Gå til innhold

Skoleoppgave - serveroppsett

Anbefalte innlegg

Har fått i oppgave å sette opp et kontorlokale, full innredning med pc utstyr og en server. Resten er greit men jeg er langt fra en ekspert på server, så oppgaven sier: Rommet skal ha en tjenermaskin, som skal sette opp med brukeradminitrajon, automatisk utdeling av IP-adresser, fildeling (privat og fellesområde) og deling av skriver.

Noen som har forslag, for jeg er helt blank på hvordan det bør gjøres :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows eller linux?

I windows 2008 server, er vel det noe som heter, Active Directory (AD) DNS server og DHCP server.

Det er vertfall en god start. Man kan vel lete litt på youtube etter hvordan dette settes opp. Er veldig viktig å gjøre dette riktig ellers risikerer man å måtte starte på nytt.

Nettverkskriver kan enten settes opp direkte fra serveren via USB eller nettverkskriver, det finnes forskjellig måte å gjøre dette på enten ha eget program man installerer på hver av maskinene eller sette dette opp via Windows Deployment Services og sette dette opp via pålogginskript.

Eller man kan Deploy printers by using Group Policy

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle kanskje nevnt at det er en purt teoretisk oppgave, og at vi står 100% valgfritt til å gjøre som vi vil, beskjeden vi fikk var at vi skulle sette opp forslag til en løsning som "selv en gjøk kan forstå" og jeg vil kalle meg selv en gjøk :p men har vært til god hjelp, og er det noe mer dere vil legge til tar jeg gjerne imot ^^

Og ja går ikt servicefag, ikke at vi har lært så mye at det gjør noe ~

Lenke til kommentar
Skulle kanskje nevnt at det er en purt teoretisk oppgave, og at vi står 100% valgfritt til å gjøre som vi vil, beskjeden vi fikk var at vi skulle sette opp forslag til en løsning som "selv en gjøk kan forstå" og jeg vil kalle meg selv en gjøk :p men har vært til god hjelp, og er det noe mer dere vil legge til tar jeg gjerne imot ^^ Og ja går ikt servicefag, ikke at vi har lært så mye at det gjør noe ~

Jeg er selv en gjøk, spesielt når det kommer til servere generelt. Det enkleste blir å installere operativsystemet (Jeg bruker Windows Server 2008 R2, 64-bit.) på en ekte server, men om du ikke har tilgang til en ekte server, så kan du installere virtuelt på din egen maskin via VirtualBox som er gratis eller VMware som koster et par kroner, med mindre du tar turen på *host* bukta *hark*.

Selve installasjonen av Windows Server 2008 R2 er raskt gjennomført, og godt forklart. Med andre ord, veldig idiotsikker, hehe. Følg instruksjonene i videoen som jeg linket til.

Edit: Ut av ren nysgjerrighet, hvilken skole går du på?

Endret av Hafti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...