Gå til innhold

Benytte kodet skrevet for/i jobb privat. Og beholde tilgang til løsninger etter avsluttet arbeidsforhold.

Anbefalte innlegg

Jeg jobber til daglig som webutvikler i et lite firma (som ikke er i IT-bransjen) og tenkte her om dagen på hva som skjer med arbeidet mitt hvis jeg skulle finne på å slutte. Jeg har produsert uhorvelige mengder med kode og databaser, som jeg også har "backup" av privat tilfelle jeg trenger deler av det igjen til andre prosjekter.

Men om jeg skulle, privat, eller i nytt firma, finne på å bruke deler av kildekode fra prosjekter utviklet for det forrige, er det noen haker ved dette? PHP kode er jo ikke synlig uansett så det skal jo vanvittig mye til for å eventuelt gjenkjenne dette hvis det gamle firmaet får snusen i det.

En annen ting er at hvis jeg slutter ønsker jeg å fortsatt ha tilgang/innlogging til løsningene jeg har utviklet for å evt. vise frem som referanser, men siden sikkerhet er en stor greie i bransjen mitt nåværende firma driver i, og informasjon som legges inn i løsningene jeg utvikler kan være sensitiv/begrenset så vil jeg nesten anta at arbeidsgiver vil be meg om å slette mine brukere fra systemet før jeg slutter. Hva har jeg krav på her? Eller blir jeg nødt til å ta skjermdumper av løsningene for å kunne vise frem senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber til daglig som webutvikler i et lite firma (som ikke er i IT-bransjen) og tenkte her om dagen på hva som skjer med arbeidet mitt hvis jeg skulle finne på å slutte. Jeg har produsert uhorvelige mengder med kode og databaser, som jeg også har "backup" av privat tilfelle jeg trenger deler av det igjen til andre prosjekter.

Men om jeg skulle, privat, eller i nytt firma, finne på å bruke deler av kildekode fra prosjekter utviklet for det forrige, er det noen haker ved dette? PHP kode er jo ikke synlig uansett så det skal jo vanvittig mye til for å eventuelt gjenkjenne dette hvis det gamle firmaet får snusen i det.

En annen ting er at hvis jeg slutter ønsker jeg å fortsatt ha tilgang/innlogging til løsningene jeg har utviklet for å evt. vise frem som referanser, men siden sikkerhet er en stor greie i bransjen mitt nåværende firma driver i, og informasjon som legges inn i løsningene jeg utvikler kan være sensitiv/begrenset så vil jeg nesten anta at arbeidsgiver vil be meg om å slette mine brukere fra systemet før jeg slutter. Hva har jeg krav på her? Eller blir jeg nødt til å ta skjermdumper av løsningene for å kunne vise frem senere?

De har kjøpt alle løsningene du har utviklet for dem. Det er arbeidsgiveren som eiere det, og de du må høre med.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hører kanskje bedre hjemme her.

Men som over. Du bør nok avklare det med arbeidsgiver, og ha som utgangspunkt at alt du har produsert i arbeidstid på oppdrag fra arbeidsgiver er arbeidsgivers eiendom. Ellers er det et par juristert innom og svarer i Juss-forumet over, du vil kanskje få et riktigere der.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være dekt av § 39g i åndsverksloven:

§ 39g. Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger går, med den begrensning som følger av § 3, over til arbeidsgiveren, med mindre annet er avtalt.

http://lovdata.no/al...12-002-037.html

§ 3:

§ 3. Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.

Har en annen rett til å endre et åndsverk eller å gjøre det tilgjengelig for almenheten, må dette ikke skje på en måte eller i en sammenheng som er krenkende for opphavsmannens litterære, vitenskapelige eller kunstneriske anseelse eller egenart, eller for verkets anseelse eller egenart.

Sin rett efter første og annet ledd kan opphavsmannen ikke fraskrive seg, med mindre den bruk av verket som det gjelder, er avgrenset efter art og omfang.

Selv om opphavsmannen har gitt gyldig samtykke til bruken, har han, hvis verket gjøres tilgjengelig for almenheten i slik krenkende skikkelse som nevnt i annet ledd, rett til å kreve at det enten ikke skjer under hans navn eller at det angis på fyldestgjørende måte at de foretatte endringer ikke skriver seg fra ham. Denne rett kan opphavsmannen ikke gi avkall på.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Eller blir jeg nødt til å ta skjermdumper av løsningene for å kunne vise frem senere?

Du bør vel nesten avklare med nåværende arbeidsgiver om du i det heletatt kan vise fram løsningene på noen som helst måte, skjermdump eller annen, spesielt hvis sikkerhet er såpass viktig.

Skjermdump er vel kanskje ikke så galt i alles øyne, særlig om du visker ut eventuell sensitiv informasjon, men du bør uansett avklare med forrige arbeidsgiver, og fortelle ny arbeidsgiver at det er avklart, ellers kan det hele fort virke stikk mot sin hensikt tror jeg.

