Gå til innhold

Hvorfor reiser du dit du reiser?

13 stemmer

1. 1. Hva er viktig for deg når du velger reisemål?

• Reise et sted jeg aldri har vært.
      10
    • Reise et sted jeg kjenner godt.
      0
    • Finne et reisemål jeg ønsker å komme tilbake til.
      2
    • Reiser dit det er billigst.
      1
    • Så langt vekk fra Norge jeg kommer.
      0
    • Aner ikke/pleier ikke ligge noen grunn bak mine reiser.
      0

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden kunne vi lese i Dagens Næringsliv om Gunnar Garfors som har reist hele jorda rundt - han har besøkt 198 land.

http://www.dn.no/d2/article2610644.ece

Han har hatt som mål og besøke alle verdens land, og det er vel dette som primært har drevet hans reiselyst.Han sier selv at det er viktig å ha en historie å fortelle om landet han har vært i. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at han ikke har vært mange steder to ganger.

Dette er også inntrykket jeg har av mange på forumet her og. Man er drevet av trangen til å hele tiden besøke nye steder.

Selv har jeg vært i mellom 20 - 30 land, tipper jeg. Jeg elsker følelsen av å reise til et nytt sted og å gå ned en ukjent gate er noe av det beste jeg vet. Likevel har jeg vært i Italia over 20 ganger på ferie og å reise til Barcelona om sommeren har nesten blitt rutine. Altså: det å dra tilbake til et sted jeg liker er viktig for meg, og jeg er ikke redd for å bli skuffet på tur nummer to.

Jeg kan kanskje si at min motivasjon for å reise er å finne et sted jeg kan dra tilbake til. Jeg mener absolutt ikke at dette er bedre eller riktigere enn andres motivasjon.

Det jeg ønsker med denne tråden er å høre dere andres tanker rundt hvorfor dere reiser. Kanskje skape en liten debatt om det er et mål å ha besøkt flest mulig land. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vært i f.eks. Spania utallige ganger, men foretrekker uten tvil å besøke nye plasser. Trenger ikke være nye land, har f.eks. vært 4 ganger i Kina og 5 ganger i USA, men har lyst til å dra tilbake til begge disse landene mange ganger. Da hovedsaklig for å oppleve nye plasser i de landene da jeg syns det er mye mer givende enn å dra enda en gang til Spania, Hellas, England eller Italia. Jeg reiser hovedsaklig for å oppleve, slappe av kan jeg gjøre hjemme eller på hytta.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg reist så veldig mye, og det er ytterst få steder utenfor Skandinavia som jeg har vært mer enn én gang. Jeg føler mest for å oppleve nye steder, men det er samtidig en del steder jeg gjerne skulle dratt tilbake til, som feks Nepal. I tillegg kunne jeg lett dratt på tilsvarende klatreferie som jeg har vært på i Frankrike og Tyrkia, på nytt, men det blir jo en ganske annerledes type ferie, ikke så mye fokus på å oppleve og se mye.

Lenke til kommentar

Jeg reiser til nye steder hvor jeg kan se / oppleve ting jeg ikke kan i Norge. Det er vel prioritet nummer èn.

Det er ikke en nødvendighet at at det er et nytt land hver gang. F.eks var jeg i India i sommer, men føler for å reise tilbake for det er store deler av India jeg ikke har dekket som jeg synes virker spennende.

Lenke til kommentar

Gunnar har bare prøvd å "samle land" raskest mulig og det virker nesten som om det har holdt å dra utenfor flyplassen for å kjøpe seg en iskrem for å si at han har sett landet. Jeg prøver å få med meg flest mulig steder jeg har hørt om eller opplevelser jeg har lyst til å få med meg. At jeg har besøkt endel land er bare en konsekvens av dette. Har derfor kun vært i knappt 80 land.

Reiser sjelden tilbake om det ikke er noe jeg ikke ahr fått med meg eller om et har kommet noe nytt der. Da Marina Bay Sands hadde åpnet i Singapore og det kom et veldig godt tilbud på flighter dit med A380 som jeg enda ikke hadde flydd med så ble det raskt en helgetur dit.

Har allerede vært 2 ganger i Las Vegas, men har enda ikke fått med meg en utflukt til Grand Canyon så det er godt mulgi det blir enda en tur dit.

Men folk er jo veldig forskjellige. Kjenner noen som mener ferien er ødelagt om de ikke får samme rom på hotellet som de hadde året før når de drar på sydenferie.

Det mangler ikke akkurat med hvite flekker på kartet mitt så her er det nok å gjøre i mange år fremover:

post-18989-0-74345300-1368707719_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har selv vært i f.eks. Spania utallige ganger, men foretrekker uten tvil å besøke nye plasser. Trenger ikke være nye land, har f.eks. vært 4 ganger i Kina og 5 ganger i USA, men har lyst til å dra tilbake til begge disse landene mange ganger. Da hovedsaklig for å oppleve nye plasser i de landene da jeg syns det er mye mer givende enn å dra enda en gang til Spania, Hellas, England eller Italia. Jeg reiser hovedsaklig for å oppleve, slappe av kan jeg gjøre hjemme eller på hytta.

USA og Kina er jo to enorme land med utrolig mye forskjellig, så blir nesten umulig å oppleve landet på bare én tur.

En ting jeg liker med for eks. Barcelona er at jeg aldri stresser med å få med meg mest mulig, fordi jeg vet at jeg kommer tilbake en annen gang og kan spare deler av byen til da. Selv på 4 turer er det ting jeg aldri har sett, men pleier ikke gjenta altfor mye jeg har gjort før - bare favoritt-restauranten og noen late timer på stranda. Jeg tror ikke de beste minnene oppstår når man forsøker å oppsøke andre turisters minner, men lar ting gå som det går. Jeg prøver også å tilpasse meg mest mulig stedet jeg er. "When in Rome, do as the Romans do..."

Lenke til kommentar

reiser for og oppleve nye ting og får å få frihet til og gjøre akuratt hva jeg vil.

har hvert i rundt 70land nå. det korste jeg har hvert i et land er 4dager (latvia) en del av landene har jeg hvert flere ganger eks. Kina 9ganger.

er i Iran nå på en ubrukelig internett linje så gidder ikke skrive mere nåå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...