Colamann Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Hei, jeg har nettopp digitalisert noen av de gamle vhs opptakene mine(8mm videokamera opptak fra ca 1990 til 2000, hvis det er relevant). Problemet mitt er at de rå filene jeg fikk av bruke den metoden er litt for store. Jeg vil gjerne gjøre de mindre uten å forverre kvaliteten. Jeg har veldig lite peiling på hvilke format instillinger jeg bør bruke, og bitrate etc. Setter veldig stor pris på gode forslag. Slik ser instillings alternativene min ut: Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 For det første: Enhver komprimering vil redusere kvaliteten. (Men det er ikke sikkert det er synlig) Digitaliseringen er gjort til 720x576, altså vanlig DVD-oppløsning. Hvilke filtype har du fått, f. eks. AVI eller MPEG2 ? Og hvordan skal du vise filmene? PC? TV? DVD? Du skal kanskje redigere filmene litt før de er ferdige. I red.programmet vil du kanskje kunne brenne til DVD, hvis det er aktuelt. Da vil programmet vel foreslå standard innstilling. Ellers kan WMV-filer bli noe mindre enn MPG. En god idé kan være å eksperimentere med forskjellige innstillinger med en mindre fil og se resultatet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Lagringsplass er billig så det er lite poeng hvis du ikke har tusenvis av kassetter. Kvaliteten vil alltid bli dårligere og det som er bra nok i dag er kansje ikke bra nok når du får deg en bedre skjerm som viser problemene tydeligere. Lenke til kommentar
tow Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 VHS har ikke større oppløsning enn 480x333, så det er i alle fall ingen grunn til å bruke høyere oppløsning enn det. AVC er laget for "high definition video". Bruk Mpeg-2 i stedet, det gir mindre databruk, bedre tilpasset utgangspunktet. Så kan du teste med å gå ned med bitraten til du ser forskjell, og øke litt derfra. Hva slags hardware bruker du til å digitalisere? Lenke til kommentar
Colamann Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Tusen takk for raske svar. Ok, jeg har brukt noe som heter EzCAP video capture card og et software som fulgte med som heter ArcSoft ShowBiz. Filtypen jeg får av det er MPEG2 og en fil på ca. 2 timer blir rundt 5GB. Filmene skal vises hovedsakelig på PC og kanskje TV. Selv har jeg mye plass, men jeg skal sende dette til venner og familie som kanskje ikke har det. I tillegg skal mye sendes over nett og mange har dårlig hastighet, så jo mindre filene er jo bedre. Alt i alt så har jeg ca 20 timer med film som skal komprimeres. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Det er som folk har sagt allerede. Kvaliteten på VHS er så dårlig i utgangspunktet at det er dumt å komprimere det ned. Kvaliteten blir rett å slett for dårlig. Å sende video over nett hvis det ikke er veldig små snutter til folk som ikke har raske fiberlinjer vil fort vise seg å ikke fungere. Behold kvaliteten og brenn ferdig redigert video med Mpeg-2 på DVD plater å send i posten. Du vil fort finne ut at det er den praktisk mest fungerende løsningen. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Du kan komprimere med h.264 (x.264) i f.eks. Handbrake som er gratis, og få visuelt tapsfrie filer i SD-oppløsning på under 1GB pr time. Bruk 2-pass koding for maks utnyttelse av bitraten. Ender opp som enten MKV eller mp4-filer. Har gjort noen tusen timer video til arkiv sånn gjennom årene, det funker veldig bra. Kjenner flere i produksjonsselskaper som bruker noe tilsvarende for arkivering av TV-sendinger. Til arkivering: harddisk med tvilling-oppsett, f.eks. 2 eksterne disker, så er du rimelig trygg. Endret 16. mai 2013 av xRun Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå