xcrookie Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hei, er det noen der ute som har noe formening om det er dumt å kjøpe SAAB nå? De er vel konkurs, men hvordan blir det med deler i fremtiden? Vurderer i tilfelle en 9-5 stv. med automat, og det er vel en bra bil?? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 SVJV kjøpte svenske styresmakter bedriften som produserer/leverer deler til Saab, så deletilgang skal være uproblematisk i hele bilens levetid. Saab var jo også en GM-bedrift, så mye slitedeler til Saab går om igjen på f.eks Opel. En 9-5 er slett ingen dum bil. Bare ikke regn med å få så mye for den når du en gang skal selge den... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Siste utgave av 9-5 ville jeg glemt, denne skal det visst være umulig å finne deler til. Tidligere utgave er ikke noe stort problem. Lenke til kommentar
xcrookie Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Jeg tenkte en 09 modell. Er det noen forskjell fra 06 til 09 modell? Og når ble den oppgradert? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Ny modell kom i 2010 i følge wikipedia. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 vell. saab har aldri hatt gode automatkasser så hadde isåfall holdt meg unna automat. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Det er planlagt at produksjonen av 9-3 starter igjen i august, i Trollhättan. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 vell. saab har aldri hatt gode automatkasser så hadde isåfall holdt meg unna automat. De bruker vel ZF de også, akkurat som brorparten av bilprodusentene? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 De bruker vel ZF de også, akkurat som brorparten av bilprodusentene? SVJV er det for det meste AW, Aisin Warner, de benytter. Samme som GM/Opel benytter for stor del. Helt greie kasser, men noen varianter har for svakt kjølesystem. Nokså enkelt og rimelig å fikse om en mekker selv, men noen høvdinger blir det (tipper rundt 5.000,-), om en vil ha et bil/automat-verksted til å fikse det. Har selv en Opel Vectra C med 5-trinns "tiptronic" AF33-5. Denne har for svak kjøling, ellers grei. 6-trinns varianten er ikke like plaget med for høy temp, så den lever lenger på standard kjøling. Som vanlig er det altfor dårlig spesifisert serviceintervall på oljeskift, men vet at Saab har kurset sine mekanikere til å anbefale kundene en forenklet flushing (hvor en bare bruker kassens egen pumpe til å flushe, istedet for eget flusheapparat, som ikke alle verksteder har pleid å ha) som forlenger levetiden dramatisk. Grovt sett kan en si at om AW-kassene får full flush minst hver 60.000KM, så varer de bilens levetid, men det står det ikke noe om i serviceheftet... 1 Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Saab 9-5 er godt utprøvd bilmodell og de fleste feil er plukket bort når du er på utkikk etter en såpass ny bil. Noen synes bilen er litt gammeldags og det kan jeg tildels forstå når den har vært siden 97'. Men uansett ett bra kjøp, eneste minuset er annenhåndsverdien som blir nevnt tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå