-Logos- Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Trenger man å kjøpe en router hvis man skal dele adsl linje. Eller holder det hvis du har en swichboks?? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Hvem er din ADSL-levrandør, og hvordan kobler du deg til, med brukerkonto eller IP-adresse? Jeg lurer på det samme, og skal spørre en om jeg kan låne en hub og prøve, jeg bruker brukerkonto, ikke IP-adresse. Min levrandør er Telenor Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 24. september 2003 Forfatter Del Skrevet 24. september 2003 Jeg vurdererer å bestille adsl, enten fra telenor eller tele2, og jeg ville undersøke om dett gikk. om jeg kunne dele linjen med en swich. Lenke til kommentar
pilopirat Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Hei Hvis du skaffer deg en Telenor ADSL må du ha en router i tillegg til en switch,disse finnes dog i dag som regel bundlet. Dette er pga. Telenors's måte å overføre dsl'en på, via PPPoE protokoll. Hvis du velger Nextgentel, så får du tilsendt en router fra dem. Du trenger med andre ord kun en HUB/Switch. NGT bruker PPPoA protokoll. Tele2 og Tiscali bruker wholesale løsninger basert på Telenors DSLAM'er, MEN disse kan også levere PPPoA, faste ip'er etc. Du har litt å velge på MAO Men har NGT dekning hos deg er det å anbefale, mener jeg. Høyere hastighet får du og. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg har telenor ADSL, og har idag delt linja mellom to maskiner bare med en hub, eneste problemet var at hub kun var 10 (byte/s), slik at begge maskinene mine kunne ikke være på nettet samtidig, når jeg får den jeg har lyst på som er med 100 (byte/s), håper og tror jeg begge maskinene kan være på nettet samtidig.... Lenke til kommentar
pilopirat Skrevet 24. september 2003 Del Skrevet 24. september 2003 Sludder og vås, 10/100 MBit mener du vel. Spiller ingen rolle. Prøv med en bredbåndsrouter, gjerne med innebygget switch. Da er deu på nett med begge maskinene samtidig, og det er vel hensikten. Du legger setter routeren til PPPoE og legger inn brukernavn og passord. Slik at det er den som handler dsl forbindelsen din. Da er du til koblet nettet 24/7 så glem ikke firewall!! Lenke til kommentar
KjellElvis Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Mange løsninger... Jeg bruker maskina mi som vertsmaskin med to nettverkskort i. Det ene går til ADSL-modemet, ja Telenor desverre, det andre til kona sin maskin via krysset kabel. Slå på deling av internettforbindelsen og ferdig. Lenke til kommentar
Ralek Skrevet 10. oktober 2003 Del Skrevet 10. oktober 2003 Jeg har telenor ADSL, og har idag delt linja mellom to maskiner bare med en hub, eneste problemet var at hub kun var 10 (byte/s), slik at begge maskinene mine kunne ikke være på nettet samtidig, når jeg får den jeg har lyst på som er med 100 (byte/s), håper og tror jeg begge maskinene kan være på nettet samtidig.... Hastigheten på huben / switchen din har ingenting å si for hvor mange du kan ha på internett samtidig, hastigheten internt blir mye raskere enn du har ut uansett. Grunnen til at du ikke får flere maskiner på nett samtidig er at du bare får tildelt en IP fra Telenor, og har du da ingen routner som kan dele ut interne iper, så får du bare en maskin online omgangen. Uansett, telenor sin ADSL løsning er helt utrolig dårlig (jeg snakker ikke dårlig om Telenor bare fordi det er artig), men løsningen de har valgt er kun for å begrense kostnader, ikke for å gjøre ting enkelere for kundene sine. Bare så synd at det de fleste vet om ER nettopp Telenor, og da gjør det jo ingenting. De får mange kunder, basert på en dårlig teknisk løsning. - Ralek - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå