eirikheggelund Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Hei. Jeg monterte min nye PC i går, og har nettopp fått matet den med det jeg ønsker av programmer og annet. Rigget mitt består av blant annet av 4x4GB med Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9. Så vidt jeg vet, så kommer alle RAM-brikker med 1333 MHz ut av boksen. Ettersom jeg har en Intel-CPU (3570K), så ønsker jeg å aktivere XMP for å høyne frekvensen. Jeg har gjort mine Google-søk, men har dessverre ikke blitt særlig klokere på det. Ifølge CPU-Z, så kan det for meg nesten se ut som XMP allerede er aktivert. Er jeg helt på jordet? Hva må jeg i så fall gjøre? Under har jeg lagt ved en skjermdump fra CPU-Z: Håper på positiv respons! Endret 16. mai 2013 av eirikheggelund Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Du er i akkurat samme situasjon som jeg var inntil nylig: nei, dine brikker er nok ikke i XMP; de er fortsatt i SPD 1333MHz (dual-channel 667MHz). Se under "Memory"-tab'en i CPU-ID, og hvilket tall som står som DRAM Frequency. Du må inn i BIOS og endre RAM-profilen til XMP. Nå vet jeg ikke hvilket HK du har, men dette er Sabertooth Z77-BIOSen (regner med alle Asus-BIOSer er ca. tilsvarende): http://cdn.overclock...0627101247.jpeg ...der det står "AI Overclock Tuner: XMP" på bildet regner jeg med det står "Auto" hos deg. Endret 15. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Du må trykke på tabben til venstre (Memory). Der vil du se faktisk instilling DRAM Frequency og aktive timings. Alle hovedkort stiller JEDEC SPD 1333 (667mhz) som default pga kompabilitets hensyn. XMP profil må du selv aktivere i ditt hovedkort sin CMOS settings. Lenke til kommentar
eirikheggelund Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Du er i akkurat samme situasjon som jeg var inntil nylig: nei, dine brikker er nok ikke i XMP; de er fortsatt i SPD 1333MHz (dual-channel 667MHz). Se under "Memory"-tab'en i CPU-ID, og hvilket tall som står som DRAM Frequency. Du må inn i BIOS og endre RAM-profilen til XMP. Nå vet jeg ikke hvilket HK du har, men dette er Sabertooth Z77-BIOSen (regner med alle Asus-BIOSer er ca. tilsvarende): http://cdn.overclock...0627101247.jpeg ...der det står "AI Overclock Tuner: XMP" på bildet regner jeg med det står "Auto" hos deg. Jeg eier et ASUS Maximus V Formula. BIOS-en er den samme. Var innom eksakt samme fane i BIOS-en for en halvtime, men må ha oversett den innstillingen. Får prøve igjen. Gi meg fem minutter! Lenke til kommentar
eirikheggelund Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Nå fungerer det som det skal. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
eirikheggelund Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Hvordan fungerer bruk av XMP med Intels stock-kjølere? Er det lite anbefalt? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Bare hyggelig. +1 where due og trykk på "Løst"-knappen hvis alt nå er i orden. Edit: CPU-kjøleren har fint lite å si mht. "overklokking" av RAMen, så det burde ikke være noen bekymring. Endret 15. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
jonny Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Intel anbefaler å ikke overstige 1.575 volt til RAM'en. Hvilken CPU-kjøler du har spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
eirikheggelund Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 (endret) Intel anbefaler å ikke overstige 1.575 volt til RAM'en. Hvilken CPU-kjøler du har spiller ingen rolle. Ifølge bildet ovenfor er XMP-instillingen satt til å bruke 1.5 volt. Da bør jeg vel kunne stole på at det? Bare hyggelig. +1 where due og trykk på "Løst"-knappen hvis alt nå er i orden. Edit: CPU-kjøleren har fint lite å si mht. "overklokking" av RAMen, så det burde ikke være noen bekymring. Godt å høre. Leste en artikkel hvor en person nevnte at han av en eller annen merkelig grunn traff 70°C+ etter å ha aktivert XMP. Måtte derfor spørre. Syntes det hørtes litt merkelig ut. Endret 15. mai 2013 av eirikheggelund Lenke til kommentar
jonny Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Ifølge bildet ovenfor er XMP-instillingen satt til å bruke 1.5 volt. Da bør jeg vel kunne stole på at det? Ja, det kan du. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 RAMen din er 1.5V, så det er korrekt (skal være 1.5V uansett profil, kanskje noe mer ved manuell overklokking over pre-programmerte profiler). Lenke til kommentar
eirikheggelund Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Ja, det kan du. Flott. Da lukker jeg herved denne tråd. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Bare en liten pitch her: skulle du føle for en bedre kjøler enn stock (og du ikke vil skifte RAM-brikker til Low Profile), så er alternativene enten vannkjøling eller f.eks. CM Evo 212: http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/ ...den kjøleren er bedre enn stock, men er likevel liten nok til at kjøleribben ikke kommer i konflikt med DIMM (RAM-slot) 0 og 1 (sjekk det opp, just in case). Evt. oppgradere viften (medfølgende vifte er sikkert bråkete): er det plass til 2stk., great, velg NoiseBlocker BlackSilentPro PL2, Noctua NF-P12 eller Gentle Typhoon 1540RPM ettersom hva du liker utseende på, men er det ikke plass over RAM-brikkene til noen ekstra push-vifte, velg Gentle Typhoon, da den har de beste mottrykksegenskapene. Ha på litt Arctic Silver 5, og jeg tenker du skulle bli fornøyd (om du ikke skal drive heavy overklokking da, da bør du ha noe bedre, i.e. vann). Lenke til kommentar
eirikheggelund Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Bare en liten pitch her: skulle du føle for en bedre kjøler enn stock (og du ikke vil skifte RAM-brikker til Low Profile), så er alternativene enten vannkjøling eller f.eks. CM Evo 212: http://www.dustinhome.no/product/5010617942/cooler-master-hyper-212-evo-s-1155-1156-1366-2011-am3-am3-fm1/ ...den kjøleren er bedre enn stock, men er likevel liten nok til at kjøleribben ikke kommer i konflikt med DIMM (RAM-slot) 0 og 1 (sjekk det opp, just in case). Evt. oppgradere viften (medfølgende vifte er sikkert bråkete): er det plass til 2stk., great, velg NoiseBlocker BlackSilentPro PL2, Noctua NF-P12 eller Gentle Typhoon 1540RPM ettersom hva du liker utseende på, men er det ikke plass over RAM-brikkene til noen ekstra push-vifte, velg Gentle Typhoon, da den har de beste mottrykksegenskapene. Ha på litt Arctic Silver 5, og jeg tenker du skulle bli fornøyd (om du ikke skal drive heavy overklokking da, da bør du ha noe bedre, i.e. vann). Jeg vurderer H70 fra Corsair, med to av Corsairs SP120. Endret 16. mai 2013 av eirikheggelund Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 (endret) Denne pakken? http://www.komplett....aspx?sku=757621 ...nå er ikke jeg noen vannkjøler, men tror det settet der er ganske bra. Endret 16. mai 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
eirikheggelund Skrevet 16. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2013 Denne pakken? http://www.komplett....aspx?sku=757621 ...nå er ikke jeg noen vannkjøler, men tror det settet der er ganske bra. Den pakken, ja. Har bare hørt skryt om kjøleren, så lurer på om jeg skal gi den en sjanse selv. Den kostet kun 399,- under timesalget for en stund tilbake. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå