Speider-gutten Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hei, et lite spørsmål anngående privatliv til barn/ungdom. Har en vennine, når hun var 15 år (ble 16 for noen uker siden) flyttet hun til moren sin etter å ha bodd hos faren sin siden hun var liten. Moren har gjort endel som jeg ikke synes er greit i det hele tatt. Noen av eksemplene er. Tvunget til seg facebook passord for å se hva datteren holder på med Ta telefon og lese gjennom meldinger Ringer venner av datteren for å vite hva hun/de har gjort på + noen ting til, trenger ikke å ta alt her. Men dere sjønner hva det går i. Hun har sagt dette til meg, og jeg tenker at dette ikke er rett i forhold til henne. Hun har da rett på privatliv, moren kan ikke sjekke meldinger og facebooken hennes uten lov. Er ikke det en av FN`s menneskerettigheter, rett til privatliv? Hvordan står dette i forhold til norske regler? Vet at hun er/var barn, men det skal vel ikke bety noe? Nå som hun nettopp ble 16, endrere det seg noe da? Synes ikke det er riktig, moren kjefter mye på henne uten grunn og privatliv har da alle rett på. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Fra Barnekonvensjonen, kortversjon: 16. RETT TIL PRIVATLIV Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien, i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2000/barnekonvensjonen-kortversjon-norsk.html?id=87582 Jeg vil si denne er aktuell her. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Ja den sier noe ja... takker. Men er det noen som vet hvordan dette står til i forhold til norske regler osv? Som du skriver, "ikke utsettes for ulovlig innblading i sitt privatliv", det moren har gjort synes jeg overtråkker den regelen. Hun tvingte til seg passordet for å kunne se hva hun holder på med og skriver til venner/folk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Det korte svaret er at det finnes ingen myndighet som griper inn på vegne av barna mot foreldrene for å sikre barns privatliv. Barn har heller ikke rettigheter til å gå til sak i eget navn, og barns rettigheter må utøves gjennom barnets verge - i praksis foreldrene. Dersom foreldre og barn har motstridende interesser er det overformynderiet (fra 1. juli Fylkesmannen) som oppnevner en setteverge som ivaretar barnets interesser i en sak. Så ja, barn har en rett til privatliv (men hvor grensene for den rettigheten går er uklart), men de færreste barn vil ha muligheten til å sikre denne for seg selv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå