Gå til innhold

Var spillene bedre før?

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er umulig å si på et generelt grunnlag at spill var bedre før. Det var gode og dårlige spill, spill som ble gitt ut med så mange bugs at de ble vanskelige å spille og spill som nærmest 100% finpolerte. Men det jeg kan si med sikkerhet er at selve bransjen var bedre før, rett og slett fordi spillene var billigere og enklere å lage, så det var fullt mulig for en gruppe ildsjeler å lage konkurransedyktige spill uten å ha et enormt produksjonsselskap med masse nervøse aksjonærer som pustet ned nakken på dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv mener jeg at spill handler mye om relasjoner, tenk tilbake første gang når du ble betatt av ett spill, du/jeg har sikkert letet etter "dette" spillet helt siden da. Ikke det at spillene teknisk kunne måle seg med spill vi ser idag, men innhold var mer originalt og var ikke en historie du hadde spillt x antall ganger før. Hvor mange ganger klarer vi å spille den samme historien gang på gang uten å gå lei?

Og som blir nevnt handler spill idag hovedsaklig om penger, og penger kreves for å tilfredsstille den gjengse mann i gaten da listen for å lage ett spill som ikke bare har en god story må også se ut som ett produkt som er laget i dette årtusenet. Selvsagt har det dukket opp spill som trosser dette, men hovedsaklig skal ett produkt se bra ut såvel som det skal ha dybde. Ikke for å nevne mangfoldet av spill som florerer er så stort at det å finne det perfekte spillet er som å lete etter nålen i høystakken.

Lenke til kommentar

"Bedre" vil selvsagt være en subjektiv vurdering, men føler de virkelig gode pc-spillenes æra er over for lengst. På slutten av 80 og 90 tallet var det flere store spill utelukkende til Pc som dermed kunne benytte seg av alle kapabilitetene til en pc i forhold i form av bruk av mus og tastatur. Dette ga da utslag i mer komplekse og mer saktegående spill som er noe som sårt mangler idag. Faktum er at så godt som ingen større utviklere bryr seg om å lage spill til pc lenger.

Man har selvsagt indie-utviklere men opplever generelt sett at de er for opptatt av retro-design i stedet for originale ideer og ofte er spillene i seg selv dårlig skrudd ihop. Det krevdes nok mer teknisk kompetanse å lage et spill på 80 tallet enn det kreves å lage et spill den dag idag og dermed ender man opp med mye halv-gjort. Finnes enkelte unntak slik som SpaceChem, men føler stort sett at spill var bedre før siden jeg foretrekker pc-spill over konsollspill. (Altså spill som generelt ikke vil fungere godt på konsoll). Så siden big-budget utviklerne utelukkende er fokusert på konsoller og indie-utviklerene generelt er fokusert på retro og ellers er av laber kvalitet så vil jeg si at spill var bedre før.

Kan også være at interessen min for spill har gått ned - men synes fremdeles de gamle klassikerne er fremdeles spillbare den dag idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...