Hvis ingenting er avtalt tror jeg ikke du har noen forpliktelse til å slette dine egne credentials i arbeidsgivers systemer, men å benytte seg av dem etter at arbeidsforholdet er slutt er noe helt annet. Jeg ville sørget for å få det slettet for å slippe evt. ubehagelige spørsmål senere.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Men igjen. Veldig store deler av koden som finnes i systemet (eller nettstedet) er jo ellers allment tilgjengelig etter noen kjappe søk på google. Forskjellen er jo bare at her er det sammensatt for å skape en helhet. Det er svært få deler av systemet som er unikt. Grunnen til at jeg vil bruke det videre er jo fordi å skrive alt på nytt er tidkrevende og kjedelig. F.eks å opprette databasetabeller for brukerinformasjon, brukerroller o.l. eller f.eks loginscript osv. osv. Jeg skjønner jo selvsagt at jeg ikke kan ta systemet som helhet og selge videre på egenhånd, men mye er jo basisfunksjonalitet du f.eks lett vil finne igjen i diverse php-rammeverk.

Ja det med login i ettertid er litt kinkig. Min rolle i systemet er superuser og jeg skal overse og administere de resterende brukerne (flere hundre). Det finnes dog testbrukere i systemet med laveste rettigheter så et alternativ kunne muligens vært at jeg overtar en slik rolle, og at firmaet jeg jobber i bytter database- og ftp-passord før jeg slutter slik at jeg ikke lenger har tilgang til de delene av systemet, men fortsatt kan logge inn. Å ta skjermdumper vil ikke utgjøre noen risiko ifht sensitiv informasjon siden ved å logge inn med testbruker så vil ikke denne informasjonen være tilgjengelig. Tror jeg får ta opp akkurat dette med arbeidsgiver og bli enige om en løsning.

Alternativt kan jeg vel kanskje høre om at når jeg slutter så kan jeg ta ut en kopi av systemet og legge inn på localhost på laptopen. Da kan jeg få de til å ta ut en eksport av create setningene til databasen (uten data) og endre passord til sql og ftp server slik at jeg sitter igjen med en kopi uten brukerdata.

Lenke til kommentar

Det er den som har opphavsretten som bestemmer vilkårene, uansett om det er arbeidsgiver eller "noen der ute". Det typiske scenariet er vel at man benytter kode som f.eks. er lgpl eller lignende i prosjekter og den koden er det selvfølgelig ikke arbeidsgiver som rår over.

Et databaseskjema er svjv et åndsverk på lik linje med kildekode, og kan ikke gjenbruke dette uten at det er avtalt.

Siden firmaet er i en bransje hvor sikkeret har fokus er det vel høyst sannsynlig at mye er regulert i ansettelsesavtalen din? Det generelle rådet er altså å få avklart så mye som mulig før du slutter.

Lenke til kommentar
Men igjen. Veldig store deler av koden som finnes i systemet (eller nettstedet) er jo ellers allment tilgjengelig etter noen kjappe søk på google. Forskjellen er jo bare at her er det sammensatt for å skape en helhet. Det er svært få deler av systemet som er unikt. Grunnen til at jeg vil bruke det videre er jo fordi å skrive alt på nytt er tidkrevende og kjedelig. F.eks å opprette databasetabeller for brukerinformasjon, brukerroller o.l. eller f.eks loginscript osv. osv. Jeg skjønner jo selvsagt at jeg ikke kan ta systemet som helhet og selge videre på egenhånd, men mye er jo basisfunksjonalitet du f.eks lett vil finne igjen i diverse php-rammeverk.

No shit. 99% av det som blir laget i dag er i stor del "en ny helhet av forskjellig kode". :)

Du har allikevel brukt tid og penger tilhørende nåværende arbeidsgiver for å skape helheten, og de eier derfor koden.

Det er flere fallgruver her som du skal være _ytterst_ forsiktig med å bare ta for gitt. Sørg for å få avklart alle dine planer med nåværende arbeidsgiver, så du ikke sitter med postkassen fult av skjeggstubber fordi dere oppfattet noe forskjellig. Tidligere ansatte har som regel _ingenting_ å gjøre i tidligere arbeidsgivers sitt IT-system, og evnt tilgang du lager til deg selv med denne intensjonen vil kunne anses som brudd på god skikk, fortrolighet, tillit og kotyme.

Lenke til kommentar

Selv om det er kjedelig å skrive ting på nytt er det nettopp det du må gjøre.

Eller enda bedre; benytte rammeverk og biblioteker som mest mulig eliminerer behovet for å skrive boilerplate-kode.

Ellers er det jo mange ganger slik at gjenbrukspotensialet ikke er så stort som man tror, ender man opp med å prøve å bruke kode til å gjøre noe den ikke var designet for i utgangspunktet er det ikke akkurat sikkert man sparer så mye arbeid.

Endret av quantum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...