Gå til innhold

Toll ved kjøp av elektronikk på ebay


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde lyst å kjøpe alt av telefon og brett på ebay da det er mye billigere.

Men lurer på hvordan tollen vil reagere på det?

Selgeren vil merke pakker med gift og lavere verdi, men blir jeg straffa for det når den kommer til Norge? Eventuelt hva blir jeg straffet for?

Det blir kanskje ikke billig allikevel..:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen problem å kjøpe produkter i utlandet, men se for deg at det muligens vil bli billigere å kjøpe nytt dersom det blir problemer med produktet.

 

Norge er et godt land og bo i da det ikke finnes toll på data maskiner og utstyr til disse.

 

Hvis prisen på ett nettbrett er f.eks USD 350 og telefon til USD 500, sendes i samme pakke vil prisen bli ca:

 

Handlekurv: (350 + 500) * 5,8 (valuta) = NOK 4930,-

Frakt: USD 50 * 5,8 = NOK 290,-

MVA: (4930 + 290) * 1,25 = NOK 6525

Fortollingsgebyr: NOK 200-500

 

Total kostnad: 6725 til 7025

 

Middelkusen til valutaen varierer fra uke til uke og gjelder den dagen varene fortolles inn i Norge.

Kursene kan du finne her: http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

 

Skal du reklamere, må du betale ny frakt frem og tilbake, utfortolling og innfortolling (for å unngå å bli belastet med mva på nytt for å motta etter service). Skulle pakken bli borte er det snakk om kronestykker i erstatning med mindre du kjøper en transport forsikring som er svært dyr.

 

Edit.

Sjangsen er stor for at denne vil stoppes i tollen. Varene vil komme inn til en norsk speditør, og den saksbehandleren som tar innfortollingen trenger å vite hva som er i pakken for å kunne fortolle den inn.

Så og si alle varer er lagret i databasen hos statistisk sentralbyrå, og dersom det er stor nok variasjon mellom vekt, antall og verdi vil denne stoppe i innfortollingen hos tollvesenet. Du vil få en telefon fra speditøren hvor du blir bedt om å fremlegge en faktura eller gi en god nok forklaring på avviket. Det er deretter opp til tollvesenet om de ønsker å ta en fysisk kontroll av pakken etter at den nye innfortollingen er sendt fra speditøren.

 

Alltid regn med at du må betale mva, og gled deg dersom du slipper.

Eneste du kan straffes for er hvis du forfalsker fakturaen du sender til speditøren, dette regnes som det samme som å forfalske passet ditt :)

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Det er ikke toll på elektronikk.

Men dersom prisen er over 200 kr, må man som regel betale merverdiavgift (moms). Denne er på 25%.

Som oftest tar også de som foretar dette seg betalt (kalt fortollingsgebyr, selv om det jo ikke har noe med toll å gjøre).

 

Klær derimot, er det toll på (10,7% dersom jeg ikke husker feil). Der kommer også moms på i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...