de gjøre det? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Så vidt jeg vet, så har ikke politi noen myndighet i andre land enn sitt eget. Så er nok tilfelder hvor de er i samarbeid med norsk politi, tipper jeg. Lenke til kommentar
Danek Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Det norsksvenske forholdet er noe unikt siden de tillater jakt på kriminelle over grensen. Vanligvis overfører de bare sakene til neste distrikt, men ved akutte tilfeller samarbeider de og tar til og med jakten opp selv over landegrensene. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Etter som eg har forstått så foreligger det ein norsk/svensk avtale som gir politiet lov å fortsette påbegynte politioppdrag også når den mistenkte krysser grensa. Politiet skal melde frå til lokalt politi når dei krysser grensa, men etter som eg har forstått så gir avtalen vesentlig handlingsrom for politiet. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Norsk politi får jo lov til å operere med full myndighet i Sverige (da egentlig bare for å holde orden på norske skjærtorsdagsrånere i Strömstad), så de har vel som nevnt over, noe å gjøre over grensa, kanskje mtp svenske statsborgere som har kommet seg over i Norge. Edit: ninjaposted. Endret 16. mai 2013 av Smirnoff Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Er du sikker på at det var svensk politi du så? Jeg bor også i Østfold, og har observert akkurat det samme. Helt til jeg kom nærmere inn på en bil hvor det faktisk står "Utrykningsetaten - Undervisning" med små bokstaver på sidevinduet bak. De bilene ser veldig like ut som svenske politibiler, men er altså norske - og har norske skilter. 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Ja, det er jeg helt sikker på. Har sett de du sikter til også, men de jeg snakker om har "POLIS" skrevet på hele siden Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Politiloven pgf 20a og avtalen mellom EU og EØS om grenseoverskridende politisamarbeid hjemler slik virksomhet. 5 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Jeg ser jo ikke dette som noe negativt, tvert imot. Men pistolen kan de la ligge igjen i bilen! (hvis det da ikke er bevepnede gjerningsmenn de jakter på) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det hadde jo, bokstavelig talt, vært helt Texas om man var fri bare man nådde grensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå