exterminate Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 God aften, kjære medborgere! Jeg er en femten år gammel jente som gjerne ønsker å dra på pilegrimsreise . En reise jeg tenker på er Camino de Santiago, som skal fullføres alene. Det jeg lurer på er om det er slitsomt, psykisk og fysisk, hvor mange som tar turen(og eventuelt når på året), om det er "trygt" for en ung jente å dra alene, om det vil bli et problem å finne soveplasser underveis, og hvor mye penger jeg burde ta med. Del gjerne erfaringer selv om du har dratt på en lignende reise. MVH, exterminate Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Jeg hørte en fyr snakke om den turen en gang, jeg tror det går en del folk der, og at det derfor er greit å finne plasser å sove underveis. Men jeg vil uansett ikke anbefale en 15 år gammel jente å ta turen alene. Planlegger du å reise alene fordi du vil reise alene, eller fordi du ikke har noen å reise sammen med? Har ellers ingen erfaring med lengre pilgrimsreiser (tok en tredagers til Selja kloster for et år siden). Lenke til kommentar
exterminate Skrevet 15. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2013 Takk for svar! Jeg har nok av mennesker å ta med meg, men dette er en tur jeg ønsker å ta alene, i og med at jeg får en utfordring jeg må takle alene. Jeg synes også at jeg har fått litt vel mye av det gode her i Norge, og jeg kjenner at jeg trenger en påminnelse om det virkelige liv, hvor jeg ikke har tilgang til alt jeg måtte ønske. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hvor fysisk tungt det er avhenger nok mye av hvor langt du går daglig, hvor mye du bærer på og når på året dette skjer. Du kan gjøre det som en sedat og slentrende tur på fine vårdager eller kjøre monstermarsj midt på de varmeste sommerdagene, skjønt det siste ikke virker helt i tråd med turens intensjon. Jeg synes 15 virker vel ungt for dette, men det er nå bare en tilfeldig skrotnisses mening. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. mai 2013 Del Skrevet 16. mai 2013 Du vil få problemer med å reise dit ned alene om du er 15 år. For fly eller ferge vil de fleste kreve at du er over 18, reiser sammen med noen voksne eller bruker en eller annen ledsagertjeneste. Det er jo forskjellig hvor modne 15-åringer er, men det er en rekke farer der ute og du vil være langt unna alle støttesystemer du er vant med. Den økonomiske krisen har også gitt ett røffere miljø i Spania. Har hørt av nordmenn som overvintrere i Spania at det ikke lengere er tryggt å gå alene ute etter at det blir mørkt og alle kunne fortelle historier om forsøk på ran. Både av praktiske grunner og av sikkerhet vil jeg absolutt anbefale at du allierer deg med noen over 18. for turen. 1 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 17. mai 2013 Del Skrevet 17. mai 2013 Jeg reiste masse rundt i Europa med fly før jeg fylte 18 uten at det var noe problem, men det begynner nå å nærme seg 10 år siden, mulig det har blitt striktere siden. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg er langt på vei enig i det robertaas skriver. Vent et par år eller ta med noen som du kan ha med som ledsager. når det gjelder penger så kan du leve ganske billig på pilgrimsturen. På turene mine til Spania har jeg møtt folk som har gått på pilgrimsturen og overnattet på steder til kun 6 Euro per natt. Dette er dog ganske enkle steder uten varmvann i dusjen and so on. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå