Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Informasjonsteknologi 1/2 - Våren 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg er rimelig screwed i forhold til eksamen i morgen. Har brukt mesteparten av dagen på å finne litt diverse bilder som passer til temaet samt prøve å programmere en slik treningsdagbok som noen nevnte lenger oppe... Og jeg får ikke til hverken søylediagram eller å legge inn mer enn én verdi i en array.

Er jeg den eneste som programmerer i C#?? :omg:

*vinke* Du er ikke alene om det. :)

Lenke til kommentar

Får ikke åpnet den, fordi den er lagret som CS5.5 eller noe? Kunne du ha lagt den ut sånn at alle kan åpne den? Evt. kun legge ut koden? :)

Meg du spør?

Den er lagret som html, det er bare å åpne den i f.eks Chrome, Mozilla eller en annen nettleser (funker vel å merke best i Chrome).

Endret av SandraSk
Lenke til kommentar

Veldig enkel BMI kalkulator fremgangsmåte

Før kode:

Lag 2 statisk tekstfelt, en kalt "Høyde", og en kalt "Vekt".

Lag 2 Input tekstfelt og plasser dem ved "Høyde" og "Vekt"(Instansnavn i koden er vektTxt for vekt, og hoydeTxt for høyde)

Lag en knapp(Instansnavn i koden er buttonBMI)

Lag 1 statisk tekstfelt kalt "Din BMI".

Lag 1 Input tekstfelt. (Instansnavn i koden er resultatTxt)

Koden:

import flash.events.MouseEvent;

buttonBMI.addEventListener(MouseEvent.CLICK, beregn);

function beregn(evt:MouseEvent){

var hoydeInn:Number = Number(hoydeTxt.text);

var vektInn:Number = Number(vektTxt.text);

var resultatBMI:Number = ((vektInn)/(hoydeInn * hoydeInn));

resultatTxt.text = String(resultatBMI);

}

PS: Dette er kun en helt enkel fremgansmåte standard kalkulator, ingen fiks ferdige pen grafikk, tilleggsfunksjoner(eks: Rund av tall, ikke godta bokstaver osv) Og psedukode, dokumentasjon osv.

Til dokumentasjonsoppgaven husk:

Kravspesifikasjon

Pseudokode

Grensesnitt / Planlegging (Forklare kort hvordan programmet fungerer (Ha med tegning)

Testspesifikasjon

Endret av Linjering
Lenke til kommentar

Er ikke spesielt vanskelig å lage den (http://www.fettforbrenning.no), tar bare litt tid.

For vekt, høyde og kjønn bruker du vanlige tekstfelt, radio buttons og knapper.

Lag en funksjon som validerer input, kalkulerer tallene og printer ut resultatet.

Neste del kan gjøres forskjellig, men jeg hadde gjort noe ala:

- Definer kategoriene og informasjonen i XML.

- Last inn XMLen i programmet, og lag to arrays (en med kategorier og en med informasjon).

- Bruk en loop til å fylle listen og tekstfeltet.

- Legg til en listener i listen, og vis korresponderende informasjon i tekstfeltet (bruk f.eks. valgt index i listen til å bestemme hvilket index informasjon ligger på).

Lenke til kommentar

Kan noen gi meg et eksempel på:

Kravspesifikasjon

Pseudokode;Når du kopierer eller skriver koden, så beskriv hva den gjør med å bruke og hvorfor du har valgt den, som nevnt i tråden. "//"

Grensesnitt og Planlegging; Forklarkort hvordan programmet fungerer gjerne med tegning

Testspesifikasjon

Takk

Lenke til kommentar

Er ikke spesielt vanskelig å lage den (http://www.fettforbrenning.no), tar bare litt tid.

For vekt, høyde og kjønn bruker du vanlige tekstfelt, radio buttons og knapper.

Lag en funksjon som validerer input, kalkulerer tallene og printer ut resultatet.

Neste del kan gjøres forskjellig, men jeg hadde gjort noe ala:

- Definer kategoriene og informasjonen i XML.

- Last inn XMLen i programmet, og lag to arrays (en med kategorier og en med informasjon).

- Bruk en loop til å fylle listen og tekstfeltet.

- Legg til en listener i listen, og vis korresponderende informasjon i tekstfeltet (bruk f.eks. valgt index i listen til å bestemme hvilket index informasjon ligger på).

Hva er en loop? Haha.. er helt på villspor jeg. Du har ikke lyst til å lage en kode?

Lenke til kommentar

Hva er en loop? Haha.. er helt på villspor jeg. Du har ikke lyst til å lage en kode?

En loop er en kode som går om og om igjen.

Da har du for løkker som er det mest brukte

Eks:

for (var i:uint;i<5;i++)

{

trace ("hei");

}

//Du får da hei traca 5 ganger.

edit: Ofte kan du utnytte at "i" øker med én mer for hver gang koden går i loop.

Endret av D02
Lenke til kommentar

sure, HER er den... hvis du har noe du har gjort og vil dele pls do.. :)

Hvis noen andre har noen filer / forbedringspotensiale så hadde det vært fint om dere kunne gjennomføre det og reuploade :)

Kan du legge den ut sånn at alle kan åpne den? :) Jeg får bare opp en melding om at den er lagret som CS5.5-fil eller noe, så får ikke åpnet den!

Lenke til kommentar

En loop er noe som repeterer en bestemt kode-snutt x antall ganger.

Er mye brukt med array, da iterering gjennom array-elementer er veldig vanlig.

Vi har mange forskjellige typer loops. Den jeg refererte til, og den mest brukte i begynnelsen med arrays, er for-loopen. Den er bygd opp slik:

for (initialisering av variabel ; boolean for at loopen skal kjøre ; noe som skjer etter hver iterasjon)

En basic for-loop kan se slik ut:

for (var i:int = 0; i < 10; i++) {
  trace(i;)
}

Koden over vil skrive ut alle tallene fra 0 til og med 9.

Det er fordi først blir i satt til 0, deretter skjer boolean-testen, så kjører loopen og til slutt økes i med én. Så skjer boolean-sjekken, loopen kjøres, i økes med én, boolean-sjekkes, loopen kjøres, i økes med én ...

Slik skjer helt til i blir 10, boolean-sjekken feiler (siden 10 ikke er under 10), og den avsluttes.

I forhold til array er følgende vanlig:

for (var i:int = 0; i < arrayName.length; i++) {
  trace(arrayName[i]);
}

Ønsker vi for eksempel å summere alle tall i et array, kan vi enkelt gjøre slik:

var arry:Array = [1, 2, 3, 4, 5];
var sum:int = 0;
for (var i:int = 0; i < arry.length; i++) {
  sum += arry[i];
}
(Sum vil nå være 1 + 2 + 3 + 4 + 5 = 15 etter loopen)

Beklager eventuelle syntax-feil, litt uvant med Actionscript igjen etter snart et år med Java.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Noen som har tips til å løyse oppgåver som handler om array, skjønner meg ikke helt på det.

Foreksempel å lage en tabell med ulike typar mat, og hvor mye calorier det er i dei forskjellige sortene av matvarer?

Lenke til kommentar

Om du ønsker å lage en liste med mat + antall kalorier i den via arrays, hadde jeg gjort noe lignende:

// har en liste kalt input_list på scenes //
var fruktNavn:Array = ["Eple", "Drue", "Banan", "Appelsin"];
var fruktKalorier:Array = [100, 5, 200, 250];

for (var i:int = 0; i < fruktNavn.length; i++) {
 var navn:String = fruktNavn[i];
 var kalorier:int = fruktKalorier[i];
 input_list.addItem({label:navn, data:kalorier});
}

Snutten over vil legge alle elementene i arrayet til i listen, samt legge kaloriene i data-feltet i listen (synes ikke visuelt, men ligger sammen med navnet).

Du kan også bare bruke kalori-arrayet som det er, og bruke index for valgt liste-element for å finne index i kalori-arrayet.

For å bruke koden over, kan du gjøre noe ala:

input_list.addEventListener(MouseEvent.CLICK, onListClick);
function onListClick(e:MouseEvent):void {
  output_txt.text = "Du valgte " + input_list.selectedItem.label " som inneholder " + input_list.selectedItem.data + " kalorier."
// output_txt er et tekstfelt med navnet output_txt //
}

(Beklager eventuelle syntax-feil)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Hmm, får håpe at jeg ikke er så langt ifra oppgaven vi faktisk kommer til å få.. Jeg gadd ikke å kjøre koden for grafen min, den var litt for lite fargerik, noe som jeg kommer til å endre på imorgen. Teksten er også ganske..mja, det er litt å endre på, men selve grunnmuren er der, og vel så det.

Da tar i hvert fall jeg natta. God natt og lykke til imorgen folkens! :w00t:

Lenke til kommentar

Hmm, får håpe at jeg ikke er så langt ifra oppgaven vi faktisk kommer til å få.. Jeg gadd ikke å kjøre koden for grafen min, den var litt for lite fargerik, noe som jeg kommer til å endre på imorgen. Teksten er også ganske..mja, det er litt å endre på, men selve grunnmuren er der, og vel så det.

Da tar i hvert fall jeg natta. God natt og lykke til imorgen folkens! :w00t:

Mulighet for å dele den? Har jobbed med noe liknende men sitter litt fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...